Moderkagebiopsi - erfaringer

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.908 visninger
12 svar
23 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
8. april 2022

Anonym trådstarter

Hej alle der læser med.

Jeg søger erfaringer med at få foretaget en moderkagebiopsi eller at fravælge den. 

Jeg var til Nakkefoldsscanning i dag og fik desværre en øget risikovurdering for kromosomfejl. Mit tal lyder på 1:233, jeg er 35 år og nakkefolden målte 2,5-2,7 (den høje ende af normalen. De kunne ikke sige, om det var blodprøverne eller min alder eller målet på nakkefold, der bongede ud. Det var summen af det hele. Jeg fik valget mellem moderkagebiopsi eller en blodprøve, som dog ikke skulle være helt så præcis. 

Jeg har det så svært med risikoen for abort ved biopsien, så vil gerne høre nogle erfaringer og risikovurderinger - gode som dårlige. Og så gerne om det endte lykkeligt eller ej ��

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. april 2022

EKAB

Profilbillede for EKAB

Jeg fik en moderkagebiopsi med mit andet barn. Det var en meget rolig og tryg oplevelse. Ingen smerter, og gode instrukser til hvordan jeg skulle forholde mig bagefter. 
Det endte lykkeligt, og han er nu snart 3,5 år

Anmeld Citér

8. april 2022

Chrizta

Profilbillede for Chrizta

Hej alle der læser med.

Jeg søger erfaringer med at få foretaget en moderkagebiopsi eller at fravælge den. 

Jeg var til Nakkefoldsscanning i dag og fik desværre en øget risikovurdering for kromosomfejl. Mit tal lyder på 1:233, jeg er 35 år og nakkefolden målte 2,5-2,7 (den høje ende af normalen. De kunne ikke sige, om det var blodprøverne eller min alder eller målet på nakkefold, der bongede ud. Det var summen af det hele. Jeg fik valget mellem moderkagebiopsi eller en blodprøve, som dog ikke skulle være helt så præcis. 

Jeg har det så svært med risikoen for abort ved biopsien, så vil gerne høre nogle erfaringer og risikovurderinger - gode som dårlige. Og så gerne om det endte lykkeligt eller ej ��

1. Barn: 1:7 - biopsi = kromosomfejl 

2. Barn - ingen risikovurdering, men biopsi = rask pige

3. Barn - 1:2 - biopsi = rask pige

4. Barn - 1:12 - biopsi -= rask dreng

Jeg ville vælge en moderkagebiopsi, da den er mest korrekt. Ved 3. og 4. barn var der forstørret nakkefold (4,1 og 3,6).

Isabell  (Nov. 2009) ��

Elina (Sep. 2012) ��

Adrien (Juni 2020) ��

Anmeld Citér

8. april 2022

Anonym

Biopsi. 

Og du skal vide, at den lille risiko, der er for abort er på ca 1% IKKE omhandler spontan aborter forårsaget af selve stikket! 

det er alle aborter inden for de første 30 dage efter en moderkagebiopsi. Inkl de syge fostre der skal aborteres efter et dårligt svar -  og dem som omkommer ved en ulykke eller sygdom hos moderen. 

Den fødselslæge jeg talte med, havde været 25 år på riget. Og havde aldrig været med til at en moderkage biopsi havde ført til en abort af et raskt barn. 

der er ikke 1% for en abort ved stikket. Det er ikke det, den 1% indikerer

Anmeld Citér

8. april 2022

Anonym

Jeg fik fostervandsprøve i anden graviditet og moderkagebiopsi i 3. Graviditet. Hvis jeg bliver gravid igen vil jeg til hver en tid vælge moderkagebiopsi igen simpelthen fordi den er mere sikker en blodprøven. Derudover blev jeg oplyst at risikoen for abort er 0,5% og som regel de fostre hvor der er kromosomfejl. 

Jeg fik dårligt svar ved fostervandsprøven og en senabort 18+1, men godt svar ved moderkagebiopsien og han bliver 4 til sommer

Anmeld Citér

8. april 2022

Dutelidut

Profilbillede for Dutelidut

Jeg fik lavet biopsi ved min første - det var i 2014. Jeg har også fået at vide, at abortrisikoen ikke er ‘ægte’ pga biopsien - men fordi der forekommer aborter uanset hvad. Som en anden bruger også skriver.

Jeg syntes, det var meget ubehageligt at få taget biopsien - men det var trods alt hurtigt overstået. Resultatet var heldigvis at der ikke var kromosomfejl, og nu har jeg en dreng på syv år.

Jeg ville gøre det igen, hvis det var. Det var ikke så slemt, alt i alt.

Anmeld Citér

8. april 2022

Rosin1980

Profilbillede for Rosin1980

Jeg fik lavet en moderkage biopsi i 2013. Det var ikke slemt overhovedet og følte der blev passet godt på mig. 

Det værste var klart ventetiden på svaret - det var nogle virkelig hårde dage, men heldigvis kom der en rask pige ud af det hele.

Anmeld Citér

9. april 2022

CKJ

Profilbillede for CKJ

Jeg fik også dårlige tal ved min nummer tre. 
jeg KUNNE så ikke få lavet en biopsi, da moderkagen lå forkert. Jeg fik taget den blodprøve du taler om, en nipptest, mener jeg det hed. 
den ef 99% sikker - men den ene procent nagede mig resten af graviditeten! Han er dog en sund og rask dreng på snart 4,5 - men havde jeg kunnet vælge, var det helt sikkert en biopsi, som er 100% sikker. 
jeg vil sige nakkefolden ikke lyder tyk ved dig - der skal du op i 5-6 stykker. 

Anmeld Citér

9. april 2022

Anonym

Bare lige for at have det på det rene: 

En niftytest er en blodprøve som fortæller noget om chancerne. Altså det er en risikoberegning. Præcis som nakkefolden - bare mere udvidet. Den siger intet om barnets genetik helt konkret - men er en sindsyg avanceret måde at udregne forhold i blodet osv. men det er en risikoberegning. 

En moderkagebiopsi eller fostervandsprøve er en genprøvet med DNA materiale fra fosteret. Det er derfor et konkret svar på det genmateriale barnet har. 

En moderkagebiopsi giver ikke anledning til spontane aborter. Den 05/1 % er medregnet de aborter, som foretages da fosteret er sygt.

Den 0.5/1 % skal altså tolkes som, at der ved alle de moderkagebiosier, der foretages, findes 1% som er nødt til at få afbrudt sin graviditet. 

Man må ikke læse den 1% som værende en risiko for en spontan abort grundet nålen. For det er det ikke. 

derudover - ja det er ubehageligt og man er øm som et blåt mærke i nogle uger. Men de er søde og venlige. Jeg gjorde det gerne igen. 

Anmeld Citér

12. april 2022

Anonym trådstarter

Tal for jeres svar
Valgte biopsien og venter nu på svar

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.