Ouh - BMI over 30 - udvidet jordemoder forløb

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

946 visninger
7 svar
1 synes godt om
4. marts 2022

Anonym trådstarter

Er der nogen der har været tilbudt udvidet jordemoder forløb grundet bmi over 30 som har deltaget i dette og som vil fortælle om oplevelsen af det. Min bmi er 32 og jeg må indrømme jeg ikke har den store lyst til en løftet pegefinger hvis det er det forløbet går ud på. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. marts 2022

ErDuHerIkkeSnart

Jeg tror bestemt, ikke at forløbet handler om løftede pegefingre. Det ville være modsat alt hvad man ved om at hjælpe folk med vægtproblemer til bedre sundhed/trivsel. Det er formentlig et forløb, som skal støtte en udsat gruppe igennem en så sund som mulig graviditet og fødsel, fordi overvægt jo kan være en risiko for dig selv og din baby. Og måske du kan få den nødvendige hjælp til en graviditet uden yderligere vægtøgning, og måske også fremadrettet gode redskaber til dig selv og din kommende familie. Du kan jo starte med at høre jordemoder hvad tilbuddet indebærer og så vurdere om det kan hjælpe dig? 

Anmeld Citér

5. marts 2022

Soonmom

Tænker ikke det er en løftet finger, men mere fordi der er nogen risici ved at være stor og gravid for barnet og at man derfor bliver holdt ekstra øje med, jeg ville bestemt takke ja

Anmeld Citér

5. marts 2022

Anonym trådstarter

ErDuHerIkkeSnart skriver:

Jeg tror bestemt, ikke at forløbet handler om løftede pegefingre. Det ville være modsat alt hvad man ved om at hjælpe folk med vægtproblemer til bedre sundhed/trivsel. Det er formentlig et forløb, som skal støtte en udsat gruppe igennem en så sund som mulig graviditet og fødsel, fordi overvægt jo kan være en risiko for dig selv og din baby. Og måske du kan få den nødvendige hjælp til en graviditet uden yderligere vægtøgning, og måske også fremadrettet gode redskaber til dig selv og din kommende familie. Du kan jo starte med at høre jordemoder hvad tilbuddet indebærer og så vurdere om det kan hjælpe dig? 

Jeg har altid haft jo jo vægt og siden sidste graviditet har jeg bare ikke fået tabt alt men stadig ikke taget på 15+0. Med første graviditet tog jeg 30 kg på og fødte 10 kg tungere end nu, så føler bare jeg har været igennem det med at “være større og føde” så jeg føler det lidt overflødigt. Ønsker ikke at fokus på vægt skal fylde hele graviditetsforløbet. 

Anmeld Citér

5. marts 2022

Agma

Profilbillede for Agma
Anonym skriver:

Jeg har altid haft jo jo vægt og siden sidste graviditet har jeg bare ikke fået tabt alt men stadig ikke taget på 15+0. Med første graviditet tog jeg 30 kg på og fødte 10 kg tungere end nu, så føler bare jeg har været igennem det med at “være større og føde” så jeg føler det lidt overflødigt. Ønsker ikke at fokus på vægt skal fylde hele graviditetsforløbet. 

De fleste ting er jo tilbud til dig og det vil sige at du kan takke nej hvis du synes. Jordemoderen er forpligtet til at vejlede dig ift. Sundhedsstyrelsens anbefalinger og det indebærer vejledning om kost og motion. Men det gør det for alle gravide uanset BMI

Jeg tænker også det bedste ville være at forventnings afstemme med jordemoderen til første konsultation. Både så du ved hvad det er de tilbyder og så du kan få givet udtryk for din bekymring for at alt fokus nu kommer på din vægt. Hvis du kan mærke at det de tilbyder slet ikke passer til dig så sig det og spørg om ikke det kan tilpasses til dig som individ. Det er nemlig også centralt for anbefalingerne at de skal sætte individet i fokus.  Jeg er ret sikker på at jordemødre der arbejder specifikt med gravide med en vis BMI må have mødt din bekymring før og arbejder indenfor det område fordi hun har lyst til at hjælpe (ellers kunne hun jo snildt finde et andet sted i øjeblikket). Så de må jo have en måde at få forløbet til at blive rart og undgå at det bliver en løftet pegefinger for det ville jo ikke være godt for nogen parter. 

Anmeld Citér

5. marts 2022

Unicorn1

Profilbillede for Unicorn1

Jeg var.. Og ved graviditeten med min datter var jordemødrene meget efter mig.. Men jeg sagde heller aldrig fra eller virkede selvsikker.. Med min søn sagde jeg fra første gang, at jeg godt vidste, at jeg var overvægtig, og jeg havde styr på, hvad jeg måtte spise og ikke spise, og så vejede jeg mig hjemmefra hver gang (mest fordi jeg gerne vil have, at det er den samme vægt og uden tøj og sko).. Og her var jordemoderen fuldt ud forståelig og jeg hørte intet omkring min vægt eller spisevaner fra hende - heller ikke selv da jeg fik graviditetssukkersyge

Anmeld Citér

6. marts 2022

Rbf96

Min bmi var over 31 da jeg blev gravid og jeg blev i første omgang puttet i den særlige “gravid og overvægtig” kategori. Men da jeg var til jordemoder første gang og vi snakkede kost og motion, syntes hun ikke der var grund til at følge mig ekstra. Jeg lever helt almindeligt og har i dag (33+5) også kun taget 400 gram på, fra min startvægt. Jeg tænker du skal snakke med jordemoderen om hvad forløbet går ud på og om det er noget du kan se dig selv i og rent faktisk få noget ud af. For mig havde en diætist, som man jo typisk bliver tilbudt når man har en bmi over 30, f.eks. været spild af alles tid, fordi jeg allerede lever efter kostrådene, som jo er det de vil anbefale. Men for andre vil det måske kunne give god inspiration til ny mad i hverdagen og så er det jo godt givet ud. 
Jeg tog imod glukosebelastningen, for en sikkerheds skyld. Men alt det andet syntes min jordemoder og jeg selv, var overflødigt. Så alt i alt er min oplevelse positiv - at man bliver puttet i en kasse til at starte med, men at jordemoderen så kigger på den individuelle kvinde og hendes behov. Så tag en snak med hende om hvad det er, dine bekymringer og din livssituation. De er her for at hjælpe os og baby bedst muligt

Anmeld Citér

6. marts 2022

Kir

Anonym skriver:

Jeg tænker du så bare siger nej tak som en anden skriver så er alt jo tilbud og ikke noget du skal. Jeg havde selv et højt bmi, men var så heldig at det stortset ikke blev nævnt under graviditeten. Og det havde heldigvis ikke nogen negativ effekt på min graviditet at jeg var tyk. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.