Eje eller leje?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

Afstemning: Hvad var dyrest?

Du skal være logget ind, for at kunne deltage i afstemningen.

3.219 visninger
12 svar
8 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
4. marts 2022

Anonym trådstarter

Okay - hvad har været DYREST for jer - et eje et hus eller at bo til leje?

Jeg bor til leje til en fast leje hver måned. 110 kvm, 3 værelser, 7000 kr.(eksl forbrug) 

Min kæreste mener, at det er billigere at købe hus - men jeg tror, at selvom det faste månedlige beløb, man betaler, måske godt kan blive lavere, så er der jo virkelig meget vedligehold, reparationer og forbedringer, som gør, at det i sidste endnu bliver dyrere at eje. Især fordi vi ikke snakker moderne parcelhus, men ældre (nyistandsat) bolig på landet.

Så hvad har været dyrest for jer? I må meget gerne uddybe.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. marts 2022

Lillehjerte

Profilbillede for Lillehjerte

Ser man isoleret på hvad det koster ud af pengepungen hver måned, vil jeg sige at det er dyrest at eje. Afbetaling på lån, skat, forsikring, grundejerforening, renovation, vedligehold på boligen osv.

Men omvendt betaler man jo så at sige husleje til sig selv. Hvis man har lån med afdrag, er det jo penge man investerer til sig selv. Og de fleste huse bliver jo over tid mere værd.

Så samlet set kan det oftest økonomisk betale sig at eje. Jeg er klar over at nogen har brændt sig på at have et hus og været nødt til at sælge hvor huset er faldet i værdi.

Anmeld Citér

4. marts 2022

Anonym

Der er jo det i det, at man i “leje” forhold bare sender pengene ud af vinduet. 

Ved ejer betaler man jo til sig selv - penge som man evt kan bruge igen ved et senere køb/friværdi. På den må låner man også af sig selv. 

vores ejerudgifter er 3700 (inkl vand og varme) og derudover betaler vi 12.000 i lån. Ja - det lyder vildt. (Bor i Kbh). 

Men sælger vi tjener vi potentielt 1.5 million i forhold til da vi købte for 5 år siden. Og da vi har afdraget en del, så er den reelle kapital 2.7 million, - og så er der intet lån nogen steder. 

Så det kommer an på, hvordan man forvalter sine penge, og hvilket marked man køber sig ind på. (Renterne er eksempelvis på vej op). 

Min pointe er, at man ikke rigtigt kan stille det sådan, hvad det er dyrest. For det handler om levemåder. 

Da jeg boede til leje boede jeg fra knap 8000kr og med indskud osv betalte jeg 200.000 i en perioder over 2 år. Penge jeg ikke får i gang. I modsætning til de potentielt 2.7 millioner jeg får, hvis jeg flytter nu fra min ejer bolig. Selv hvis vi sælger 1 million under prisen den er vurderet til, så kommer vi ud med en god slat.

Hvis du vil bo et sted i 10 år - så vil jeg anbefale at eje. Under - så ville jeg tænke leje. I hvertfald hvis du vidste at det var 3-5 år…

Anmeld Citér

4. marts 2022

Naha

Anonym skriver:

Jeg bor til leje til en fast leje hver måned. 110 kvm, 3 værelser, 7000 kr.(eksl forbrug) 

Min kæreste mener, at det er billigere at købe hus - men jeg tror, at selvom det faste månedlige beløb, man betaler, måske godt kan blive lavere, så er der jo virkelig meget vedligehold, reparationer og forbedringer, som gør, at det i sidste endnu bliver dyrere at eje. Især fordi vi ikke snakker moderne parcelhus, men ældre (nyistandsat) bolig på landet.

Altså vi betaler lige omkring 11.000 kr om måneden for realkredit, banklån, el, vand, varme, Osv af andre bolig udgifter.

Ja det er dyre for os, at eje, men ikke ret meget omkring 2-3000 kr, og til gengæld har vi en mega god opsparing i form af mursten, vælge vi at sælge nu, her efter 2 år i huset, vil vi stadig have tjent lidt på at have ejet huset 

Derudover kan  man ikke 100% dele det på på den måde med eje og leje, en tommelfingerregel er at skal du bo et sted i mere end 7 år, er der mest rentabelt at eje, men under 7 år er bedst med leje. Dette grundet at udgifterne til at købe ofte først er tjent ind/kan betale sig efter 7 år.

Samtidig skal man huske at ejer du den bolig du bor i, vil du løbende betale af på boligen og derved skabe en friværdi i boligen som i sin tage med jer den dag det skal sælges.

