Roe v Wade omstødt

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

26. juni 2022

fehår

Det er hamrende uetisk at bestemme, at et foster skal have rettigheder, som går forud for en kvindes rettigheder. På den måde bestemmer man, at en kvindes krop kan bruges uden hendes samtykke.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. juni 2022

CBbaby

fehår skriver:

Det er hamrende uetisk at bestemme, at et foster skal have rettigheder, som går forud for en kvindes rettigheder. På den måde bestemmer man, at en kvindes krop kan bruges uden hendes samtykke.

Enig. Så kan man vel også lovgive om, at mænd om ikke må få udløsning, da der er potentiale til liv i sæden. 

på samme måde som et embryo er et potentiale og ikke nødvendigvis et liv - præcis som sæd.

At befrugtning er sket, er ikke nødvendigvis et liv - spontane aborter er et meget godt eksempel. Og det er alligvel 20% der ender i det. 

Anmeld Citér

26. juni 2022

lineog4

Love Angel skriver:

Ja fordi min holdning er og self bliver det nok ikke sådan. Fordi jeg synes at ved abort så slå man et barn ihjel så selv 1 gang er for meget. Når man tænker at det er et uheld så det i min verden ikke nok til at man skal ha en abort. 
så få man det barn også passer man bedre på næste gang. 
grund jeg sagde de kan lave den regel at den samme kvinde kan komme 1 gang og for fortaget abort første gang men anden gang  er mere realistisk at det kan laves den regel. Selvom jeg synes det med at det med uheld der skal der ikke engang gratis abort til. Og hvis man mener at kvinden er ustabil og aldrig burdte ha børn. Så heller tilbyd dem at blive steril.

Men så er du jo imod og skal da stå ved den holdning og ikke blande økonomi ind i det. 

Debatten om abort, hvor et argument er: man slår et barn ihjel. Handler jo i høj grad om, hvornår man anser fosteret for ar være et selvstændigt individ, hvornår er et liv et liv. Det er et etisk spørgsmål og ikke et økonomisk.

Jeg er pro fri abort, og tænker ikke på et foster i fx 7. Uge som et barn - det er et potentielt barn  ligesom et hønseæg er en potentiel kylling (hvis det er blevet befrugtet, hvilket nogle af de æg vi spiser er blevet). Og jeg anser derfor ikke abort i uge 9 som mord - men jeg hører dem der har en anden holdning, men bliver forvirret når det blandes sammen med økonomi og 1. Abort er okay. For er modstanden mod abort ikke ideen om, at livet starter ved undfangelsen, men alene det vil vi ikke betale for, så er der jo mange ting vi ikke skulle betale for fx det brækkede ben fra skiferien, kejsersnittet fordi sidste fødsel var traumatisk, cancer behandling af rygere og så videre....

Anmeld Citér

26. juni 2022

KoFy

fehår skriver:

Jeg elsker, når mænd forsøger at bestemme, at kvinders kroppe skal bruges som ufrivillige babyinkubatorer. Virkelig charmerende. 

Må jeg som mand ikke have en holdning til abort?

Anmeld Citér

26. juni 2022

fehår

KoFy skriver:

Må jeg som mand ikke have en holdning til abort?

Som jeg har skrevet før: det er uetisk at sætte et fosters rettigheder før en kvindes. På den måde kontrollerer man kvinders kroppe og bestemmer, at de kan bruges på bestemte måder uden kvindens samtykke.

Så ja, det efterlader en ekstra dårlig smag i min mund, når mænd har den holdning.

Anmeld Citér

26. juni 2022

KoFy

Maricella skriver:

Så er vi da for alvor ude i at kvinder ikke længere har ret til at bestemme over egen krop

Til at starte med vil det måske kun være stofmisbrugere man satte ind overfor. Men der er jo mange ting, der ikke er optimale for et barn inde i livmoderen.. skal vi tvangsindlægge rygere også, så vi sikrer babyerne ikke bliver udsat for nikotin? Hvad med dem der spiser dårligt og udvikler diabetes? Hvis en kvinde ikke ønaker en given behandling i forbindelse med graviditet og fødsel -kan hun så tvinges til det? 

Ved at gå ned af den vej mister kvinder helt generelt retten til at bestemme over egen krop. Og når man alligevel er i gang.. kan vi så ikke også tage fat i de sene teenagere og sætte dem på en fornuftig diæt så de er klar til at få børn? Vi kunne også matche dem med mænd for at få bedst muligt udkomme.. 

Selvom man ikke tænker det er realistisk, så sidder der altid én eller flere med mere ekstrem tankegang end én selv, og når først vejen er banet for ét slags indgreb, bliver det nemmere at indføre det næste.. Det er det der kommer til at ske i usa nu. Det er sket i polen. Jeg synes det er skræmmende, og derfor holder jeg på retten til fri abort. Ja jeg kan ikke forestille mig en situation hvor jeg selv ville vælge det (andet end voldtægt og hvis mit liv var i fare eller baby 100% ville dø efter fødslen) og skulle jeg havne der vil jeg klart føle det som om jeg var morder. 

