Autisme

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.992 visninger
6 svar
8 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
16. juni 2022

Anonym trådstarter

Min søn skal snart udredes for autisme. Det seneste år er hans personlighed forandret og jeg kan næsten ikke kende ham. Han er kun 4 år, men jeg føler jeg har mistet mit barn... Jeg er dybt ulykkelig og i sorg, selvom han er her og er i live føler jeg han er væk. Mit hjerte er revet midt over og jeg er så ængstelig for fremtiden. Jeg frygter at hans tilstand kun bliver værre og at jeg snart har et barn jeg slet ikke kan kommunikere med, et barn der har brug for hjælp til alt resten af livet. Det er katastrofetanker, men jeg kan slet ikke stoppe dem. Mine tanker galopperer, og jeg forsøger at passe mit job og være mor for lillebror også. 

Tæppet er revet væk under mig. Er der nogen der har historier der kan give mig lidt ro? Hvis du har et barn med autisme, hvordan er jeres og barnets liv? Trives I? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. juni 2022

Anonym

Min søn skal snart udredes for autisme. Det seneste år er hans personlighed forandret og jeg kan næsten ikke kende ham. Han er kun 4 år, men jeg føler jeg har mistet mit barn... Jeg er dybt ulykkelig og i sorg, selvom han er her og er i live føler jeg han er væk. Mit hjerte er revet midt over og jeg er så ængstelig for fremtiden. Jeg frygter at hans tilstand kun bliver værre og at jeg snart har et barn jeg slet ikke kan kommunikere med, et barn der har brug for hjælp til alt resten af livet. Det er katastrofetanker, men jeg kan slet ikke stoppe dem. Mine tanker galopperer, og jeg forsøger at passe mit job og være mor for lillebror også. 

Tæppet er revet væk under mig. Er der nogen der har historier der kan give mig lidt ro? Hvis du har et barn med autisme, hvordan er jeres og barnets liv? Trives I? 

Kære du

Der er intet mindre end 6 med autisme diagnosen i min tætteste familie. 
Samt 2 veninder med børn med autisme. 

derudover har jeg selv et barn med alvorlig sygdom. (Cancer) 

Jeg kan anbefale dig at lytte til Pia callesens podcast lev mere tænk mindre 

Det er metakognitiv terapi. Det handler ikke om at bearbejde ens sorg eller tanker, men at lære at leve med dem. 
Det kan være svært, når man er i krise at bearbejde også. Så få ro på nervesystemet først. 

derudover - der er rigeligt med mulighed for, at dig barn få et godt og fantastisk liv. Når barn med autisme kommer i mistrivsel, så er det ofte dybere og mere indgribende i længere tid end børn uden en diagnose. Men når de får den rette hjælp, så er der masser mulighed for det. Så jeg er sikker på, at dit barn nok skal få det bedre. 
Børn med autisme kan sagtens fungere top godt som voksen. 

Der findes en sød podcast fra dr, der hedder “mor er jeg stadig autist?” Som handler om en ung mand (30 år), som fik sin diagnose tidligt. Men op igennem hans tyvere oplevede han, at hans redskaber gennem livet havde ligestillet ham med andre - han havde bare lært det på en anden måde. Og nu kunne man faktisk ikke mærke, at han havde udfordringer grundet sin autisme. 

Derudover er der en række foreninger, du kan kontakte: 

Autisme foreningen

foreningen for lige vilkår

-familie afdelingen i din kommune. De kan vejlede om nedsatte timer/tabt arbejdsfortjeneste. - så du kan få nedsatte timer på arbejdet og stadig få indtægt. 

-borgerrådgiver i din kommune (google det - 50% af kommunerne det har) 

Tag fat i facebook grupperne forældre til børn med autisme. Osv. Det er masser af hjælp og erfaring at hente 

Jeg kender flere familier, hvor børnene trives trods deres diagnoser - fordi de netop bliber kompenseret på forskellige måder. Special skoler, tabt arbejdsfortjeneste osv. 

Han er kun 4 år. Har du mødt et menneske med autisme - har du mødt et menneske. De er ligeså forskellige som alle andre. De er sociale og empatiske - der handicap består i, at det er sværere for dem at reagere på spontanitet, aflæse andres følelser - de skal forklares. 
Det er jo som at være ordblind. Men du kan sagtens lære at skrive og læse - du kan få redskaber til det. 

Helt roligt - træk vejret i maven. Det bliver bedre. Det gør det. Helt sikkert!

Anmeld Citér

18. juni 2022

Line1983

Kære dig 

jeg har selv to dejlige drenge med infantil autisme. Du er meget velkommen til at skrive privat til mig. Min yngste er også 4 år. 

kh

Anmeld Citér

18. juni 2022

Anonym

Har ikke selv autisme i min familie. Men har en veninde med autisme som klarer sig fremragende. Lige afsluttet hf med et snit på næsten 9. Hun har en helt normalt fungerede hverdag

Anmeld Citér

18. juni 2022

Anonym

Det er virkelig svært at svare på. Autisme går fra nogle der rokker og ikke har noget sprog til velbegavede mennesker med aspergers. Det giver jo forskellige muligheder og begrænsninger.

Hvad tegn ser du hos din søn.? Min søn har aspergers og går på specialskole og fungerer fint og har normal IQ. Synes det lyder voldsomt at du siger hans personlighed helt har ændret sig. Det har jeg ikke selv oplevet . 

Anmeld Citér

19. juni 2022

Roselil

Profilbillede for Roselil
Anonym skriver:

Har desværre ingen gode råd, kun gode tanker til dig og ham

Anmeld Citér

19. juni 2022

Mitguld

Anonym skriver:

Mit hjerte hoppede et slag overda jeg læste dit indlæg, det kunne være mig der havde skrevet det, står i samme situation, kan så meget genkende den sorg du er i.

Vil bare sige til dig, du er ikke alene om de svære følelser og tanker man gør sig, det er jo vores dyrebareste, du er velkommen til at skrive til mig, stort kram herfra

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.