Lærer at bruge sut

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.046 visninger
10 svar
3 synes godt om
18. maj 2022

BebeTil2

Hej piger

Er der nogen som har lært deres børn på 3+ mdr. At bruge sut? 

Jeg har ikke været god til at øve før igår. Men er løbet kørt? Hun fik sut på hospitalet og det kunne hun sagtens, men brugte den ikke da jeg kom hjem, fordi jeg fokuserede på amning. Nu tænker jeg det egentlig ville være rart i forhold til hvis man er ude eller andre skal trøste, storesøster brugte den aldrig, sp kunne aldrig gå nogen steder uden hende.

Jeg har prøvet i laaaaang tid igår, hun sutter meget på sine egne fingre men gumler på sutten og presser tungen i gangen. Lykkedes mig i 1 min efter 1 times prøven. Så lykkedes det mig en gang hvor hun nærmest var faldet i søvn ved brystet, hvor jeg skiftet brystet ud med sutten, men det ofte bare 20 sek så spytter hun den ud. Igen idag puttede jeg sutten i munden efter at havde taget brystet ud og hun sluttede lige lidt men lavede ansigter og spyttede den ud. 

Kan hun stadig nå at lærer det? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. maj 2022

Hanspige

BebeTil2 skriver:

Hej piger

Er der nogen som har lært deres børn på 3+ mdr. At bruge sut? 

Jeg har ikke været god til at øve før igår. Men er løbet kørt? Hun fik sut på hospitalet og det kunne hun sagtens, men brugte den ikke da jeg kom hjem, fordi jeg fokuserede på amning. Nu tænker jeg det egentlig ville være rart i forhold til hvis man er ude eller andre skal trøste, storesøster brugte den aldrig, sp kunne aldrig gå nogen steder uden hende.

Jeg har prøvet i laaaaang tid igår, hun sutter meget på sine egne fingre men gumler på sutten og presser tungen i gangen. Lykkedes mig i 1 min efter 1 times prøven. Så lykkedes det mig en gang hvor hun nærmest var faldet i søvn ved brystet, hvor jeg skiftet brystet ud med sutten, men det ofte bare 20 sek så spytter hun den ud. Igen idag puttede jeg sutten i munden efter at havde taget brystet ud og hun sluttede lige lidt men lavede ansigter og spyttede den ud. 

Kan hun stadig nå at lærer det? 

Min mindste har aldrig brugt sut, den ældste brugte den konstant. Der er ikke noget der bliver lettere af sutten er min erfaring

Anmeld Citér

18. maj 2022

fehår

Jeg prøvede at introducere sut til min yngste, da hun var fire uger - det var håbløst. Sundhedsplejersken sagde også, at jeg nok desværre var for sent ude. 

Den positive side var, at der ikke var nogen sut at vænne hende af med senere

Anmeld Citér

18. maj 2022

Ayah

Min mellemste barn tog først imod den som 5 mnd. Så det kan lade sig gøre.

Anmeld Citér

18. maj 2022

Kastanje

Prøvede 5 forskellige former. Alle blev spyttet ud af munden bort set fra den sidste. så det er ikke bare et spørgsmål om sut/ ikke sut.

Det  er ikke nemmere med en sut.. har prøvet begge dele. Jeg ville droppe det.

Anmeld Citér

18. maj 2022

Tinstin

Det er vist ikke så meget nemmere med sut. Ingen af mine har brugt det, selvom jeg også prøvede at introducere sutten til dem, fordi de ammede virkelig meget. Men de var ikke specielt interesserede og sutten endte som et stykke legetøj.

Den ene brugte sut i en periode på et par uger eller tre, fordi jeg forsøgte at introducere den, da han var godt 6 uger eller sådan noget. Det viste sig at være så besværligt - han græd, når han tabte den. Så tabte jeg selv sutten på asfalten, så den blev klam. Så glemte jeg sutten og vi skulle ud at køre i bil i en time. Nøj, hvor det hele bare blev mere besværligt af den sut...! Så da han begyndte at gumle i den i stedet for at sutte, så røg de ud!

Og de ammer altså bare meget i perioder - tror ikke, at en sut nedsætter det behov. Det er jo mere behovet for nærhed, de har, end et suttebehov, tror jeg.

Mine har også altid kunnet blive trøstet af andre, hvis de bare kendte dem f.eks. dagplejer, bedsteforældre og pædagoger.

Anmeld Citér

18. maj 2022

Soonmom

Alle mine fire har brugt sut og jeg ville nødigt undvære den. Nr 3 var sværest at få til det, og det var også hende hvor vi kom senest igang, men hun lærte det af mormor.

Som vuggestue pædagog vil jeg også sige at det er generelt lettest at indkøre børn med sut end børn der har brugt patten som trøst/tryghed, så det er da også værd at have med i sine tanker, selvfølgelig kan man ikke tvinge en sut i børn, men så evt en bamse eller nusseklud

Anmeld Citér

18. maj 2022

Savanna

Profilbillede for Savanna

Min dreng er små 4 mdr og har først nu valgt at bruge den. Men kun når han puttes i barnevognen eller autostolen, og kun Bibs’ sutter virker. 

Han er meget ammeglad, men det er rart at kunne bruge den i krisestunder op til en lur. 

Anmeld Citér

22. maj 2022

BebeTil2

Nu er det heller ikke så meget pga amning, mere at man lige kan trøste i bilen, barnevognen eller når mor lige er væk lidt tid. 

Anmeld Citér

23. maj 2022

L1232

Profilbillede for L1232

Min dreng er 8 mdr og han lærte at bruge sut sent. Ville ønske jeg ikke lærte ham det. Han sover ikke uden den nu og skal have 10 styk i tasken i barnevognen i soveværelset og alle steder… Når den en gang i mellem ryger ud af munden om natten kan han græde efter de. MEGA irriterende. Gør jeg ikke igen med barn nr 2. Min erfaring self, alle har hver deres måde.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.