Eksperthjælp: Det er helt normalt at børn ser syner eller har fantasi oplevelser.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.368 visninger
0 svar
0 synes godt om
26. februar 2022

Trine Andreasen

Hej Trine.

Jeg har en dreng på 6,5 år. Han er velfungerende, klarer sig godt i skolen og er vellidt mellem vennerne.
Den seneste tid er han begyndt at tisse meget i sengen. Han smed nattebleen sent men har ikke haft uheld i flere måneder.
Idag fortæller han mig så at han ser meget syner. Uhyggelige ting som f.eks kaniner med knive. Han siger han godt ved det ikke er rigtigt og det bare er syner. Det begynder at bekymre mig en del.
Han sover fint om natten. Altså han vågner ikke med mareridt eller sover uroligt eller noget i den stil.

Hans far og jeg gik fra hinanden da han var 4 mdr gammel, men far har været en del af hans liv altid med 7/7 ordning siden han var 1,5 år gammel.

Er det bare en fase eller er det noget jeg skal tage hånd om og i så fald hvordan?

Mvh
Den bekymrede mor.

Trines svar

Kære bekymrede mor

Hvor er det godt du skriver.

Det er helt normalt at børn ser syner eller har fantasi oplevelser.

Om du skal være bekymret eller ej kommer an på varigheden og graden af syner samt og der er andre tegn på mistrivsel. 

Synsoplevelser kan nemlig være et udtryk for, at din søn er mere sårbart og måske i mistrivsel. 

Og når du skriver at han er begyndt at tisse i sengen og voldsomheden i hans syner, synes jeg du skal være opmærksom på om der sker noget i hans liv som har har svært ved at håndtere.

Måske har han oplevet noget ubehageligt som han ikke har fortalt om.

Måske har han set noget film eller computerspil hos en kammerat som var voldsomt.

Måske holdet han på en hemmelighed. 

Mit råd er at tage en god snak med ham. Høre hvad der bekymrer ham og snak ind i at han kan fortælle dig alt uden du bliver sur.

Snak også med hans lærer og evt. Pædagogen på SFO for at høre om der sker noget i børnegruppen.

Hvis det ikke ændre sig vil jeg anbefale at du opsøger en børnelæge med henblik på at få en dybere udredning at om der er noget fysisk der gør han tisser i sengen og evt få en henvisning til børnepsyk.

Jeg ønsker jer alt held og lykke. 

Mange hilsner Trine 

Www.naturligopdragelse.dk

Trine yder personlig rådgivning, i spørgsmål omhandlende opdragelsen, institutionslivet, trivsel, leg og børns sociale udvikling enten via e-mail eller ved at kommer ud i jeres hjem, hvor I føler jer trygge og derved bedre kan fortælle om de vanskeligheder I oplever. Endvidere holder Trine foredrag inden for 3 overordnet områder. Det, som hun kalder naturlig opdragelse, børn laver mad og natur oplevelser både med og uden et pædagogisk indhold.

Se Trines hjemmeside: www.naturligopdragelse.dk

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.