Gode ideer til fødselsdag

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.099 visninger
8 svar
7 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
23. april 2022

Dutelidut

Profilbillede for Dutelidut

Hej.

Vi skal holde fødselsdag om et par uger for min dreng - han bliver 7 år. Jeg har før fået gode råd og ideer i dette Forum, så jeg prøver lige igen ☺️

Han er en lidt nørdet type, og vil gerne have en ‘science-fødselsdag’. Vi har inviteret hele hans klasse - 30 børn i alderen 6-9 (det er aldersintegreret).

Pga corona er det første gang vi skal holde en ægte fødselsdag for ham. Så jeg tænkte, om nogle havde nogle gode råd - og gode ideer til aktiviteter under science-temaet. 

Vi kender ikke særlig mange af børnene, men det er en god og rolig klasse. Hvor mange voksne tror I, vi skal mobilisere? Vi har også en baby og en på fire, som jo også skal passes. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. april 2022

Panther

Profilbillede for Panther

Ift lege kan man måske lave sådan en blinde-leg hvor de skal mærke på ting? Eller i hold hjælpe hinanden til at placere solsystemet korrekt? 
jeg ville have 4 voksne til 30 børn minimum.

Anmeld Citér

23. april 2022

Frfriis

Profilbillede for Frfriis

Jeg ved ikke hvor mange voksne I skal skaffe, men man kan lave lidt science -agtigt ved hjælp af rødkålssaft. Kog frisk rødkål med vand en 5-10 min og så kan man bruge den væske som en syre-base- indikator. Hvis man stiller glas frem med diverse farveløse væsker og derefter tilsætter rødkålssaften, så skifter væsken farve alt efter om det er en syre eller base. Man kan bruge f.eks citronsaft, sodavand,  mælk, diverse rengøringsmidler og sæber. 

God fest

Anmeld Citér

23. april 2022

Kastanje

Afhængig af antal børn og budget kan man holde fødselsdag på eksperimentariet 

Anmeld Citér

23. april 2022

Mrs.

Hej.

Vi skal holde fødselsdag om et par uger for min dreng - han bliver 7 år. Jeg har før fået gode råd og ideer i dette Forum, så jeg prøver lige igen ☺️

Han er en lidt nørdet type, og vil gerne have en ‘science-fødselsdag’. Vi har inviteret hele hans klasse - 30 børn i alderen 6-9 (det er aldersintegreret).

Pga corona er det første gang vi skal holde en ægte fødselsdag for ham. Så jeg tænkte, om nogle havde nogle gode råd - og gode ideer til aktiviteter under science-temaet. 

Vi kender ikke særlig mange af børnene, men det er en god og rolig klasse. Hvor mange voksne tror I, vi skal mobilisere? Vi har også en baby og en på fire, som jo også skal passes. 

Vi har lige holdt fødselsdag for drengene i klassen (11 års fødselsdag) hvor de var inde og spiller laser-games! Det var det fedeste!! NØJ hvor de hyggede sig

Ellers vil jeg foreslå fx hjemme tema med science hvor børnene skal kombinere forskellige ting til “eksperimenter” lave drinks fx man skal blande i reagensglas osv. 

Anmeld Citér

23. april 2022

Anonym

På experimentariums hjemmeside ligger der videoer af forsøg man kan lave hjemme 

Anmeld Citér

24. april 2022

Dutelidut

Profilbillede for Dutelidut

Tak for jeres forslag. ☺️

Anmeld Citér

24. april 2022

Anonym

I kan smide rosiner ned i danskvand og se de hopper op og ned. Boblerne er gode til at sætte sig på rosinernes ru overflade, så når der er tilpas meget CO2 på en rosin, bliver opdriften så stor, at rosinen bliver løftet. Når boblerne springer, så falder rosinen til bunds.

Et andet hyggeligt forsøg er at lave tegninger i vand med whiteboard-marker. Man skal tegne på en tallerken eller skål af porcelæn (som kan tåle tusch). Så dypper man forsigtigt tegningen ned i en skål vand og så flyder den på vandet.

I kan også printe mål for planters størrelse og afstand ud skaleret ned til almindelig størrelse. Så kan børnene lave papmache planeter og male dem og så kan i gå solsystemet. Det er faktisk typisk en overraskelse for mine elever, at planeterne er så små og ligger så langt fra hinanden, som de gør Sådan ser det ikke ud på billederne af solsystemet.

Hvis vejret er godt kan i lave jeres egne store sæbebobler, fx kan en tennisketcher uden strenge bruges. Eller eleverne kan selv lave en stor holder af ståltråd.

Anmeld Citér

24. april 2022

Maximus4

Hvad med sådan et lille forsker sæt. Mener jeg har set dem i Lidl til 100 kr. Så kan de gå udenfor og finde ting de kan putte i mikroskopet. Her var det et kæmpe hit. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.