Øget opmærksomhed på Graviditet - Svangre Amb. ?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

720 visninger
9 svar
0 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
17. marts 2022

Anonym trådstarter

Nogen der kan fortælle mig hvad det går ud på ? 

I forbindelse med jeg er blevet gravid igen, efter min MA. Forhørte jeg mig ved lægen, om jeg evt kunne komme ind til et par blodprøver. 
Blot for at se om tallene steg som de skulle, for at give mig lidt ro. 

Da det sidste forløb jeg var igennem var rigtig ubehagelig en oplevelse, og det nu satte en angst i omkring det hele igen. 

Hertil fik jeg afvide, at jeg kunne blive henvist til Svangre amb. mhp øget opmærksomhed på min graviditet... 
Men hvad betyder det ? 

Jeg må indrømme ordene for mig lyder negativt. Som i man vil holde øje med mig, om jeg nu er god nok til at varetage min graviditet og mit kommende barn. 

Men det jo slet ikke sikkert det er som mine tanker føre det hen til. 

Nogen der ved hvad øget opmærksomhed på graviditet er ? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. marts 2022

Anonym

Jeg er henvist til det der hedder udvidet tilbud, fordi jeg tidligere har døjet med angst. Jeg mærker intet til angsten mere, men fordi en graviditet godt kan tricke det, så spurgte min læge om jeg ønskede et udvidet tilbud. Det sagde jeg ja til.

Der er sat længere tid af til jordemoderkonsultationerne, men indtil videre er det alt jeg har mærket til det.. :-)

Anmeld Citér

17. marts 2022

Anonym

Jeg går i familieambulatoriet pga sårbarhed (stress/periodisk angst/tidligere depression) det er super godt. Min angst når ikke at gå helt amok fordi jeg har jævnligt samtaler med en terapeut. Desuden længere og hyppigere jordemoderkonsultationer. Det standarttilbud der er til flergangsfødende hedder 4 jordemoderkonsultationer. Jeg er halvvejs og har haft 3 + samtalerne ved terapeuten. Der er ingen kontrol i det overhovedet. Ingen har stillet spørgsmål til min forældreevne, der er kun hjælp til at tackle mine udfordringer. Vi har sammen mig og jordemoder skrevet en besked til sundhedsplejersken om mine udfordringer så jeg også kan få hjælp efter fødslen. Og det giver en enorm tryghed. Det er meget nemmere at tage det i forløbet end hvis jeg først går helt ned med flaget som det skete 1. Gang.

Anmeld Citér

17. marts 2022

Unicorn1

Profilbillede for Unicorn1

Det er slet ikke negativt.. Stort set alle læger prøver at få gravide ind under sårbar gravid (eller hvad man nu hver især kalder det), da det bare betyder, at man kan få flere tider og længere tider hos jordemødre, og måske også ekstra scanning, hvis man er heldig.. Andet betyder det skam ikke.. Så du skal slet ikke være nervøs for, om de holder øje med dine egenskaber som gravid/mor

Anmeld Citér

17. marts 2022

Anonym trådstarter

Mange tak for jeres svar.
Det giver mig noget ro på at læse det i skriver omkring det. 

Jeg må jo indrømme at når man som jeg, har været en del år ind og ud af det kommunale system. Med mange erfaringer på dårlig behandling, så ender man med at have en tendens til at tænke negativt om ord i den genre. 

Jeg er kommet så langt med mig selv de sidste par år, og det også kun derfor min mand og jeg er sikre vi nok skal klare, hvad det vil sige at få et barn. 

Men der er jo mange ting vi slet ikke ved noget om, og det kan jeg godt mærke en gang i mellem for lov at fodre den angst, jeg ellers har fået god kontrol over. 

Så det lyder måske meget godt med noget ekstra hjælp, så jeg derved kan være mere forberedt og få lov at have ro. 

Så er min tanke blot... at det måske er lidt tidligt, at henvise mig til det... når jeg ikke er mere end 5+6 ? 

Anmeld Citér

17. marts 2022

Anonym

Det er slet ikke for tidligt! Forebyggelse er alt. Jeg blev selv henvist 6+0 og startede to uger senere i terapiforløb. De første mange uger er ofte der angsten virkelig kan løbe om hjørner med en, så det lyder super fornuftigt  

Anmeld Citér

17. marts 2022

Anonym

Anonym skriver:

Det er slet ikke for tidligt! Forebyggelse er alt. Jeg blev selv henvist 6+0 og startede to uger senere i terapiforløb. De første mange uger er ofte der angsten virkelig kan løbe om hjørner med en, så det lyder super fornuftigt  

Jeg er helt enig med dig. Man kan virkelig blive udfordret i de første mange uger og der kan være så mange bekymringer.

Jeg var først til lægen i uge 9, så jeg er ikke kommet i gang med noget endnu. Men jeg glæder mig til at komme til jordemoder og få en god snak.. :-)

Anmeld Citér

17. marts 2022

Anonym trådstarter

Så vil jeg ringe til lægen i morgen, og høre lidt nærmere om hvad det er de tænker jeg har brug for i forhold til at de vil henvise mig videre til det.

Og så takke ja tak, hvis det er i retning af det i beskriver

Anmeld Citér

17. marts 2022

Anonym trådstarter

Jeg er jo netop så bange for det skal gå galt her i den spæde tid. 
Og jeg ved jo godt at gør det, så kan man jo ikke udøve mirakler. 

Men sidste gang var godt nok en hård omgang for mig, jeg følte virkelig jeg bliv trukket i langdrag i min pinsel. 
Og jeg følte ikke rigtig der var nogen hjælp at hente bagefter, det var bare ud af vagten så snart jeg var vågnet af min narkose og var frisk nok. 

Anmeld Citér

18. marts 2022

Mrs.

Jeg er registreret “sårbar gravid”. Fik afvide der er to slags. 
1. hvor man får ekstra samtaler m jm og ekstra undersøgelser 

2. hvor man får ovenstående+kommunen kommer ind over og støtter

Jeg blev tilknyttet nr. 1 (dvs ingen kommune) da jeg mistede en søn i uge 21 grundet kompleks hjertefejl og for at kunne få udvidet scanning heriblandt 2 hjerte scanninger i hhv uge 17 og uge 22, skulle jeg tilknyttes det forløb. 
Min jm var rigtig sød og spurgte til mit tab, forklarede hende jeg er helt afklaret med det, er længe siden og har fået bearbejdet det godt. Det vigtigste er for mig prinsessen har det godt i maven. Derpå frasagde jeg mig også ekstra samtaler og ekstra besøg fra sp, og forklarede jeg ikke havde behov for det - det var jm enig i. 

Så det er jo blot en ting, der åbner mulighed for ekstra støtte/samtaler/undersøgelser efter behovet, og man skal huske det trods alt er TILBUD du får, du er altid frit stillet til at takke nej, hvis du ikke har behovet.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.