Men ej om jeg dømmer andre kvinder for at foretaget abort. Og jeg kunne aldrig drømme om at kalde dem mordere. Som flere andre skriver: hvis man er imod at få abort/ser det som mord, så lad være med at gøre det selv. Men lad samtidig være med at fratage andre kvinder retten over deres egen krop. Det er en farlig vej at gå.. 

Det er bare et super svært emne, og for mig er det ikke lige til, at abort bare skal være tilladt i alle tilfælde.

Så sent som i dag så jeg et opslag på LinkedIn, der trendede, hvor en kvinde fortalte hun havde fået foretaget en abort for noget tid siden. Det skyldtes, at hendes partner ikke ønskede det.

Hun skrev så, at ‘af kærlighed til os alle tre’ valgte hun at få aborten og i stedet glæde sig til at prøve gravid på et senere tidspunkt.

Det synes jeg faktisk er rigtig ubehageligt at have været med til at finansiere via skatten.

Anmeld Citér

26. juni 2022

KoFy

fehår skriver:

Som jeg har skrevet før: det er uetisk at sætte et fosters rettigheder før en kvindes. På den måde kontrollerer man kvinders kroppe og bestemmer, at de kan bruges på bestemte måder uden kvindens samtykke.

Så ja, det efterlader en ekstra dårlig smag i min mund, når mænd har den holdning.

Så du mener, at så længe et barn er inde i maven på en kvinde, så må samfundet ikke gribe ind?

Og ‘uden kvindens samtykke’? Har langt størstedelen af kvinder, der aborterer, ikke selv sagt ja til samlejet?

Anmeld Citér

26. juni 2022

fehår

Så du mener, at så længe et barn er inde i maven på en kvinde, så må samfundet ikke gribe ind?

Og ‘uden kvindens samtykke’? Har langt størstedelen af kvinder, der aborterer, ikke selv sagt ja til samlejet?

Samtykke til samleje ≠ samtykke til graviditet. For slet ikke at nævne voldtægt, incest, osv. ...

Og jeg mener da, at kvinden har ret til at bestemme over egen krop. 

Anmeld Citér

26. juni 2022

KoFy

fehår skriver:

Samtykke til samleje ≠ samtykke til graviditet. For slet ikke at nævne voldtægt, incest, osv. ...

Og jeg mener da, at kvinden har ret til at bestemme over egen krop. 

Så kvinden skal - uden partnerens evt samtykke - kunne stoppe en graviditet til enhver tid?

Går du så også fx ind for, at manden kan undlade at betale børnebidrag?

Intet er så sort og hvidt, som du prøver at gøre det til. Hvilket USA i disse dage jo også netop er bevis for.

Anmeld Citér

26. juni 2022

Love Angel

Profilbillede for Love Angel
Mor til 4
lineog4 skriver:

Men så er du jo imod og skal da stå ved den holdning og ikke blande økonomi ind i det. 

Debatten om abort, hvor et argument er: man slår et barn ihjel. Handler jo i høj grad om, hvornår man anser fosteret for ar være et selvstændigt individ, hvornår er et liv et liv. Det er et etisk spørgsmål og ikke et økonomisk.

Jeg er pro fri abort, og tænker ikke på et foster i fx 7. Uge som et barn - det er et potentielt barn  ligesom et hønseæg er en potentiel kylling (hvis det er blevet befrugtet, hvilket nogle af de æg vi spiser er blevet). Og jeg anser derfor ikke abort i uge 9 som mord - men jeg hører dem der har en anden holdning, men bliver forvirret når det blandes sammen med økonomi og 1. Abort er okay. For er modstanden mod abort ikke ideen om, at livet starter ved undfangelsen, men alene det vil vi ikke betale for, så er der jo mange ting vi ikke skulle betale for fx det brækkede ben fra skiferien, kejsersnittet fordi sidste fødsel var traumatisk, cancer behandling af rygere og så videre....

Jeg har ellers sagt at jeg ikke ville deltage mere i den her tråd men Nou må jeg svare dig på den. 

for mig har det aldrig handlet om penge og kommer aldrig til det. Det eneste jeg tænker på er det stakkels børn der dør hver gang der bliver fortaget en abort. 
jeg høre også hvad andres holdning og mening er. Men jeg må også ha min holdning. 
du mener ikke at det er et barn og ikke gør spor hvis man stopper den lille hjerte med at slå og afslutte dens liv. Jeg er den holdning at i det sekundt barnets hjerte slå sit første slag og man så derefter for man fortaget abort så har man slået det ihjel.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.