Hashimotos sygdom og graviditet

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.050 visninger
6 svar
0 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
8. marts 2022

Anonym trådstarter

Hey allesammen

som overskriften jo afslører så leder jeg efter nogle råd i forhold til graviditet når man har hashimotos sygdom.

jeg er 33 år, mistede desværre sidste år en lille pige i ca 17 graviditetsuge… det var mega hårdt.. det var min første graviditet, og jeg blev overraskende gravid i første forsøg.

nu har vi efter en længere pause, besluttet at prøve. Vi har været igang i ca 3 måneder men kunne straks mærke der var noget helt “off” med kroppen… efter nogle prøver og hjælpsomme læger, fandt vi ud af at jeg har “let” lavt stofskifte. Dvs mit TSH tal ligger på ca 4,65 på den seneste blodprøve, som stadig jo er indenfor normalen. Mit T3 og T4 er normale.

men mit TPO altså antistof tal er helt gak gak, den er oppe og runde de 5000 enheder.

de kloge læger anbefaler jo at ens TSH helst ligger under 2 hvis man skal have en stabil graviditet… 

man mener jeg måske har Hashimotos som jo kan være svært at regulere…

jeg ville høre om der var nogle af jer søde mennesker, der muligvis har oplevet det samme og som kunne dele nogle håbefulde historier/ råd omkring det… så det evt kunne give lidt mere ro i sindet… mine læger siger det nok skal gå, men man har sgu brug for nogle real life historier på at det kan lade sig gøre

beklager den lange tekst og de manglende forklaringer til dem der ikke helt ved hvad hashimotos er….

håber der er nogen der kan komme med noget

krammer fra en der inderligt ønsker at blive mor til en lille guldklump

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. marts 2022

havudsigt

Profilbillede for havudsigt

Jeg har samme sygdom og har i dag et stort barn og er gravid med mit 2. barn. Jeg har haft 3 spontane aborter lægerne mener skyldes det lave stofskifte. Jeg startede med et TSH på over 15, men det faldt lynhurtigt da jeg påbegyndte behandling. Jeg bliver fulgt hver 4. uge med blodprøver og opfølgning ved sygehuset. Mit TSH her i 3. trimester er på 1,2. 

Anmeld Citér

8. marts 2022

Anonym trådstarter

Mange tak for dit svar

og kæmpe tillykke med graviditet, håber du og guldklumpen kommer fint igennem det sidste stykke

det er dejligt beroligende at få en succes historie!

jeg er også blevet startet op på eltroxin, skal have taget de første blodprøver om 2 uger. Tager godt nok kun 50mg så ved ikke om jeg nok skal højere op.

men hvis jeg må spørge, kan du huske hvor længe det tog dig at komme ned på et lavt nok tsh før du blev gravid? Og fornemmede du det var nemmere at blive gravid efter du var velreguleret? Og hvordan lå dit TPO tal?

undskyld de mange spørgsmål jeg er virkelig overvild af lykke over at det lykkedes at blive gravid så håber det også sker for mig igen

Anmeld Citér

8. marts 2022

Anonym trådstarter

Ps. Er der noget i forhold til kost du ændrede og som du kan anbefale?

har læst man kan forsøge at undgå glutenholdig mad men ved ikke om jeg bør gør dette eller om det overhovedet hjælper

Anmeld Citér

9. marts 2022

__anonym

Profilbillede for __anonym
Anonym skriver:

Hey allesammen

som overskriften jo afslører så leder jeg efter nogle råd i forhold til graviditet når man har hashimotos sygdom.

jeg er 33 år, mistede desværre sidste år en lille pige i ca 17 graviditetsuge… det var mega hårdt.. det var min første graviditet, og jeg blev overraskende gravid i første forsøg.

nu har vi efter en længere pause, besluttet at prøve. Vi har været igang i ca 3 måneder men kunne straks mærke der var noget helt “off” med kroppen… efter nogle prøver og hjælpsomme læger, fandt vi ud af at jeg har “let” lavt stofskifte. Dvs mit TSH tal ligger på ca 4,65 på den seneste blodprøve, som stadig jo er indenfor normalen. Mit T3 og T4 er normale.

men mit TPO altså antistof tal er helt gak gak, den er oppe og runde de 5000 enheder.

de kloge læger anbefaler jo at ens TSH helst ligger under 2 hvis man skal have en stabil graviditet… 

man mener jeg måske har Hashimotos som jo kan være svært at regulere…

jeg ville høre om der var nogle af jer søde mennesker, der muligvis har oplevet det samme og som kunne dele nogle håbefulde historier/ råd omkring det… så det evt kunne give lidt mere ro i sindet… mine læger siger det nok skal gå, men man har sgu brug for nogle real life historier på at det kan lade sig gøre

beklager den lange tekst og de manglende forklaringer til dem der ikke helt ved hvad hashimotos er….

håber der er nogen der kan komme med noget

krammer fra en der inderligt ønsker at blive mor til en lille guldklump

Er ked af at læse om jeres tab

Vi har forsøgt i 2 år, og mistet 3 gange indenfor 8 mdr. ca. 

