For lidt mælk?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.053 visninger
6 svar
4 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
16. juni 2022

Anonym trådstarter

Hej alle.

vi er godt igang med amningen (3 uger gammel) og har fuld ammet til nu. 
De sidste par dage er den lille blevet TOSSET om aftnen, jeg ammer og ammer og trøster osv. det står på 4-5 timer hvor hun så falder i søvn til natten og bliver ammet om natten uden yderligere. 
til aften blev hun så ulykkelig, så efter 2 gange amning på hver side og 3 timers urolig baby under amning, så lavede jeg en flaske med en “backup” mme brik jeg har stående. 
hun spiste ikke meget, kun 10 ml, men hun er jo så også blevet ammet hele aftnen, så faldt hun til ro uden videre. 

jeg ved ikke om det er fordi jeg har for lidt mælk, eller om det måske går for langsomt for hende om aftnen? (Kan det løbe langsommere om aftnen end i dagstimerne?) jeg oplever hun spiser effektivt om dagen, synker regelmæssigt mm. Hvor om aftnen kan hun sutte længe før hun synker en enkelt gang. Om natten (omkring kl 2) vågner hun op og der er intet, og heller ikke igen omkring kl 5 og frem resten af dagen. 
kan jeg gøre noget for at øge mælkeproduktionen om aftenen?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. juni 2022

Kantar123

Kontakt din sundhedsplejerske, for det lyder som en farlig vej at ty til modermælks erstatning allerede. Det giver kuk i mælkeproduktionen, som er et meget fint maskineri.

Jeg ville kontakte sundhedsplejersken og høre om min ammeteknik er korrekt. Får baby rigtigt fat og kan hun finde ud af at stimulere brystet korrekt? 

Hud mod hud dagen lang er også rigtig godt. Og at lade hende amme alt det hun vil. Sørg for at drikke rigeligt også.

Men hold dig langt væk fra mme! Så risikerer du at det går helt i stå før du er kommet rigtigt igang. 

Knus til dig fra en mor, der har ammet alle 3 babyer

Anmeld Citér

16. juni 2022

Anonym

Får du nok søvn? Når du sover frigives der et hormon som fremmer mælkeproduktionen og det er uanset om det er nat eller dag. Så måske kunne en lur i løbet af dagen hjælpe dig.

Anmeld Citér

16. juni 2022

ErDuHerIkkeSnart

Kære du

Det er helt almindeligt, at der sker spring i babys appetit - og sin kloge baby vil over nogle dage forsøge at øge din produktion ved af amme hyppigt. Den fine balance risikerer MME at ødelægge. Så hvis du ønsker at fuldamme, så giv det tid.

Mange babyer har i perioder urolige aftener med megen gråd. Og amning er jo også trøst og tryghed, hvorfor tingene nogle gange blandes lidt sammen. Samtidig daler mælkeproduktionen gerne sidst på dagen… 

Mange hyppige amninger kan også give baby lidt luft i maven. Så der skal bøvses godt af. Og hvis det er muligt at strække intervallerne mellem amningerne lige på sigt, kan det måske hjælpe.

Alt er en fase … og så snart man tror, af man har regnet den ud, så kommer der en ny fase … giv det tid …

Anmeld Citér

16. juni 2022

Anonym trådstarter

Tak for alle de gode råd! 
ringer til sp i morgen og får en snak. Hun tjekkede ammeteknik sidst fordi jeg troede hun “klikkede” og var bekymret for kort tungebånd da jeg havde hørt nogen skrækhistorier dagen før om det i mødregruppen (så blev virkelig bekymret) det var så ikke klik lyde men fordi hun “smasker” sagde hun.. gudskelov, og hendes teknik var rigtig god 

søvnen er heller ikke et problem.. hun har siden hun var 3 dage sovet fra 21:30/22 til 2, og så til 5/5:30, og vi sover lur sammen om formiddagen også 

må igang med mere hud mod hud, synes ellers vi gør det meget, men vi har jo tiden til at ligge og hygge så måske et par dage i sengen hvor vi bare hygger

Anmeld Citér

17. juni 2022

Jlow

Profilbillede for Jlow
Anonym skriver:

Hej alle.

vi er godt igang med amningen (3 uger gammel) og har fuld ammet til nu. 
De sidste par dage er den lille blevet TOSSET om aftnen, jeg ammer og ammer og trøster osv. det står på 4-5 timer hvor hun så falder i søvn til natten og bliver ammet om natten uden yderligere. 
til aften blev hun så ulykkelig, så efter 2 gange amning på hver side og 3 timers urolig baby under amning, så lavede jeg en flaske med en “backup” mme brik jeg har stående. 
hun spiste ikke meget, kun 10 ml, men hun er jo så også blevet ammet hele aftnen, så faldt hun til ro uden videre. 

jeg ved ikke om det er fordi jeg har for lidt mælk, eller om det måske går for langsomt for hende om aftnen? (Kan det løbe langsommere om aftnen end i dagstimerne?) jeg oplever hun spiser effektivt om dagen, synker regelmæssigt mm. Hvor om aftnen kan hun sutte længe før hun synker en enkelt gang. Om natten (omkring kl 2) vågner hun op og der er intet, og heller ikke igen omkring kl 5 og frem resten af dagen. 
kan jeg gøre noget for at øge mælkeproduktionen om aftenen?

Lyder helt normalt  

Der er perioder hvor baby øger produktionen, de er forfærdelige at komme igennem. Og ja baby virker sulten. Jeg ville ikke anvende modermælksertstaning, men bare Amme alt det du kan og en masse hud mod hud. 

Min dreng er 4 måneder og vi har stadig sådan nogle dage

Anmeld Citér

17. juni 2022

Mvds

Profilbillede for Mvds

De første par måneder hang begge mine ( ikke tvillinger) unger i brysterne om aftenen, og det var ligemeget hvad jeg forsøgte, det var der de ville være, og det var absolut ikke fordi at jeg hverken manglede mælk eller havde langsomt nedløb, tværtimod. Jeg valgte bare at sætte mig godt til rette og så lade dem ligge, så slap de engang imellem hvis de faldt i søvn og hoppede så på igen når de ville. Det kan være appetitspring, tryghed, tanke om til natten, men uanset hvad lyder det ihvertfald meget normalt for mig ☺️

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.