Eksperthjælp: Du skal tænke anderledes?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

13.203 visninger
0 svar
0 synes godt om
2. maj 2022

Trine Andreasen

Kære Trine,

Vi har en dreng på 2,5 år, der altid har været meget meget aktiv. Han hænger tit i mine ben eller tøj og vil ofte gerne bæres. Når jeg bærer ham, nulrer han som regel min hud og kommer ofte til at nive/nappe. Han har meget temperament og vil meget gerne bestemme alting. Når han ikke får sin vilje, bliver han meget hidsig men som regel kort. Han er ofte svær at aflevere i institution, bliver ked af det og siger, at han gerne vil med hjem. Det går hurtigt over, når vi går. Derudover har de ingen problemer med ham men oplever ham som en dreng der er god til at fordybe sig, sidder fint ved måltider osv.
Han er ikke interesseret i at tegne, lave perler osv. hjemme men kan godt lege længe med biler. Han kræver dog altid der skal være en voksen med og legen er tit lidt voldsom med ildebrande, sammenstød og lignende. Ved bedsteforældre leger han godt og fordybet hvis han låner sin ældre fætters legetøj men de oplever også han er meget aktiv og bombastisk eks i sine kærtegn. Han læser godnathistorie i ca 20 min men piller/nulrer ofte imens og læser ikke frivilligt igennem dagen medmindre det er en ny bog. Måltider hjemme er meget blandede. Ofte forlader han bordet fordi han afledes og får derfor ikke spist nok. Dette gælder dog primært aftensmad hvor morgenmaden går klart bedre. Han har tit svært ved at komme ud af døren eller ud til lur og skal lige 24 ting først.
Der er meget lyd på ham og han kan råbe meget højt. Han taler meget og helmer ikke før han får svar. Han er langt fremme sprogligt med lange, komplekse sætninger og stort ordforråd.
Kan han vokse fra uroen og koncentrationsbesværet eller skal vi tænke adhd?

Mange hilsner
Anne

Trines svar

Hej Anne

Tak for dit spørgsmål. 

Det lyder som en skøn dreng du har.

Lad mig starte med at sige at jeg hverken kan eller vil udtale mig om en mulig diagnose. 

Det jeg til gengæld gerne vil er at "provokere" dig lidt til at tænke anderledes. 

For det er sådan med børn at de ikke "bare" vokser fra noget.

De skal lære hvordan de finder ro og hvordan de skal lege.

Derfor er det vigtigt at du i stedet for at tænke diagnose, tænker hvordan du, kan guide ham så han får mere ro.

Det er helt normalt at børn i den alder gerne vil bæres og gerne vil bestemme.

Og det er så her du skal guide ham, og opfordrer ham til at gå selv. 

Der er en risiko, særlig når du skriver at han har temperament, at han bliver vred og frustreret.

Men det er okay.

Han må gerne blive vred. Din opgave er så at anerkende vreden og hjælper ham igennem den uden at han får sin vilje.

Du skriver også at han er bombastisk i sine kram og at han nulre meget.

Det indikere for mig at han måske har noget med sanserne. Og derfor vil jeg anbefale dig at begynde at arbejde med hans sanser.

Det bliver desværre for omfattende at gå ind i det i dette svar.

Som en sidste ting så tænker jeg, når du skriver at han kan fordybe sig i vuggestuen, men har svært ved det hjemme.

At det handler om struktur og rutinerne hjemme hos dig.

Har I en tydelig struktur med faste rutiner?

Hvis ikke så er det tit det der giver uro hos børn.

Det er faktisk det jeg hjælper flest forældre med, når de booker en forældrerådgivning.

Jeg håber det giver mening og ellers er du velkommen til at skrive igen.

Du er selvfølgelig også velkommen til at booke en gratis og uforpligtende afklaringssamtale hvor vi sammen kan finde ud af hvordan jeg kan hjælpe dig og din søn.

Det kan du gøre her.

Mange hilsner Trine

www.naturligopdragelse.dk

Trine yder personlig rådgivning, i spørgsmål omhandlende opdragelsen, institutionslivet, trivsel, leg og børns sociale udvikling enten via e-mail eller ved at kommer ud i jeres hjem, hvor I føler jer trygge og derved bedre kan fortælle om de vanskeligheder I oplever. Endvidere holder Trine foredrag inden for 3 overordnet områder. Det, som hun kalder naturlig opdragelse, børn laver mad og natur oplevelser både med og uden et pædagogisk indhold.

Se Trines hjemmeside: www.naturligopdragelse.dk

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.