Min bmi var over 31 da jeg blev gravid og jeg blev i første omgang puttet i den særlige “gravid og overvægtig” kategori. Men da jeg var til jordemoder første gang og vi snakkede kost og motion, syntes hun ikke der var grund til at følge mig ekstra. Jeg lever helt almindeligt og har i dag (33+5) også kun taget 400 gram på, fra min startvægt. Jeg tænker du skal snakke med jordemoderen om hvad forløbet går ud på og om det er noget du kan se dig selv i og rent faktisk få noget ud af. For mig havde en diætist, som man jo typisk bliver tilbudt når man har en bmi over 30, f.eks. været spild af alles tid, fordi jeg allerede lever efter kostrådene, som jo er det de vil anbefale. Men for andre vil det måske kunne give god inspiration til ny mad i hverdagen og så er det jo godt givet ud.
Jeg tog imod glukosebelastningen, for en sikkerheds skyld. Men alt det andet syntes min jordemoder og jeg selv, var overflødigt. Så alt i alt er min oplevelse positiv - at man bliver puttet i en kasse til at starte med, men at jordemoderen så kigger på den individuelle kvinde og hendes behov. Så tag en snak med hende om hvad det er, dine bekymringer og din livssituation. De er her for at hjælpe os og baby bedst muligt 
Anmeld
Citér