Det er både min erfaring personlige og via min uddannelse som finansøkonom

Anmeld Citér

4. marts 2022

Naha

Lillehjerte skriver:

Ser man isoleret på hvad det koster ud af pengepungen hver måned, vil jeg sige at det er dyrest at eje. Afbetaling på lån, skat, forsikring, grundejerforening, renovation, vedligehold på boligen osv.

Men omvendt betaler man jo så at sige husleje til sig selv. Hvis man har lån med afdrag, er det jo penge man investerer til sig selv. Og de fleste huse bliver jo over tid mere værd.

Så samlet set kan det oftest økonomisk betale sig at eje. Jeg er klar over at nogen har brændt sig på at have et hus og været nødt til at sælge hvor huset er faldet i værdi.

Kikker vi på hele Danmark stiger et hus i gennemsnit oftest 50% i værdi på 10-20 år.

Selvfølgelig er der større stigning i attraktive områder kontra områder med lange liggetider

Anmeld Citér

4. marts 2022

Anonym

Hvis man kun ser på udgifter, så er det nok billigere at leje.

MEN her flyttede vi i et meget mere "grønt" hus og har sparet på strøm og varme.

Vi betaler ca det samme i "husleje", men så er der så renovation, vedligeholdelse mm.

MEN det er vores eget, vi kan gøre med det hvad vi vil (stort set) og de ting vi investerer i kommer os til gode.

Anmeld Citér

4. marts 2022

Morfire

Profilbillede for Morfire

Det er biligst at eje! Både på lang sigt og kort, ellers ville lejemarkedet ikke eksistere. Dem man lejer af (om det er en boligforening eller private) gør det jo kun, fordi de har en fortjeneste, havde de ikke det, ville det marked ikke eksistere. 
Så hvis det er fuldstændig den samme bolig vil eje altid være den bedste økonomiske beslutning. 

Anmeld Citér

4. marts 2022

Kastanje

Jeg har for nyligt læst at grundet prisstigninger har husejere tjent i gennemsnit 36.000kr om mnd efter skat - om måneden!!  De sidste to år.

Jeg har været lejer og gør det aldrig igen hvis jeg kan blive fri.

Anmeld Citér

4. marts 2022

Anonym

Anonym skriver:

Alle tal er taget fra vores budgetter fra henholdsvis 2018 hvor vi boede til leje og fra det sidste år i eget hus. Alle tal er delt op så de fremgår som månedlige udgifter, dvs. kvartalsvise tal fx. Er delt ud så de vises som månedlige udgifter. 

Lejebolig gennem boligforening tilbage i 2018 i rækkehus på 84m2, midt i større by:

Husleje: 5.455kr
Vand forsyningsselskab: 569kr
Fjernvarme: 574kr
Strøm: 632kr

ialt: 7.230kr

Komfur, emhætte, ovn, varmebeholder og alt i huset blev vedligeholdt af boligforeningen ud over det som var vores eget, dvs.  vaskemaskine, tørretumbler, kummefryser og køleskab, som vi selv skulle betale for hvis de gik i stykker.

Eget hus hvor vi bor nu, 123m2 rækkehus i en lille stationsby:

Realkreditlån: 5.000kr
Banklån: 1.450kr
Husforsikring: 300kr
Grundejerforening: 85kr
Ejendomsskat: 755kr
Lokalt vandværk: 223kr
Vand forsyningsselskab: 676kr
Gas: 522kr (fastprisaftale heldigvis)
Strøm: 1.600kr

ialt 10.611kr

Som jeg kan se det, så er det en del billigere at bo til leje, ud fra vores erfaring i hvert fald.

I en lejlighed har boligforeningen eller udlejer ansvaret for det overordnede i boligen, og går noget i stykker, så ordner de det.
Hvorimod i eget hus, står man for det hele selv, eller ens husforsikring gør, alt efter hvad det drejer sig om.

Men der jeg ser som fordelen ved at eje er at man kan være heldig at huset samler sig værdi over tid, at hvis man sælger det at man så kan få penge med sig, men det kan også gå den anden vej, at man mister værdi. 
hvis vi satte vores hus til salg nu, vil vores hus nok være steget 3-400.000kr siden vi selv købte det, ud fra hvad jeg kan se andre huse bliver solgt til omkring os, det er et meget eftertragtet kvarter vi bor i og husene herude ligger ikke mere end 3 måneder før de er solgt.

