Beskriv en god lytter

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.434 visninger
6 svar
7 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
2. juni 2022

Anonym trådstarter

Beskriv en god lytter?

hvad er en god lytter ? 
Når du kommer for at fortælle noget , hvordan du har det, dine tanker og meneinger,

beskriv så en god lytter 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. juni 2022

Aalborgtøsen

Profilbillede for Aalborgtøsen

Jeg vil beskrive en god lytter som en, der giver dig den fulde opmærksomhed. En som lader dig tale ud uden af afbryde kun med anerkendende ja/nej, nik, det er også rigtig osv. Og som giver dig ret langt hen af vejen, men også siger sin ærlige mening, hvis bedt om den. 

Anmeld Citér

8. juni 2022

Anonym

Jeg synes en god lytter er en person der først lader én lette hjertet og fortælle frit, men som derefter stiller uddybende og reflekterede spørgsmål, og en person som viser at vedkommende anderkender og rummer dine følelser og oplevelser. 
Jeg ved den deler vandene, men jeg kan i nogle tilfælde godt lide når folk fortæller mig om egne oplevelser, fordi det vidner om at dét jeg gennemgår er helt normalt og at det bliver bedre på den anden side. Selvfølgelig skal der ikke være det første man kaster efter folk, men mod slutningen af en god lytning, hvor hjertet og  bekymringerne er lettet, så tror jeg det styrker bådet mellem fortæller og lytter samt bidrager til en følelse af normalitet/håb/fortrøstning at den anden deler noget af sig. 

Anmeld Citér

8. juni 2022

Anonym

Tænker det er individuelt fra Person til Person men for mig er en god lytter  en som både vil lyt til mig når der sker noget positiv i mit liv men også når livet virker er uoverskueligt og gør ondt  en der bare lytter og som ikke  afbryde  men venter til bagefter med af kom med sin anerkendelse, det  kan værre svært nok for mig at åben op overfor andre når livet gør ondt. Selv hvis det er en jeg er mange tit på.

Anmeld Citér

8. juni 2022

Kastanje

En der har øjenkontakt og virker til stede mentalt. Det betyder også - ingen telefon. 

En der stiller spørgsmål for at få udvidet sin forståelse af det man fortæller om. Samtidig gentager en god lytter centrale pointer -“så xx gik hen for at yy… var det for at ….”

Spørgsmål stilles ikke dømmende. Det gør også at man kan udfordre pointer uden at skabe forsvar/modstand. 

Man lytter for at forstå den andens pointe. Det primære formål er ikke at gå i løsningsmode med det samme. 

Anmeld Citér

8. juni 2022

Kastanje

Har nogen sagt at du er en dårlig lytter..?

Anmeld Citér

8. juni 2022

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere

Det kommer godt nok an på situationen. Kalder den på medfølelse, sparring, gode råd, konstruktiv kritik etc. - der er jo forskel på at være god til at lytte til en sjov historie, en svær problemstilling eller en dybt tragisk situation. Måske er den gode lytter bl.a. karakteriseret ved at kunne fornemme, hvad den anden har behov for? 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.