Eksperthjælp: Din søn er på følelsesmæssigt overarbejde

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8.066 visninger
0 svar
0 synes godt om
1. april 2022

Trine Andreasen

Hej!
Jeg har en dreng på 3 år som har fået et voldsomt temperament. Han blev storebror for 3 måneder siden og er næsten lige startet i børnehave, så der er sket meget nyt. Han har taget godt imod lillebror, men det er dog rigtig svært at dele opmærksomheden, hvis jeg fx skal amme eller puttet lillebror, så bliver storebror rigtig sur.
Vi har mange kampe i øjeblikket herhjemme og det er ikke ret sjovt at være i.
Et eksempel, i dag vil han gerne have havregryn med mælk på, og fordi der ikke kommer rosiner på vælter hele hans verden, han bliver rigtig sur, skriger, græder, kaster med ting og spytter.
Jeg prøver stille og roligt og hjælpe ham og sætte ord på hans følelser, men det hjælper ikke.

Har du nogle gode råd, jeg vil så gerne hjælpe ham så vi ikke har så mange af de her kampe, for dem har vi mange af i tiden dagligt! Hvad kan jeg gøre?

Hilsen en fortvivlet mor!

Trines svar

Kære fortvivlet mor

Øv sikke en situation I er i. Særlig når man har gået og glædet sig til lillebror kommer og så bliver det bare så svært.

Det er helt normalt at børn reagere med vrede når der sker store omvæltninger.

Og det at blive storebror og at starte i børnehave er en kæmpe omvæltning.

Det bedste I kan gøre er, at sænke jeres krav fuldstændig.

Din søn er på overarbejde følelsesmæssigt og derfor kan han ikke overskue ret meget.

Derfor er det vigtigt at I tager ansvar og er på forkant med tingene.

Han skal hjælpes rigtig meget i denne periode. Måske skal I hjælpe ham med tøjet, hælde op, og gøre nogle af de ting I gjorde da han var yngre.

Også selvom han selv kan tage tøj på selv og selv kan øse op.

Tilbyd ham jeres hjælp og tilbyd ham alene tid sammen med dig.

Han er jo gået fra at have dig alene til pludselige at skulle dele dig med en anden og det er svært når man kun er 3 år.

I kan også med fordel forberede ham på hvad der skal ske og hvilke muligheder der er. Det kan I eventuelt gøre inden i sætter jer ved bordet eller inden lillebror skal have mad.

Gør det klart for ham hvad der skal ske og hvilke forventninger der er til ham og hvornår du igen er “til rådighed”.

For eksempel kan du sige inden morgenmaden; “I dag kan du vælge om du vil have havregryn med eller uden mælk, der kommer ikke noget ovenpå i dag” 

Eller “Lillebror skal have mad nu, mens han spiser kan du vælge om du vil være sammen med os og snakke stille og roligt eller om du vil ind og lege. Når lillebror er færdig kan vi tegne.”

Jeg håber det kan give dig en ide om hvordan du kan hjælpe din søn og ellers er du meget velkommen til at booke en gratis og 100% uforpligtende afklaringssamtale hvor vi sammen kan tale mere om hvordan jeg kan hjælpe jer.

Det kan du gøre her.

Mange hilsner 

Trine

www.naturligopdragelse.dk

Trine yder personlig rådgivning, i spørgsmål omhandlende opdragelsen, institutionslivet, trivsel, leg og børns sociale udvikling enten via e-mail eller ved at kommer ud i jeres hjem, hvor I føler jer trygge og derved bedre kan fortælle om de vanskeligheder I oplever. Endvidere holder Trine foredrag inden for 3 overordnet områder. Det, som hun kalder naturlig opdragelse, børn laver mad og natur oplevelser både med og uden et pædagogisk indhold.

Se Trines hjemmeside: www.naturligopdragelse.dk

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.