Hej 
Min mand og jeg venter vores første barn, en datter, her til september. Det er et donorbarn, da min mand er steril. Processen har heldigvis været rigtig god, vi kontaktede en klinik, fik en IVF og jeg blev gravid i første forsøg.
Det føles helt naturligt at min mand er hendes far og vi tænker og føler det som vores barn og ikke som et donorbarn. Men barnet skal jo vide at der er en donor og vi har valgt det åbne donorregister, så hun kan møde sin biologiske far, hvis hun ønsker det.
Men jeg er meget i tvivl om hvordan og hvornår vi skal fortælle hende at hendes far ikke er hendes biologiske far.
Jeg forestiller mig at der for mange donorbørn selv opstår nogle spørgsmål, enten fordi der ikke er en far i billedet eller fordi forældrene består af to kvinder og det adskiller sig lidt fra de andre børn. Så kan man tage snakken med barnet, når spørgsmålene kommer.
Men i vores situation tror jeg ikke der vil være noget der vækker spørgsmål hos barnet. Det vil på alle måder virker som om min mand også er hendes biologiske far, men jeg ønsker ikke at det skal falde som en kæmpe bombe for hende, når hun bliver 18 år.
Jeg vil derfor meget gerne høre hvad andre par med donorbørn har gjort og hvad I kan anbefale?
Anmeld
Citér