Deprimeret når vi nærmer os julen

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.441 visninger
6 svar
8 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
29. juli 2022

Anonym trådstarter

Hej alle mødre 

jeg har brug for et godt råd eller en lille pep talk fra jer <3 

Sagen er den at jeg altid godt har kunne lide julen, synes det er hyggeligt. Men for 2 år siden, skete der det at to nære familie medlemmere (dem jeg skulle holde jul med) cuttede mig og min mor af, aflyse hele julen og returnerede min gave fordi jeg spurgte dem om vi ikke kunne holde jul hos en af dem, da de bor i kæmpe huse og jeg lige var flyttet ind i min lejlighed + boede stadig i papkasser osv. Det blev en stress faktore for mig, men det resulterede i en virkelig trist jul med min mor og søn alene, min mor græd og jeg var virkelig ked af det. Siden har julen slet ikke været det samme for mig.. Min mor blev også sur på dem, fordi de handlede som de gjorde og det gjorde jeg selvfølgelig også. De valgte at holde en jul selv, uden at invitere os. Jeg var så skuffet. 

Min mor snakker nu med de to igen, men de fryser mig ude og min mor har nu vendt sig imod mig og synes det hele er min skyld. Jeg er virkelig skuffet og har ondt i hjertet faktisk. Får helt kvalme fordi jeg ved vi begynder at gå de kolde måneder i møde snart, hvilket betyder den tid jeg hader nu - julen. Det er familiernes tid, hjerternes tid - men ikke for mig.

Der er sket rigtig maaaaange konflikter i familien, hvilket har gjort at jeg kun har mine bedsteforældre nu og de vil selvfølgelig også gerne holde jul med os (mig, mine børn og kæreste) meeeen også min mor - dog har jeg ikke kontakt til hende på nuværende tidspunkt, grundet svigt fra hendes side af.. Kæmpe svigt. 
Så får helt kvalme ved tanken om at skulle holde jul med hende og ved også at min mor ikke vil holde det med min kæreste da hun ikke kan lide ham.. 

Hvordan tackler jeg lige det? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

30. juli 2022

Anonym

Det lyder som en voldsomt masse drama, som jeg slet ikke ville orke.

Men jeg skal lige forstå det rigtigt; de der mennesker som cuttede kontakten med dig og din mor for 2 år siden, var det bare fordi du spurgte om i ikke kunne flytte festen til deres hus i stedet for din lejlighed?

Og nu har din mor nærmest cuttet kontakten til dig og dine børn p.g.a. den situation også? Og svigtet dig voldsomt på en eller anden måde? Og hun kan ikke lide din kæreste?

Drama til side, så tager det måske bare lidt tid at finde glæden ved julen frem igen for dig. Min dreng blev født alt for tidligt, meget syg og næsten døende i december måned. Jeg plejede også at elske julen, synge julesange allerede fra september af og virkelig bare tælle dage til jeg kunne begynde at pynte op, lave julehygge og bage julekager.
Men efter at have tilbragt julen på sygehuset, med en meget lille, meget syg dreng i kuvøse og med respirator og alle mulige drop og slanger overalt i hans lille-bitte krop, mens min 2-årige datter var derhjemme og måtte undvære mig i 4 måneder, var tiden knapt så festlig for mig og i stedet fyldt med dårlige minder.

Min dreng bliver 6 i år og sidste år var første gang jeg følte glæde over julen igen siden han blev født. Ikke på samme måde som jeg plejede, men jeg er sikker på at jeg med tiden kan begynde at glædes over julen igen.

Jeg ved ikke om du kan bruge min historie til noget, for det er jo to forskellige situationer, men ja, jeg kender godt til at grue for noget man plejede at elske.

Anmeld Citér

30. juli 2022

Mrs.

Find glæden i at holde jul selv, eller hold med din kærestes familie hvis muligt. 
Min søn og jeg har tilbragt mange jule kun os to og det var SÅ hyggeligt 

nu er jeg gift og har fået en mere, men min mand er ikke hjemme til jul, og jeg gider ikke ud med en baby, så i år er det bare mig og børnene 

vi plejer at hygge hele dagen, gå til jule gudstjeneste, klippeklistre, lave konfekt, og har altid en “formiddags gave” i form af et brætspil så vi kan hygge med det nogen timer også, vi kører ud ved middagstid med gaver til dem omkring os og drikker en kop kaffe og siger god jul, vi ser julefilm og laver julemad sammen, og bare nyder at være sammen. Nogen år har jeg bestilt en julemand fra firma til at komme og give gaver da min søn var lille til hans store fornøjelse

julen handler jo ikke om vi alle skal være samlet men om at nyde tiden med dem omkring os som vi elsker. 

Anmeld Citér

30. juli 2022

Anonym

Jeg synes at der mangler noget info i dette indlæg? 

det virker mærkeligt at de ikke vil holde jul med dig og returnerer dine gaver fordi at du spørger dem om i kan holde jul hos dem + at din mor er sur på dig over det samme, samtidigt med at din mor ikke kan lide din kæreste? 

det hele virker så mærkeligt at det er lidt svært at svare på hvad du skal gøre? 

Anmeld Citér

30. juli 2022

Hanspige

Tag på ferie i julen, det gør jeg næste år

Anmeld Citér

31. juli 2022

Lomm

Profilbillede for Lomm

Enig i at det lyder meget mærkeligt - var det virkelig den eneste grund? (man skal jo huske også at være ærlig overfor sig selv!)

HVIS det virkelig er dem der er nogle røvhuller over sådan en bagatel, ja så stemmer jeg i med de andre: skab nogle traditioner for jeres egen lille familie, og en helt anderledes jul på ferie i udlandet kunne måske være en god ide her det første år.

Anmeld Citér

31. juli 2022

Kastanje

Hvis du vitterlig ikke har gjort andet end det du beskriver (vær ærlig) …tja så fortjener de ikke dit selskab. Hvad med at fokuserer på et liv med mindre drama. Hold en dejlig jul med din egen og lad din mor om dramaet. Det lyder som en dysfunktionel familie, så måske kan afstand gøre dig godt. Dit “mindste” problem er julen som jeg ser det 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.