Jeg tror mit barn på snart 7 har et problem med motorikken og eller fornemmelse for rumlighed eller hvad man skal kalde det…
Jeg ved ikke hvordan jeg bedst kan beskrive mit barns problem, men jeg vil prøve med nogle eksempler.
Høn spiser enormt grimt. Der er altid mad ud over det hele på bordet, stolen, gulvet og tøjet. Den 2 år yngre søskende har spist pænere i flere år nu. Vi har selvfølgelig påtalt det og forsøgt at motivere og alt muligt andet for at få barnet til i det mindste bare at prøve at øve sig i at spise pænere, men høn virker ligeglad og nu er situationen kørt lidt op i en spids hvor høn lukker totalt af. Jeg tror faktisk at høn er ked af det, men så undrer det mig at barnet ikke bare prøver lidt på at ændre det.
vi irettesætter ikke, hvis vi kan se at høn prøver selv hvis det mislykkedes.
Men det er ikke kun spisesituation hvor jeg fornemmer at høn ikke er alderssvarende. Høn er enormt klodset, støder ind i ting, falder, taber ting osv.
Det er også som om at der mangler en fornemmelse for rummelighed (eller hvad man skal kalde det). Det der med hvor ting er i forhold til hinanden og hvilke “egenskaber” de har. F.eks at vådt papir smuldrer, eller at våd neglelak/lim kan smitte af på andre ting osv.
jeg håber det giver mening? Høn er nu så gammel at jeg ikke længere vil se tiden an, men gerne træne aktivt med barnet, men det er svært når jeg ikke selv har ord for, hvad det er barnet mangler. Er der nogen der ved noget om hvad/hvor jeg kan søge information og viden om det? Eller har gode ideer til hvordan jeg kan arbejde med det.
barnet får en maske skæld ud/irettesættelser af andre voksne og venner (og mig nogen gange) fordi det bare virker som om det ikke tænker sig om, men jeg bliver mere og mere overbevist om, at der er nogle egenskaber der mangler/skal trænes.
pft for hjælpen.
Du har beskrevet min søn. Han har gået til ergoterapi netop pga spisesituationen og hans motorik. Hans finmotorik er også helt gal. Ergoterapeuten og fysioterapeuten på kommunen er ret sikre på at vores søn har fin og grovmotorisk dyspraksi. Han har også haft problemer med mundmotorikken, og jeg mistænker han også har oral dyspraksi. Vi gik også til (en anden) ergoterapeat med det, og trænede på den måde som man gør ved oral dyspraksi. Og det hjalp.
Vi har ikke en reel diagnose, da fagpersonerne (hos kommunen) mener det vil tage flere års og tage for mange kræfter, hos ham især. Og vi får den hjælp han skal have via kommunen og skolen er meget imødekommende. Så det ville ikke gøre nogen forskel. Dog er jeg stadig i tvivl, da det jo er en diagnose han skal leve med resten af sit liv. Med træning kan han dog leve helt fint med det, men han skal være forberedt at træne altid, ellers mister han hurtigt evnerne igen. Og en diagnose vil netop skabe forståelse fra omverdenen. Den har han dog nu, da vi er ret åbne omkring det.
Han spiser meget bedre nu. Der er stadig mange krummer omkring ham, og han får mad omkring munden, men SLET ikke som han gjorde bare for et år siden. Der havde han det nærmest i panden, og han burde nærmest have spist med hagesmæk...
Han klarer den SÅ godt nu, har bliver 11 lige om lidt. Spiller fodbold, og er ret ok til det. Ikke den bedste på holdet, men absolut heller ikke den værste - Men vigtigst, han elsker det! Før kunne han nærmest falde over sine ben 5 gange på vej efter bolden
Han klarer sig super godt i skolen, pånær de finmotoriske opgaver. Men han har sin cromebook, som han fik 2 år før sine klassekamerater som et hjælpemiddel. Han er en meget populær dreng, som alle vil være sammen med, på trods af hans klumpethed.
Jeg siger ikke at det er det dit barn har, men det er værd at undersøge. Prøv at læs lidt om det, og hvis du tænker det kan lyde derhen af, så tag fat i skolen, så de kan henvise til ppr. Det ville jeg nok gøre under alle omstændigheder.
Vi gik også hos en sansemotorisk konsulent. Det var virkelig godt. Vi betalte kassen for det, men det gav os en større indsigt i hvad der foregik, og hvordan vi kunne hjælpe ham et godt stykke videre.