Er den her adfærd normal?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

12. april 2022

Anonym trådstarter

Tak for alle jeres svar.

I forhold til autisme, så er det overhovedet ikke noget jeg er bekymret over. Hun har altid haft fin øjenkontakt, været glad for kropslig kontakt, og er meget social anlagt.

Har også lige tjekket en tidlige-spor-på-autisme-liste ud, og hun er nærmest modsat alle punkterne.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. april 2022

fehår

Min ældste havde det på samme måde fra 2 1/2 til 3 år cirka. Vi endte med at tilbringe virkelig meget tid hjemme med at lave ingenting... 

Nu er hun knap 5 år og har ikke haft det sådan i lang tid. Hun er, indtil videre, helt diagnosefri.

Anmeld Citér

12. april 2022

Hanspige

Anonym skriver:

Tak for alle jeres svar.

I forhold til autisme, så er det overhovedet ikke noget jeg er bekymret over. Hun har altid haft fin øjenkontakt, været glad for kropslig kontakt, og er meget social anlagt.

Har også lige tjekket en tidlige-spor-på-autisme-liste ud, og hun er nærmest modsat alle punkterne.

Det har og er min 9 årige dreng med autisme også god øjenkontakt, meget social og elsker kram og kys. Sådan har han altid været

Anmeld Citér

12. april 2022

Anonym

Det har og er min 9 årige dreng med autisme også god øjenkontakt, meget social og elsker kram og kys. Sådan har han altid været

Min søn med autisme har også fin øjenkontakt og trives med kram. Han har lyst til at snakke med andre men er rigid i sin tankegang. 

Anmeld Citér

12. april 2022

Anonym

Der er i hvert fald ikke særlig meget ADHD i det du beskriver

Anmeld Citér

13. april 2022

Anonym

Hvis man skal hjemmediagnosticere kan små børn jo også have angst. Jeg synes egentlig du burde tage snak med børnehaven. Eller kommunen. Der er ofte mange tilbud om forskellige typer familievejledning og rådgivning. Vores kommune er fantastiske med alle mulige gode tilbud om hjælp, opsyn og vejledning. Og de kommer snildt id både hjem og i børnehave og observerer barnet hvis man føler behov 

Anmeld Citér

13. april 2022

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Min søn med autisme har også fin øjenkontakt og trives med kram. Han har lyst til at snakke med andre men er rigid i sin tankegang. 

Hanspige, og dig jeg citerer her: Vil I prøve at gennemgå denne tjekliste, og se hvor mange punkter jeres barn bonger ud på (eller gjorde som 2-3 årig)?

• Barnet undviger øjenkontakt
  • Barnets motoriske udvikling er ikke alderssvarende
  • Barnet har mange humørsvingninger og græder ofte
  • Barnets gråd er svær at afkode, og det kan være vanskeligt at trøste barnet
  • Barnet responderer ikke på eget navn, selvom det aldersmæssigt er forventeligt
  • Barnet har sværere ved at spise
  • Barnet sover dårligt med flere opvågninger om natten
  • Barnet udviser mindre psykisk varme og bryder sig ikke om nær fysisk kontakt
  • Barnet er mere interesseret i legetøj frem for menneskelig kontakt
  • Barnet er mindre tilbøjeligt til at dele oplevelser med andre

For det var den liste jeg fandt her den anden dag, og min datter passer faktisk ikke på nogle af punkterne udover at hun i perioder har humørsvingninger og i disse perioder kan være svær at trøste.

Jeg (eller andre for den sags skyld) har aldrig overvejet at hun skulle have autisme. Jeg tænker heller ikke at hun er specielt rigid i sin tankegang. Lidt indimellem, men ikke mere end jeg tror andre 2-årige er.

Anmeld Citér

13. april 2022

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Der er i hvert fald ikke særlig meget ADHD i det du beskriver

Hvorfor tænker du ikke det?

Handler ADHD ikke for mange børn om at have brug for forudsigelighed og struktur, og så være udafreagerende når ikke det imødekommes?