I forbindelse med henvisning til udredning for gentagne graviditetstab, fandt min egen læge at jeg havde for lavt stofskifte, og mit antistof var faktisk også højt (hun sagde det havde sammenhæng med det lave stofskifte). Jeg kom straks i behandling, 25 mg. Euthyrox. 
Min læge fortalte, at et lavt stofskifte for nogle kan betyde, at man ikke bliver gravid/har svært ved at blive det, for andre at man mister graviditeten. 

I udredningen fandt man ingen årsag til tabene, alle prøver så rigtig fine ud hos os begge. Men fra positiv test til og med uge 12 skal jeg have Lutinus (progesteron), som et forsøg på om det hjælper med at holde på graviditeten. 

Jeg er nu gravid for 4. gang, i fredags så vi hjerteblink, og om 2 ugers tid skal vi til scanning igen for at holde øje med om alt er som det skal være  
Min sidste blodprøve (taget 4+3) var mit stofskifte på 2,2, og skal have kontrolleret det yderligere i graviditeten

Håber I snart får en vellykket graviditet

Anmeld Citér

9. marts 2022

Nenime

Jeg har haft hashimotos siden jeg var 10 år gammel, så det har været en del af mit liv i maaaange år efterhånden. 

Jeg har langt hen af vejen været velmedicineret, og når jeg er det, mærker jeg intet til sygdommen. 
Jeg har en datter fra 2017 og er lige nu gravid i uge 34 med lillebror. Vi var i behandling med min datter, men lillebror er lavet naturligt. I den mellemliggende periode har jeg mistet 2 gange. 1 gang hvor det var en graviditet udenfor livmoderen, og 1 gang hvor det viste sig at være en missed abortion. Der er ikke umiddelbart sat lighedstegn mellem de mistede graviditeter og mit stofskifte. 

I forbindelse med graviditet får jeg taget blodprøver hver 4. uge, og tallene har set nogenlunde ud. TSH har denne gang været noget lav i begyndelse. (0,04), men ligger nu rimelig stabilt omkring 1. Lægerne på endokrinologi siger at det er bedre at det ligger lavt end højt (og det betyder selvfølgelig at mit stofskifte har været lidt for højt i starten sf graviditeten, men det er bedre end det omvendte). 

Jeg vil tro at du kan se effekten af eltroxin om 4-6 uger, sådan plejer det i hvert fald at være. 

I forhold til kost, prøvede jeg også alt muligt før vi fil vores datter. Ingen gluten, skrue ned for mælkeprodukter, leve efter “spis dig gravid” osv. men der var intet der virkede her. Det betyder selvfølgelig ikke at det ikke virker for dig, så hvis du føler at det kunne være rart at gøre noget aktivt, kan du jo prøve dig frem  

Pøj pøj med det hele!

Anmeld Citér

9. marts 2022

havudsigt

Profilbillede for havudsigt
Anonym skriver:

Mange tak for dit svar

og kæmpe tillykke med graviditet, håber du og guldklumpen kommer fint igennem det sidste stykke

det er dejligt beroligende at få en succes historie!

jeg er også blevet startet op på eltroxin, skal have taget de første blodprøver om 2 uger. Tager godt nok kun 50mg så ved ikke om jeg nok skal højere op.

men hvis jeg må spørge, kan du huske hvor længe det tog dig at komme ned på et lavt nok tsh før du blev gravid? Og fornemmede du det var nemmere at blive gravid efter du var velreguleret? Og hvordan lå dit TPO tal?

undskyld de mange spørgsmål jeg er virkelig overvild af lykke over at det lykkedes at blive gravid så håber det også sker for mig igen

Jeg brugte ca. 5 måneder på at komme ned på et TSH på 1. Jeg blev gravid i første forsøg under IVF (fertilitetsbehandling) 

Jeg kan ikke huske hvordan mit TPO var

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.