Flytte skole eller tage toget?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

838 visninger
6 svar
6 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
26. juni 2022

Anonym trådstarter

Hej! 
Vi skal flytte til nabo kommunen, i bil vil der være 25-30 min. Kørsel til min søns skole fra bopælen. 
han går i 5 klasse. 
han flyttede skole i 1 klasse pga mobning skolen ikke håndterede i 1 år - han havde ondt i maven hver dag. Da han så flyttede skole stoppede det fra dag til dag. 
så flyttede vi 100 km væk og deraf skoleskift. 
han er glad for sin skole nu. 
derfor tænker jeg han skal blive på skolen. 

hvis han bliver på skolen kører jeg ham til toget om morgnen, hvor han så tager toget 1 stop og så er der 1.2 km i skole fra stationen (hvor vi vil stille en cykel på stationen så han kan cykle det lille stykke). 
med tiden vil han skulle lære at tage bus fra vores hus til stationen, og så toget videre. (Han er 11 år tænker når han fylder 12 år at han skal lære bus+tog). 
Er det for omstændigt, og for meget for et barn? 

andre alternativer vil være enten at han flytter skole, eller at jeg køber taxa til og fra skole (det tilbud vi har fået på fast taxa til og fra skole er 500 kr om dagen)

skolekørsel er ikke en mulighed da det er en anden kommune og derfor ikke tilbydes. 

hvad tænker i? Er det for meget at han skal tage toget og cykle de 1.2 km? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. juni 2022

Maximus4

Nej det kan han sagtens. Vi boede ret langt ude på landet og jeg gik i skole inde i en af de større byer og skulle med bus hver dag. 40 min både frem og tilbage. Det er ikke noget jeg tænkte over for sådan var det bare. jeg fik valget om jeg ville gå på den lille landsbyskole men det havde jeg ikke lyst til. Mine venner tog også toget fra nabobyen hver dag. Hvis han selv er okay med det så synes jeg det er fint. Hvor lang er transport tiden hver vej?

Anmeld Citér

26. juni 2022

Anonym trådstarter

Nej det kan han sagtens. Vi boede ret langt ude på landet og jeg gik i skole inde i en af de større byer og skulle med bus hver dag. 40 min både frem og tilbage. Det er ikke noget jeg tænkte over for sådan var det bare. jeg fik valget om jeg ville gå på den lille landsbyskole men det havde jeg ikke lyst til. Mine venner tog også toget fra nabobyen hver dag. Hvis han selv er okay med det så synes jeg det er fint. Hvor lang er transport tiden hver vej?

Han har nemlig også fået valget og vil helst blive på sin skole. 

hvis jeg kører ham til toget som jeg vil gøre det første år, så er transporttid inkl. cykeltur til skolen Max 15 minutter. (5 min med tog og så skal han cykle)

med bus fra huset vil det komme op på ca 35-40 min. (15/20 min med bus, 5 min med tog og cykeltur + ventetiden)

er nok også lidt pylret og synes det er “synd” for ham  især fordi vi bor 400 meter fra skolen nu.. men lille dyrt rækkehus kontra stort hus m have og skov vi ejer billigere opvejede det

Anmeld Citér

26. juni 2022

lineog4

Transport er en ting, men en anden ting er det sociale. 

Min søn gik i klasse med en, der også flyttede en transport tid på 30 minutter væk - transporten klarede han fint og han var yngre, men han opgav klubben for så blev dagen for lang, han kunne ikke lige invitere nogen med hjem for de havde ikke rejsekort og igen at blev dagen for lang for dem. 

Jeg ved godt et skoleskift kan virke stort og ikke være noget et barn/en ung værdsætter, men det i lyset af den ungdomstid der venter lige om hjørnet, hvor venner er det absolut vigtigste for mange, så ville jeg vælge skiftet for at få etableret venskaber tæt på. 

Min egen søn går i musiktalentklasse, hvor hans klassekammerater kommer fra hele kommunen (det er kommunen hvor der er langt med offentlig transport til ydre punkterne). Han nyder sin klasse, men det ungdomsliv som min datter havde i distriktsskolen er der ikke, og det skal findes andre steder end i klassen, det havde vi ikke overvejet ved skiftet (han er så heldigvis en dreng som nyder sin garde, sine magic card og ikke mindst sit eget selskab, så han var nok alligevel ikke blevet en festabe, men....).