Anmeld Citér

13. april 2022

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Hvis man skal hjemmediagnosticere kan små børn jo også have angst. Jeg synes egentlig du burde tage snak med børnehaven. Eller kommunen. Der er ofte mange tilbud om forskellige typer familievejledning og rådgivning. Vores kommune er fantastiske med alle mulige gode tilbud om hjælp, opsyn og vejledning. Og de kommer snildt id både hjem og i børnehave og observerer barnet hvis man føler behov 

Jeg tænker det ikke som decideret angst, men det er godt at være obs på om det udvikler sig - for det har vi desværre også i familien, og tilbage i flere generationer.

Anmeld Citér

13. april 2022

Anonym

Hanspige, og dig jeg citerer her: Vil I prøve at gennemgå denne tjekliste, og se hvor mange punkter jeres barn bonger ud på (eller gjorde som 2-3 årig)?

• Barnet undviger øjenkontakt
  • Barnets motoriske udvikling er ikke alderssvarende
  • Barnet har mange humørsvingninger og græder ofte
  • Barnets gråd er svær at afkode, og det kan være vanskeligt at trøste barnet
  • Barnet responderer ikke på eget navn, selvom det aldersmæssigt er forventeligt
  • Barnet har sværere ved at spise
  • Barnet sover dårligt med flere opvågninger om natten
  • Barnet udviser mindre psykisk varme og bryder sig ikke om nær fysisk kontakt
  • Barnet er mere interesseret i legetøj frem for menneskelig kontakt
  • Barnet er mindre tilbøjeligt til at dele oplevelser med andre

For det var den liste jeg fandt her den anden dag, og min datter passer faktisk ikke på nogle af punkterne udover at hun i perioder har humørsvingninger og i disse perioder kan være svær at trøste.

Jeg (eller andre for den sags skyld) har aldrig overvejet at hun skulle have autisme. Jeg tænker heller ikke at hun er specielt rigid i sin tankegang. Lidt indimellem, men ikke mere end jeg tror andre 2-årige er.

se mine svar nedenfor: 

• Barnet undviger øjenkontakt. - min søn have udemlrket øjenkontakt…. Især med os forældre.
  • Barnets motoriske udvikling er ikke alderssvarende. - Han var alderssvarende
  • Barnet har mange humørsvingninger og græder ofte. - nej 
  • Barnets gråd er svær at afkode, og det kan være vanskeligt at trøste barnet - ikke specielt svær at trøste eller afkode. 
  • Barnet responderer ikke på eget navn, selvom det aldersmæssigt er forventeligt - jo men kunne gå lidt ind i sin egen verden. 
  • Barnet har sværere ved at spise - altspisende fra 1 år. 
  • Barnet sover dårligt med flere opvågninger om natten. - total a menneske… sover fra 19.30-5 hver dag. Han har aldrig vågnet op og søgt os om natten .. kun ved sygdom. Ellers dyb søvn.
  • Barnet udviser mindre psykisk varme og bryder sig ikke om nær fysisk kontakt. - aldrig haft problemer med nærhed, kys, kram, nusning
  • Barnet er mere interesseret i legetøj frem for menneskelig kontakt - han har altid været interesseret i maskiner. Han søger og har altid søgt især kontakt med voksne. Få gode nære venner ikke mange bekendtskaber. 
  • Barnet er mindre tilbøjeligt til at dele oplevelser med andre - fortæller sjældent om skole… men fortæller gerne historier og taler med os.

Med rigid tankegang mener jeg, at man gerne vil kende rammerne og forberede sig på en situation. Man er ikke så god til at omstille sig. Vores søn kan fint være i ændrede planer, men kan køre i samme rille hvis en opgave driller ham fx.

vores søn har aspergers - det er indenfor autisme spektret men forskelligt fra infantil autisme. Min veninde fandt ud af, at hun har aspergers som voksen. Dette er vist ret normalt for piger- deres autisme træk kan være anderledes og er sværere at spotte.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.