Min søn er 2 1/2 år og har næste ikke noget sprog. Eller jo, han snakker en masse men ikke noget vi kan forstå. Han bliver også meget vred og frustreret ind imellem da vi ikke forstår alt. Han fik lagt dræn i begge ørene da han haft væske så hans hørelse har været meget påvirket.
Hvor lang tid går det før han begynder at kunde sige lidt flere ting tror i? Hvad kan jeg gøre mere for at hjælpe ham?
Jeg går hjemme med ham til han skal starte i børnehave til efteråret.
Jeg er også svensk så han får også hørt 2 sprog her hjemme, og det ved jeg også kan bidrage til at forsinke talen.
Er taknemmelig for alle råd jeg kan få.
Trines svar
Kære du
Hvor er det godt at du fandt ud af at han skulle have lagt dræn. For det gør nemlig rigtig meget i forhold til børns sprogudvikling, hvis de ikke kan høre.
Nu ved jeg ikke hvor lang tid siden det er han har fået lagt dræn, men jeg vil anbefale dig lige at få det tjekket.
Det sker nemlig nogen gange at det falder ud og så kan der komme væske igen.
Hvis der ikke er noget galt handler det om tid.
Men der er selvfølgelig en del du kan gøre for at støtte hans udvikling.
Du får lige et lille digt, som viser hvordan du kan understøtte dit barns sprog.
"Læs for mig, far - læs for mig,
mor
Selvom jeg endnu ej siger et ord
Fortæl mig om verden, når vi går
en tur
Sig, når du ser, jeg har brug for
en lur
Tal når vi leger og når jeg får
mad
Syng mig en sang, når du gir
mig et bad
Dit sprog bliver til mit sprog, hvis du ikke tier
Jeg elsker din stemme og alt hvad du siger"
Du kan også med fordel give ham mulighed for at lege med en masse børn. Da det gør noget virkelig godt for sproget.
Du kan også med fordel gentage alt hvad han siger, men med den rigtige udtale.
Husk endelig ikke at rette ham. Hvis han siger noget forkert eller uforståeligt så gentag det du tror han prøver at sige på den korrekte måde.
Og følg hans interesse. Hvis han taler om æble så tal videre om at æblet er grønt, det smager surt, det er rundt, det vokser på et træ osv.
Brug meget gerne visuel støtte, altså hold et æble i hånden, mærk et træ osv.
Hvis du ikke oplever at der sker en ændring i hans sprog vil jeg anbefale dig at kontakte din sundhedsplejerske som muligvis kan hjælpe videre i forhold til en tale/høre pædagog.
Mange hilsner
Trine
www.naturligopdragelse.dk
Trine yder personlig rådgivning, i spørgsmål omhandlende opdragelsen, institutionslivet, trivsel, leg og børns sociale udvikling enten via e-mail eller ved at kommer ud i jeres hjem, hvor I føler jer trygge og derved bedre kan fortælle om de vanskeligheder I oplever. Endvidere holder Trine foredrag inden for 3 overordnet områder. Det, som hun kalder naturlig opdragelse, børn laver mad og natur oplevelser både med og uden et pædagogisk indhold.
Se Trines hjemmeside: www.naturligopdragelse.dk