Hjælp! Baby er 14 mnd. Er jeg ved at få brystbetændelse?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.973 visninger
6 svar
2 synes godt om
15. juni 2022

Ipsum

Baby er som sagt 14 mnd. Jeg vil gerne stoppe med at amme. Jeg har trappet amningen gradvist ned over flere måneder. 
i fredags ammede jeg sidste gang. 

Der har været to-tre nætter med utilfreds baby, men det har været Ok. Hun virker til at acceptere, at jeg krammer og vugger hende. 

I tirsdags begyndte mine bryster dog at spænde med mælk. Det tager til synes jeg, så nu er de endnu mere mælkefyldte. 

SP tager ikke telefonen i dag. 
Hvad skal jeg gøre? 
Får jeg brystbetændelse lige om lidt? 

Jeg har haft to stramme bh’er på idag, for at prøve det med ‘at binde dem op’. Måske har det gjort, at de så fyldes lidt langsommere…? 

Hjæælp!

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. juni 2022

Oddi

Profilbillede for Oddi

Det er ikke sikkert du får brystbetændelse. 
Hvor meget ammede du før du stoppede? Altså hvor mange gange om dagen? 

Tænker ikke det er unaturligt at de lige spænder lidt et par dage, gør de ondt kan du evt tage toppen via håndudmalk, bare du ikke tømmer brystet. 

Men jeg synes ikke det lyder unormalt ved ammestop, og jeg husker også at jeg selv havde sådanne et par dage da jeg stoppede. Men igen, om du for betændelse eller ej kan også hænge sammen med hvor meget du ammede før

Anmeld Citér

15. juni 2022

Ipsum

Tænker ikke det er unaturligt at de lige spænder lidt et par dage, gør de ondt kan du evt tage toppen via håndudmalk, bare du ikke tømmer brystet. 

Men jeg synes ikke det lyder unormalt ved ammestop, og jeg husker også at jeg selv havde sådanne et par dage da jeg stoppede. Men igen, om du for betændelse eller ej kan også hænge sammen med hvor meget du ammede før

Jeg havde længe kun ammet ved putning og så 2-4 gange om natten… eller dvs. baby sad jo fast på de bryster om natten… hun brugte ikke sut. 
For måske lidt over en måned siden, tog jeg putte-amningen væk ved at trille hende putte-tur i skoven i barnevognen. Den tog jeg ind i værelset ved 21-22 tiden. 
Indtil i fredags har det været sådan, at hun vågner kl. 23 og blev ammet ved det ene mælkefyldte bryst. Og derefter én gang til, når hun vågnede midt om natten ved det andet bryst, som så var helt fyldt. Derefter vågnede hun nok også lidt og blev lagt til, men der var jo ikke rigtig noget tilbage. 
I løbet af sidste uge har de gradvist været mindre fyldte ved aftentid. 
I fredags fik hun så sidste kl. 23-tår. Om natten tog jeg ‘den kolde tyrker’ og prøvede at give hende varm mælk i kop, vand, trøste, gå rundt om spisebordet osv. 

Det har vi jo så gjort i nogle nætter, hvor mine bryster ikke har været mælkefyldte overhovedet. 
Men så igår begyndte de at spænde op. 

Anmeld Citér

15. juni 2022

Ipsum

Oddi skriver:

Håndudmalke, det har jeg prøvet en dag, hvor de bare gjorde mega ondt. Det fik dem ikke til at gøre mindre ondt. Det eneste der hjalp var at lægge baby til, da jeg kom hjem…

Brystbetændelse er jo vel fordi der er gammel mælk derinde? 

Anmeld Citér

15. juni 2022

Ønskebaby1987

Profilbillede for Ønskebaby1987

Pump lidt ud med hånden/pumpe for lige at tage toppen, men pump dem ikke tomme

Det hjalp ved mig

Anmeld Citér

15. juni 2022

BabyIgen2022

Hm, jeg havde brystbetændelse 3 gange indenfor den første måned, fordi jeg brugte ammebrikker og hun derfor ikke tømte brystet ordentligt. Det var ikke fordi brysterne var spændte som sådan. Jeg fik nogle knuder og røde plamager på brystet som gjorde sygt ondt, og så fik jeg feber og kulderystninger og førte gang havde jeg et infektionstal, der er 3 dage efter penicilin blev målt til 230 (hun glemte at måle inden, men her 3 dage efter var feberen knækket). Da jeg stoppede med at amme, blev mine bryster også store og spændte, og min mand sov med vores datter de dage. De faldt til ro igen. Ingen brystbetændelse.

Et godt tip til de onde, kæmpe-jader: Ind under bruseren. Tag lige trykket og massér dem lidt. Det gør godt.

Anmeld Citér

15. juni 2022

Ipsum

BabyIgen2022 skriver:

Hm, jeg havde brystbetændelse 3 gange indenfor den første måned, fordi jeg brugte ammebrikker og hun derfor ikke tømte brystet ordentligt. Det var ikke fordi brysterne var spændte som sådan. Jeg fik nogle knuder og røde plamager på brystet som gjorde sygt ondt, og så fik jeg feber og kulderystninger og førte gang havde jeg et infektionstal, der er 3 dage efter penicilin blev målt til 230 (hun glemte at måle inden, men her 3 dage efter var feberen knækket). Da jeg stoppede med at amme, blev mine bryster også store og spændte, og min mand sov med vores datter de dage. De faldt til ro igen. Ingen brystbetændelse.

Et godt tip til de onde, kæmpe-jader: Ind under bruseren. Tag lige trykket og massér dem lidt. Det gør godt.

‘Onde kæmpe-jader’ �� rammende udtryk. Haha!

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.