Anmeld Citér

26. juni 2022

Anonym trådstarter

lineog4 skriver:

Transport er en ting, men en anden ting er det sociale. 

Min søn gik i klasse med en, der også flyttede en transport tid på 30 minutter væk - transporten klarede han fint og han var yngre, men han opgav klubben for så blev dagen for lang, han kunne ikke lige invitere nogen med hjem for de havde ikke rejsekort og igen at blev dagen for lang for dem. 

Jeg ved godt et skoleskift kan virke stort og ikke være noget et barn/en ung værdsætter, men det i lyset af den ungdomstid der venter lige om hjørnet, hvor venner er det absolut vigtigste for mange, så ville jeg vælge skiftet for at få etableret venskaber tæt på. 

Min egen søn går i musiktalentklasse, hvor hans klassekammerater kommer fra hele kommunen (det er kommunen hvor der er langt med offentlig transport til ydre punkterne). Han nyder sin klasse, men det ungdomsliv som min datter havde i distriktsskolen er der ikke, og det skal findes andre steder end i klassen, det havde vi ikke overvejet ved skiftet (han er så heldigvis en dreng som nyder sin garde, sine magic card og ikke mindst sit eget selskab, så han var nok alligevel ikke blevet en festabe, men....).

Han går i forvejen ikke i skoleklub - det gider han ikke.. vi bor på landet så alle forældre er indstillet på vi generelt kører 15-30 min ved legeaftaler så det tænker jeg vil være ok.. måske jeg skulle undersøge om han kan tjekke en ekstra ind på sit rejsekort hvis han skulle tage en med hjem  

men ja kan se der er nogen ting der skal overvejes i forhold til det sociale. Ihvertfald skal jeg have undersøgt noget ungdomsklub eller sport i omegnen i den nye kommune hvor han så vil kunne få nogen venner der bor i området..

Anmeld Citér

26. juni 2022

Roselil

Profilbillede for Roselil

Hej! 
Vi skal flytte til nabo kommunen, i bil vil der være 25-30 min. Kørsel til min søns skole fra bopælen. 
han går i 5 klasse. 
han flyttede skole i 1 klasse pga mobning skolen ikke håndterede i 1 år - han havde ondt i maven hver dag. Da han så flyttede skole stoppede det fra dag til dag. 
så flyttede vi 100 km væk og deraf skoleskift. 
han er glad for sin skole nu. 
derfor tænker jeg han skal blive på skolen. 

hvis han bliver på skolen kører jeg ham til toget om morgnen, hvor han så tager toget 1 stop og så er der 1.2 km i skole fra stationen (hvor vi vil stille en cykel på stationen så han kan cykle det lille stykke). 
med tiden vil han skulle lære at tage bus fra vores hus til stationen, og så toget videre. (Han er 11 år tænker når han fylder 12 år at han skal lære bus+tog). 
Er det for omstændigt, og for meget for et barn? 

andre alternativer vil være enten at han flytter skole, eller at jeg køber taxa til og fra skole (det tilbud vi har fået på fast taxa til og fra skole er 500 kr om dagen)

skolekørsel er ikke en mulighed da det er en anden kommune og derfor ikke tilbydes. 

hvad tænker i? Er det for meget at han skal tage toget og cykle de 1.2 km? 

Det kan han sagtens Masser af børn transporterer sig selv til/fra skole. Tænker det er en lille pris sammenlignet m skoleskift. 

Anmeld Citér

26. juni 2022

Anonym trådstarter

Roselil skriver:

Det kan han sagtens Masser af børn transporterer sig selv til/fra skole. Tænker det er en lille pris sammenlignet m skoleskift. 

Det var også lidt det jeg tænkte. 
der ligger godt nok en rigtig god privatskole 1 km fra det nye sted. Men det er et skift, nye venner og rutiner, og nu når han er glad og har mange gode venner i klassen og trives hvor han er, synes jeg bare det virker dumt at rykke ham.. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.