Henvist til fertilitetsbehandling

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

514 visninger
3 svar
0 synes godt om
7. august 2022

dilling

Hej, 

Jeg er helt ny på dette site og i fertilitetsuniverset. 
Min kæreste og jeg har forsøgt at få vores første barn siden oktober 2020. 
Nu har vi været hos lægen, og er begge blevet undersøgt. Min kærestes ‘meget stærkt nedsatte’ sædkvalitet er årsagen til vores ufrivillige barnløshed, og derfor er vi nu blevet henvist til fertilitetsbehandling. 

Jeg synes allerede det er lidt af en jungle oveni den nedtursbesked, og jeg kan mærke at jeg allerede er ved at miste modet lidt.

Så - jeg søger erfaringer om hvor længe det tog for Jer, i lignende situationer, at blive gravide? 

Derudover er jeg lidt i tvivl om hvad der er smartest at gøre. I resultatet/konklusionen på min kærestes sædprøver står der at de anbefaler IVF/ISCI behandling. Ud fra mine Google-søgninger har jeg fundet frem til at det betyder at de anbefaler at vi springer IUI behandling over, og går direkte til reagensglasbehandling.

Min læge oplyser mig at man kun kan få gratis IVF/ICSI behandling på landets sygehuse, og de har på Hvidovre (hvor vi er tilknyttet) 4-6 måneders ventetid. 
Hun anbefaler os derfor at booke en indledende samtale hos en privat gynækolog/fertilitetsklinik, hvor vi kan få gratis IUI, på baggrund af hendes henvisninger af os begge. Hvis fertilitetslæge /gynækologen så synes det giver mening, så kan vi forsøge os med IUI i ventetiden. 

Det er jeg bare i tvivl om jeg ønsker - er der nogen der har prøvet et lignende scenarie?

Help a sister out! 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. august 2022

Mariadle

Vi blev også umiddelbart anbefalet IVF grundet min kærestes sædkvalitet, men da prøverne skiftede i kvalitet ville de forsøge med IUI første gang alligevel, særligt grundet vores alder.
Da det ikke lykkedes ville de enten tage en ny prøve eller prøve med IUI igen, de hentydede stadig meget til IVF, men frygtede at jeg ville blive overstimuleret samt at det er et noget større “indgreb”. 
Jeg stod dog fast og ville hellere igang med det der gav størst chance (i vores tilfælde IVF) og nu har jeg termin om 2 uger. Det tog os i alt 4,5 år. Ca 1 år i behandling med to forsøg og lange pauser i mellem. Jeg ville ønske vi var gået direkte igang med IVF. 

Håber rejsen bliver noget nemmere for jer og tænker det er vigtigt at mærke efter, hvor I er og hvad der føles rigtigt for jer

Anmeld Citér

7. august 2022

dilling

Mariadle skriver:

Vi blev også umiddelbart anbefalet IVF grundet min kærestes sædkvalitet, men da prøverne skiftede i kvalitet ville de forsøge med IUI første gang alligevel, særligt grundet vores alder.
Da det ikke lykkedes ville de enten tage en ny prøve eller prøve med IUI igen, de hentydede stadig meget til IVF, men frygtede at jeg ville blive overstimuleret samt at det er et noget større “indgreb”. 
Jeg stod dog fast og ville hellere igang med det der gav størst chance (i vores tilfælde IVF) og nu har jeg termin om 2 uger. Det tog os i alt 4,5 år. Ca 1 år i behandling med to forsøg og lange pauser i mellem. Jeg ville ønske vi var gået direkte igang med IVF. 

Håber rejsen bliver noget nemmere for jer og tænker det er vigtigt at mærke efter, hvor I er og hvad der føles rigtigt for jer

Hej, 

Mange tak for dit svar

Så - I prøvede blot et enkelt forsøg med IUI, og gik så til IVF? Og hvor længe gik der før I kom til IVF? 
Jeg har hørt at der er kortere ventetid i Jylland, og jeg overvejer seriøst at køre til Jylland for at komme hurtigere til end det halve år

Det ved jeg ikke engang om man kan. 

Jeg er 32 og min kæreste er 30. Men det er klart at ventetiden er en ret stor faktor. 

Anmeld Citér

7. august 2022

Mariadle

dilling skriver:

Hej, 

Mange tak for dit svar

Så - I prøvede blot et enkelt forsøg med IUI, og gik så til IVF? Og hvor længe gik der før I kom til IVF? 
Jeg har hørt at der er kortere ventetid i Jylland, og jeg overvejer seriøst at køre til Jylland for at komme hurtigere til end det halve år

Det ved jeg ikke engang om man kan. 

Jeg er 32 og min kæreste er 30. Men det er klart at ventetiden er en ret stor faktor. 

Ja en gang IUI og derefter en gang IVF. Det var på OUH. 
Jeg mener vi ventede omkring 4-6 måneder på at komme til første samtale og derefter gik det egentligt rimelig hurtigt med at komme i gang. Jeg ved ikke om vi bare var heldige at komme til med det samme begge gange.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.