Ringe angående stilling

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.202 visninger
9 svar
4 synes godt om
14. maj 2022

Anonym trådstarter

Hej hejsa, 

Jeg sidder i en fast stilling nu, men er på barsel. Jeg ønsker ikke at returnere til mit job, afstanden er for stor, og der er sket kæmpe ændringer under min barsel (flyttet til en ny matrikel, nu storrumskontorer med 30+ msk og ingen fast plads mod 2 mands kontorer med egen fast plads før).

Anyway, jeg har fundet en spændende stilling, men den er på 32 timer, og jeg har brug for 37 timer for at det kan løbe rundt. Det er i det offentlige. Kan man tillade sig at ringe og spørge, om det er muligt at forhandle om det ugentlige timeantal? Jeg vil ikke søge stillingen, hvis jeg ikke kan få fuldtid.

Hvilke type spørgsmål er ellers vanligt relevant at stille, hvis man alligevel ringer? Hvordan får man lige gjort et indtryk så de husker en?

Endvidere, angående reference. I min nuværende stilling har jeg været ramt af en stress sygemelding plus jeg var sygemeldt under graviditet. Det er jeg bange for min leder ville tage op. Min frygt er, hvad hvis de siger ja, vi vil have dig, hvis referencen er god, min leder giver en dårlig reference og de siger nej tak, men så ved min nuværende leder så at jeg forsøgte at søge væk?

Tak for hjælp på forhånd

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. maj 2022

EKAB

Profilbillede for EKAB
Anonym skriver:

Hej hejsa, 

Jeg sidder i en fast stilling nu, men er på barsel. Jeg ønsker ikke at returnere til mit job, afstanden er for stor, og der er sket kæmpe ændringer under min barsel (flyttet til en ny matrikel, nu storrumskontorer med 30+ msk og ingen fast plads mod 2 mands kontorer med egen fast plads før).

Anyway, jeg har fundet en spændende stilling, men den er på 32 timer, og jeg har brug for 37 timer for at det kan løbe rundt. Det er i det offentlige. Kan man tillade sig at ringe og spørge, om det er muligt at forhandle om det ugentlige timeantal? Jeg vil ikke søge stillingen, hvis jeg ikke kan få fuldtid.

Hvilke type spørgsmål er ellers vanligt relevant at stille, hvis man alligevel ringer? Hvordan får man lige gjort et indtryk så de husker en?

Endvidere, angående reference. I min nuværende stilling har jeg været ramt af en stress sygemelding plus jeg var sygemeldt under graviditet. Det er jeg bange for min leder ville tage op. Min frygt er, hvad hvis de siger ja, vi vil have dig, hvis referencen er god, min leder giver en dårlig reference og de siger nej tak, men så ved min nuværende leder så at jeg forsøgte at søge væk?

Tak for hjælp på forhånd

Jeg har aldrig oplevet at de tager reference når man er i uopsagt stilling.

Anmeld Citér

14. maj 2022

Måskemor

Du kan da sagtens ringe og spørge om timetallet er til forhandling. Ellers ville jeg spørge ind til arbejdsopgaver, arbejdsmiljø, hvilken kandidat de har i tankerne.. det er lidt svært når man ikke ved hvilket job det er.

Jeg er ansat i en region og sidst jeg skiftede job ringede de til min daværende leder selvom  jeg ikke havde sagt formelt op. Men det var først da de havde tilbudt mig jobbet, så jeg ringede til min leder inden og varslede hende. Tænker at det er uprofessionelt at give dårlig reference grundet sygemeldinger. Men hvis du er bekymret, kan du jo komme det i forkøbet til samtalen og selv bringe det på banen, og fremhæve hvad du har lært af din stesssygemelding. Altså fx. hvordan du skal undgå det i fremtiden.

Anmeld Citér

14. maj 2022

Maricella

Profilbillede for Maricella

Din arbejdsgiver må altså ikke vidergive oplysninger om dit sygefravær https://www.detfagligehus.dk/faa-hjaelp/loenmodtager/i-arbejde/ansaettelse/helbredsoplysninger/

Anmeld Citér

14. maj 2022

Jixy

Profilbillede for Jixy

Nu kender jeg jo ikke lige dit job eller din løn udregning, men kan det ikke være du kan få højere løn i det nye job og du derfor ikke har behov for 37 timer?

Anmeld Citér

15. maj 2022

Minime2018

Profilbillede for Minime2018

Skynd dig at ringe og skab en relation. Og det er altid godt at ringe. 

Når du er i dialog om det andet, og hvis de er åbne for fuld tid, kan spørgsmål kan være:

1) hvilke kompetencer lægger i størst vægt på til den ledige stilling

2) hvad er det for en person I er på udkig efter

3) hvordan ser en typisk hverdag ud i teamet

og prøv ellers at søge på spørgsmål til jobsøgning, der er mange tips at hente. 

Anmeld Citér

15. maj 2022

Anonym trådstarter

Maricella skriver:

Din arbejdsgiver må altså ikke vidergive oplysninger om dit sygefravær https://www.detfagligehus.dk/faa-hjaelp/loenmodtager/i-arbejde/ansaettelse/helbredsoplysninger/

Der står, at de gerne må sige, hvis man har haft meget fravær, bare ikke hvorfor... 

Anmeld Citér

15. maj 2022

321

Anonym skriver:

Hej hejsa, 

Tak for hjælp på forhånd

De gange jeg har søgt nyt arbejde har de altid spurgt om de må ringe til tidligere arbejdsgivere og sidste gang sagde jeg nej fordi min daværende chef ikke vidste jeg søgte nyt og det respekterede de. 

men ring endelig og spørg om det er muligt med flere timer da du synes det lyder som en enormt spændende stilling, som du sagtens kan se dig selv i. 

Anmeld Citér

15. maj 2022

Kastanje

Man må ikke kontakte referencer uden tilladelse…. Og da slet ikke nuværende chef. 

Anmeld Citér

15. maj 2022

Maricella

Profilbillede for Maricella
Anonym skriver:

Der står, at de gerne må sige, hvis man har haft meget fravær, bare ikke hvorfor... 

Ja og hvis de siger det er sygefravær har de jo så talt over sig. Så i virkeligheden giver det slet ikke mening at sige noget om fravær

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.