Udfordringer med at være en pleaser

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

825 visninger
2 svar
3 synes godt om
17. maj 2022

Anonym trådstarter

Som overskriften lyder, så har jeg et stort problem med at være en frygtelig pleaser. Det betyder at jeg jo ofte er meget vellidt, min omgangskreds ser mig som et arbejdsomt mennesker der altid giver en hånd osv. 
Det har en bagside, og det er at jeg får overforbrugt mig selv og mine grænser bliver overskredet. 

Jeg har for nogle pr siden talt med en psykolog omkring ovenstående og det gav en god indsigt i årsagen til jeg er som jeg er, men ikke rigtig nogle konkrete anbefalinger til at få det ændret. Jeg hører derfor gerne jer andre med samme udfordringer - både for at høre jeg ikke er alene men også gode råd til at få vendt skuden. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. maj 2022

Mariadle

Jeg har også døjet hele mit liv med at være ekstrem pleaser. Jeg synes dog, at det der har hjulpet for mig, har været at blive bevidst om b.la. hvorfor - selvværd, at føle sig god nok osv. til at se på hvilke konkrete situationer jeg så gør det i og hvordan jeg ser at disse situationer er sunde og gode for mig frem for at de dræner mig. Jeg er gradvist blevet bedre til at sige fra, sige nej og mærke efter hvornår min grænse er nået og samtidig acceptere mig selv frem for at gøre mig selv forkert. Det hjælper helt bestemt også at have en forstående omgangskreds, der evt. kan støtte en. Det er en proces og jeg falder stadig tilbage. 
Det er nok ikke som sådan råd, men du er hvertfald ikke alene

Anmeld Citér

17. maj 2022

Panther

Profilbillede for Panther

Hvad med at give dig selv en periode, hvor du slet ikke siger ja, men som standard-svar siger “det vender jeg lige tilbage på”. Så kan du gå for dig selv lidt og mærke efter, om forespørgslen er noget du kan overkomme. Med tiden bliver du bedre og hurtigere til at mærke din grænse, så du kan svare direkte. Evt kombiner det med at forklare din omgangskreds om, at du er i gang med en proces, fordi du føler dig lidt overbebyrdet.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.