Barnedåb og bryllup?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.889 visninger
15 svar
13 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
14. juli 2022

Anonym trådstarter

Hej med jer!

Min kæreste og jeg overvejer at blive gift når vores barn skal døbes. Det kommer til at forgå som et surprise bryllup da vi gerne vil have at det er vores barn som er i centrum

Er der nogen der har holdt dåb og bryllup sammen, som evt vil dele hvordan det forgik? Det behøves ikke være som surprise, men det er bare sådan vi har tænkt nu hvor familien og vennerne alligevel er samlet. 

Var i glade for det og er der nogle der har fortrudt at have slået det sammen?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. juli 2022

Panther

Profilbillede for Panther

Jeres barn kommer vel netop ikke i centrum, hvis I pludselig overrasker med bryllup? Så stjæler det vel ret meget opmærksomheden?

Anmeld Citér

14. juli 2022

Anonym

Jeg har kun været gæst (vi havde gættet at der også var bryllup dog) og der overtog brylluppet festen med spontane taler, folk der kørte efter bryllupsgaver osv. Men det var også lavet som en eftermiddagsdåb med middag efterfølgende, hvilket i al fald har været anderledes end de barnedåb vi ellers har været til. Men det var hyggeligt 

Anmeld Citér

14. juli 2022

Anonym trådstarter

Panther skriver:

Jeres barn kommer vel netop ikke i centrum, hvis I pludselig overrasker med bryllup? Så stjæler det vel ret meget opmærksomheden?

Det er netop derfor vi ikke gider melde det ud, fordi folk kun har gaver med til ham,der er ingen taler, trampen i gulvet osv. det er nemmere at gøre for os på den her måde fordi det er svært for os alle at blive samlet. Jeg efterspurgte om nogen havde erfaring med dette 

Anmeld Citér

14. juli 2022

Panther

Profilbillede for Panther
Anonym skriver:

Det er netop derfor vi ikke gider melde det ud, fordi folk kun har gaver med til ham,der er ingen taler, trampen i gulvet osv. det er nemmere at gøre for os på den her måde fordi det er svært for os alle at blive samlet. Jeg efterspurgte om nogen havde erfaring med dette 

Jamen min erfaring som gæst er at der kommer meget fokus på bryllupsparret på dagen.. og som en anden også skriver med spontane taler mv. Men baby er jo ligeglad kan man sige - jeg forstår bare ikke din sondring.

Anmeld Citér

14. juli 2022

Lje

Profilbillede for Lje

Hej med jer!

Min kæreste og jeg overvejer at blive gift når vores barn skal døbes. Det kommer til at forgå som et surprise bryllup da vi gerne vil have at det er vores barn som er i centrum

Er der nogen der har holdt dåb og bryllup sammen, som evt vil dele hvordan det forgik? Det behøves ikke være som surprise, men det er bare sådan vi har tænkt nu hvor familien og vennerne alligevel er samlet. 

Var i glade for det og er der nogle der har fortrudt at have slået det sammen?

Vi gjorde det. Og det forløb så fint. Vi skrev i invitationen, at vi gerne ville invitere til barnedåb og kirkelig velsignelse af vores ægteskab. Vi blev gift på rådhuset (8 måneder inden barnedåben) i udlandet - uden familie og venner. 

Så vi skrev os altså ud af det. Med fokus på barnedåben i invitationen og der var også kun en ønskeliste til dåbsbarnet. Vi italesatte også primært barnedåbsdelen til vores venner og familie. Og jeg sagde til min (festlige, kreative og fantastiske) vennekreds, at det var barnedåb mere end bryllupsfest. 

Og så holdt vi det en lørdag til frokost kl. 13 og vi inviterede specifikt med børn. Så der var ikke lagt op til abefest. 

Der var ingen deciderede bryllupstaler men selvfølgelig lidt indlagt i sangene til barnedåben. At gæsterne ønskede os tillykke med kærligheden. Tror der var en enkelt tale fra mine forældre. Med lidt af det hele. Det var nu ganske dejligt. 

Vi nød dagen og ville ikke gøre det om. 

Vh.

Anmeld Citér

14. juli 2022

Anonym

Vi talte også om en kirkelig velsignelse da vores 3. barn skulle døbes.

Men som en anden har skrevet har vi også været til, efterhånden en del, barnedåb hvor bryllup også blev inkluderet. Nogle af dem har vi været forberedt på og nogle ikke. Og jeg vil faktisk sige at dem hvor vi ikke har været forberedt er dem hvor der har været allermest fokus på brudeparret og ikke babyen/dåbsbarnet. 

Folk kørte efter gaver, nogle af vennerne kørte hjem til brudeparret og lavede uorden i huset osv. Og maden blev lige pludselig meget senere end planlagt. 

Samtidig synes jeg nogle gange det har været død frustrerende som gæst ikke at vide om det var en barnedåb der fx sluttede ved 17-18 tiden eller om det var et bryllup med brudevals kl. 23. Én af gangene var vi nødt til at smutte ved 16-tiden fordi vi havde et fly vi skulle med om aftenen. Det var en af min mands rigtige gode og tætte venner. Han blev virkelig ked af at vi var nødt til at gå og ikke kunne være med til bryllupsmiddagen om aftenen. Men vi anede det jo ikke. Og med dåben havde vi tænkt at det var fint at smutte kl.16, så vi kunne nå vores fly. 

Men jeg synes(og det er jo min personlige holdning) at hvis I vælger løsningen med dåb og bryllup sammen, så skal I melde det ud og præcisere hvilke ønsker I har for dagen, for at sikre at det bliver jeres barn der kommer i centrum og undgå evt. gæster der er kede af ikke at være forberedt. 

Anmeld Citér

14. juli 2022

Anonym

Jeg har også prøvet at været til en dåb der endte med bryllup. Synes det tog alt opmærksomhed fra dåben og var for meget på en gang..

forståe godt praktikken i det men så invitere til begge dele så folk er forberedte.

Anmeld Citér

14. juli 2022

Anonym

Jeg var tilbage i 2013 gæst ved min daværende venindes bryllup som blev gift samme dag som deres førstefødte blevet døbt det var kun hendes to  kusiner der havde fået det af vide. Og jeg må sige de   fik taget fusen på os andre  jeg blev  super glad på deres vegne og synes det var sjov måde af gør det på men også lidt underligt og stå der til bryllup uden en gave selvom jeg godt vidst at de  jo naturligvis ikke forventet nogle gaver selve  festen udviklede sig hurtigt  til at være en ren bryllupsfest

Anmeld Citér

14. juli 2022

Anonym

Men hvis barnet skal være i centrum er det så ikke bare at blive gift en anden dag? Evt uden gæster hvis det bliver for dyrt for jer at holde bryllup. (Som egentlig kan holdes på mange måder). Synes bare det er lidt fesent at holde dåb med surprisebryllup under påskud det er for at undgå opmærksomhed. Hvis man helt oprigtig vil det, så bliver man gift en onsdag eftermiddag uden tilskuer og gæster og ikke til sit barm barnedåb 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.