4 år, kan ikke sove

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.121 visninger
10 svar
4 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
20. juni 2022

Dutelidut

Profilbillede for Dutelidut

Kære alle.

Jeg har en datter på fire år, som har rigtig svært ved at falde i søvn om aftenen. Hun bliver puttet ca 19:30. Hun er ikke særlig ked af det, men leger lidt, kalder på os, klager lidt over at hun ikke kan sove. Og så falder hun til sidst i søvn - ofte først mellem 21 og 21:30. Hun står op kl seks. 

Hun får simpelthen ikke søvn nok, hun er pirrelig og pylret i løbet af dagen. Det er rigtig synd for hende, men vi ved ikke hvordan vi skal hjælpe hende til at falde hurtigere i søvn. Vi har prøvet søvnmeditationer, at sidde hos hende, ikke at sidde hos hende, at putte hende i vores seng. Der er ikke rigtig noget, der virker for os.

Er der nogle, der har et godt råd?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. juni 2022

AnoMor

Dutelidut skriver:

Kære alle.

Jeg har en datter på fire år, som har rigtig svært ved at falde i søvn om aftenen. Hun bliver puttet ca 19:30. Hun er ikke særlig ked af det, men leger lidt, kalder på os, klager lidt over at hun ikke kan sove. Og så falder hun til sidst i søvn - ofte først mellem 21 og 21:30. Hun står op kl seks. 

Hun får simpelthen ikke søvn nok, hun er pirrelig og pylret i løbet af dagen. Det er rigtig synd for hende, men vi ved ikke hvordan vi skal hjælpe hende til at falde hurtigere i søvn. Vi har prøvet søvnmeditationer, at sidde hos hende, ikke at sidde hos hende, at putte hende i vores seng. Der er ikke rigtig noget, der virker for os.

Måske hun skal tidligere i seng. Man kan også nå et punkt hvor man er overtræt og ikke kan sove  

da min søn var 4 år kom han i seng mellem 18:30 - 19:00. Nu er han snart 7 og kommer i seng kl 19:30 og sover klokken 20 (nogle gange lidt senere) 

Anmeld Citér

20. juni 2022

Anonym

Put hende lidt tidligere og læg legetøjet væk.

Anmeld Citér

20. juni 2022

IenFart

Profilbillede for IenFart
AnoMor skriver:

Måske hun skal tidligere i seng. Man kan også nå et punkt hvor man er overtræt og ikke kan sove  

da min søn var 4 år kom han i seng mellem 18:30 - 19:00. Nu er han snart 7 og kommer i seng kl 19:30 og sover klokken 20 (nogle gange lidt senere) 

Enig. Børn er selvf. forskellige men jeg synes 19.30 lyder sent for en 4 årig som skal op kl 6. Vi puttede også ca 18.30 da vores var den alder.

Anmeld Citér

20. juni 2022

Tjuhej

Kære alle.

Som de andre skriver så prøv at putte lidt tidligere. 

Prøv evt også at give trykmassage inden puttetid. Start ved fødderne og så tryk stille og roligt på hele kroppen og slut af med hovedmassage. Man kan også rulle dynen stramt omkring barnet og lege at man laver en børnepandekage. Det kan hjælpe med at falde til ro, hvis man rigtig mærker sig selv. Vi har brugt det meget til vores ældste. Her forsøgte vi først med kugledyne (Det hjalp i en periode) men det der var bedst var massagen. Tit faldt han i søvn imens vi gjorde det. Brugte ca 10 min på det hver aften. 

Gør det ofte også med de 2 andre, hvis de har haft en meget begivenhedsrig dag i skole eller børnhave. 

Anmeld Citér

20. juni 2022

Baremigselv

Jeg ville prøve at putte hende tættere på det tidspunkt hun falder i søvn. Så hun vender sig til at falde i søvn hurtigt, når hun bliver lagt i seng.

Her efter ville jeg forsøge at putte hende 15 min tidligere efter et par dage, så blive ved med at arbejde mig tættere på en passende sengetid... Det har ihvertfald fungeret for min datter, som også sov sent i en periode 

Der ud over ville jeg også slukke for alle skærme om aften, samt at fjerne legetøjet fra sengen. 

Anmeld Citér

20. juni 2022

Love Angel

Profilbillede for Love Angel
Mor til 4

Ja put hende noget tidligere, da 19:30 lyder lidt sent for en 4 årlig. Hun er nok kørt overtræt kl 19:30.

Anmeld Citér

21. juni 2022

Mrs.

som de andre siger, læg hende tidligere.

Min søn kom i seng kl 19 indtil han var 7 (vi står tidligt op så det skulle matche at han får den nødvendige søvn så han er udhvilet). 

Jeg ville lave en hyggelig soverutine kl 18.30, varmt bad, tænder, nattøj og læs en godnat historie/syng en vuggevise, og så putte hende. 
held og Lykke med det

Anmeld Citér

21. juni 2022

Anonym

Er det et længerevarende problem? Min datter er også 4 og kan se på terminsgruppen på facebook, at mange har dette problem - eller lige har haft det. Så det er vidst typisk for alderen.

Jeg tænker hun skal puttes tidligere? Min egen datter kommer i seng kl. 19-19:15 og sover lige pt. til ca. kl. 7. Men det kan du ikke gøre fra dag 1. Du skal først have brudt de dårlige vaner.

Hvordan har du forsøgt dig med alle de metoder, du kaster efter hende? Har du prøvet hvert ritual i 3 ugers tid og holdt fast? For ellers virker det ikke. Ligesom voksne, der fx skal lægge deres kost om, stoppe med at ryge eller andet - kvitte en vane - så tager det tid at bryde børns vaner. Vores SP sagde, at man skulle forvente, at det tager op til 3 uger for en ny vane at slå igennem, så hvad end du gerne vil prøve af, så skal du give det tid og ikke skifte efter 2 dage fx.

I dit tilfælde ville jeg faktisk lidt selvmodsigende putte senere, så hun er mere soveklar og fortsætte med at vække tidligt. Læg en plan for, hvordan putteritualet skal se ud. Det skulle nok starte med en tår vand og en tissetur Så har man lige klaret den Forsøg at holde hendes blodsukker højt - særligt om eftermiddagen - æbleskiver, gulerødder med humus, agurkestænker, boller med smør eller noget andet. Bare mad ind, ind, ind, så i kan komme nogenlunde igennem en møg-ulvetime. Når du har fået putteritualet til at køre (ved at holde fast gennem længere tid), så flytter du stilleeeeee og roligt puttetidspunktet tilbage. Måske 15 minutter hver dag, indtil du rammer noget, der ligner 19-19:30 senest!

Anmeld Citér

21. juni 2022

Anonym

Her er putterutine således:  Når vi har spist aftensmad gør der nat klar med hvad det indebære også er ellers  afslappen til kl 18.30 med 2 afsnit af Paw petrol kl 18.30 er det ind i seng og godnat og kort tid efter sover barnet det virker for min 4 året

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.