Vi var så uheldige da vi havde købt vores hus at ovnen og opvaskemaskinen ikke længere virkede, så vi skulle have nye. Kort tid efter gik vaskemaskinen og for lige at toppe den, så gik køleskabet og gasfyret også. Så vi endte med at købe hårdehvidevare for lidt over 40.000kr og nyt gasfyr for 25.000kr de første par år i eget hus. Det er faktisk kun emhætte, Genvex anlæg, komfur og tørretumbler vi endnu ikke har skiftet  

Vi har været meget glade for at bo til leje, og vi er endnu gladere for at bo i vores eget nu. Men det er dyrt at være husejer men det giver også noget andet og en anden frihed. 

Sidste år hev vi fx. Carporten med skur ned, eller pillede det fra hinanden helt ind til skelettet, lagde fundament, udvidede skurret og isolerede det så vi nu har et større værksted og skur hvor vi også har plads til ekstra køleskab og fryser. Men det koster alt sammen, men det er det værd, giver os værdi og så det rart det vores eget, at vi har friheden.

Anmeld Citér

5. marts 2022

ErDuHerIkkeSnart

Anonym skriver:

Alle tal er taget fra vores budgetter fra henholdsvis 2018 hvor vi boede til leje og fra det sidste år i eget hus. Alle tal er delt op så de fremgår som månedlige udgifter, dvs. kvartalsvise tal fx. Er delt ud så de vises som månedlige udgifter. 

Lejebolig gennem boligforening tilbage i 2018 i rækkehus på 84m2, midt i større by:

Husleje: 5.455kr
Vand forsyningsselskab: 569kr
Fjernvarme: 574kr
Strøm: 632kr

ialt: 7.230kr

Komfur, emhætte, ovn, varmebeholder og alt i huset blev vedligeholdt af boligforeningen ud over det som var vores eget, dvs.  vaskemaskine, tørretumbler, kummefryser og køleskab, som vi selv skulle betale for hvis de gik i stykker.

Eget hus hvor vi bor nu, 123m2 rækkehus i en lille stationsby:

Realkreditlån: 5.000kr
Banklån: 1.450kr
Husforsikring: 300kr
Grundejerforening: 85kr
Ejendomsskat: 755kr
Lokalt vandværk: 223kr
Vand forsyningsselskab: 676kr
Gas: 522kr (fastprisaftale heldigvis)
Strøm: 1.600kr

ialt 10.611kr

Som jeg kan se det, så er det en del billigere at bo til leje, ud fra vores erfaring i hvert fald.

I en lejlighed har boligforeningen eller udlejer ansvaret for det overordnede i boligen, og går noget i stykker, så ordner de det.
Hvorimod i eget hus, står man for det hele selv, eller ens husforsikring gør, alt efter hvad det drejer sig om.

Men der jeg ser som fordelen ved at eje er at man kan være heldig at huset samler sig værdi over tid, at hvis man sælger det at man så kan få penge med sig, men det kan også gå den anden vej, at man mister værdi. 
hvis vi satte vores hus til salg nu, vil vores hus nok være steget 3-400.000kr siden vi selv købte det, ud fra hvad jeg kan se andre huse bliver solgt til omkring os, det er et meget eftertragtet kvarter vi bor i og husene herude ligger ikke mere end 3 måneder før de er solgt.

Vi var så uheldige da vi havde købt vores hus at ovnen og opvaskemaskinen ikke længere virkede, så vi skulle have nye. Kort tid efter gik vaskemaskinen og for lige at toppe den, så gik køleskabet og gasfyret også. Så vi endte med at købe hårdehvidevare for lidt over 40.000kr og nyt gasfyr for 25.000kr de første par år i eget hus. Det er faktisk kun emhætte, Genvex anlæg, komfur og tørretumbler vi endnu ikke har skiftet  

Vi har været meget glade for at bo til leje, og vi er endnu gladere for at bo i vores eget nu. Men det er dyrt at være husejer men det giver også noget andet og en anden frihed. 

Sidste år hev vi fx. Carporten med skur ned, eller pillede det fra hinanden helt ind til skelettet, lagde fundament, udvidede skurret og isolerede det så vi nu har et større værksted og skur hvor vi også har plads til ekstra køleskab og fryser. Men det koster alt sammen, men det er det værd, giver os værdi og så det rart det vores eget, at vi har friheden.

Men det er lidt sjovt … for frihed kunne også være det stik modsatte - frihed fra materielle forhold, frihed fra økonomiske forpligtelser, økonomisk uafhængighed af den anden part, frihed til at flytte sig fleksibelt og når man ønsker sig, uafhængig af boligmarkedet, renter og uforudsete udgifter - frihed til at omstille sig hurtigt ved skift i fx karrieredrømme, jordomrejser, skilsmisser eller sygdom. Trygheden og frihed ved ikke at skylde nogen noget?

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.