Anonym skriver:
Go’aften 
Min søn på 3 år kan egentlig sige en del ord, selvom udtalelsen er lidt dårlig. Men han taler aldrig i sætninger. Fx hvis han er tørstig , siger han blot “vand”, er han sulten, siger han bare “bolle”. Altså ikke fx “jeg er tørstig /jeg vil have vand - jeg er sulten/jeg vil have bolle”. Han kommunikerer altid med kun med et ord. Dvs når han vil bede om noget eller fortælle noget, så gør han det kun med et ord.
Er det ikke lidt unormalt?
Er der nogen, som har haft børn, som dårligt nok talte eller kunne sige mange ord i den alder, men som så lige pludselig kunne tale ordentligt og forståeligt?
I øvrigt skal jeg bemærke, at han er ørebarn og fik lagt dræn i april. Pædagogerne har sagt, at de overvejer en logopæd vist, hvis det ikke er bedret om en måneds tid. Men hvordan det bedres på så kort tid, tænker jeg.
Hej. Jeg er sprog pædagog i en vuggestue, så kommer lige med min erfaring.
Ved 3 år vil det gennemsnitlige barn sætte 2-3 ord sammen til en sætning. Fx” mere vand”.
Hvordan er din søns ordforråd? For hvis han forstår hvad du siger og beder ham om, men kun kommunikere med et ord - så har han kompetencerne til at lære at sætte flere ord sammen, men det er jeres opgave at lære ham, ved at putte flere sætninger på. Når han fx siger “vand” så siger du “ vil du gerne bede om mere vand?”, så svarer han formentlig “ ja”, så gentager du” så må du sige mere vand” men tryk på mere, og hvor du selvfølgelig giver ham mere vand. Og det gør du hver gang han siger vand, det samme med bolle osv. Lige nu reagerer I og han får det han ønsker når han blot siger et ord, så hvorfor lære andet.
Når han er så gammel kan I godt begynde at forvente at han siger “ mere vand”, hvis hans ordforråd og sprogforståelse ellers er normal.
Men gentagelse gentagelse gentagelse er nøgleordene her.
”Vil du gerne have mere vand?” Så giver jeg dig lige lidt mere vand”. Så fik du mere vand. “ Var det godt med mere vand” har du brug for mere vand?” Igen og igen og igen. Med fokus det du gerne vil have han skal lære.
Så tal tal tal. Forvent lidt mere af ham og så læs en masse bøger, syng en masse sange. Alt der stimulerer hans sprog. Lav øvelser der fremmer mundmotorikken, fx puste sæbebobler.