6 mdr, mme og kost

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

684 visninger
3 svar
2 synes godt om
23. februar 2022

Anonym trådstarter

Hejsa, 

Jeg skriver med behov for råd. Vi har nemlig lidt vanskeligt ved at regulere mængden af mme til vores datter, som bliver et halvt år om halvanden uges tid. 

Vi kan lige netop holde mængden under en liter, men det er stadig rigeligt synes jeg. Hun vejer nok 8.6 kilo nu. Problemet er, at hun stadig spiser ret tit om natten. Hun får en godnatflaske kl 19. Så spiser hun et sted mellem 22-23, 01-02 og så når hun vågner mellem 5-6. Hun spiser 150 ml af gangen.

Vi har faktisk prøvet at starte grød/mos, selvom vi Ønsker at benytte os af baby led weaning som med vores første barn, men hun er IKKE interesseret i at blive madet eller få grød mos. Vi HAR forsøgt forskellige slags, forskellige tidspunkter, preloaded ske, hun vil ikke, og det har vi respekteret og stoppet igen, nu venter vi bare på at opstarte BLW når hun fylder et halvt år.

Men har i nogle råd? Burde hun spise mindre mme? Hvor meget spiste jeres i den alder, og hvor store mængder pr gang? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. februar 2022

Lje

Anonym skriver:

Hejsa, 

Jeg skriver med behov for råd. Vi har nemlig lidt vanskeligt ved at regulere mængden af mme til vores datter, som bliver et halvt år om halvanden uges tid. 

Vi kan lige netop holde mængden under en liter, men det er stadig rigeligt synes jeg. Hun vejer nok 8.6 kilo nu. Problemet er, at hun stadig spiser ret tit om natten. Hun får en godnatflaske kl 19. Så spiser hun et sted mellem 22-23, 01-02 og så når hun vågner mellem 5-6. Hun spiser 150 ml af gangen.

Vi har faktisk prøvet at starte grød/mos, selvom vi Ønsker at benytte os af baby led weaning som med vores første barn, men hun er IKKE interesseret i at blive madet eller få grød mos. Vi HAR forsøgt forskellige slags, forskellige tidspunkter, preloaded ske, hun vil ikke, og det har vi respekteret og stoppet igen, nu venter vi bare på at opstarte BLW når hun fylder et halvt år.

Men har i nogle råd? Burde hun spise mindre mme? Hvor meget spiste jeres i den alder, og hvor store mængder pr gang? 

Da vores datter ramte 4 måneder lå hun lige omkring 900 ml. i reelt indtag. 6 flasker af 180 ml. (de blev ikke tømt) i døgnet blev hun tilbudt. En tommelfingerregel min SP gav, med vores den ældste, var: ikke mere end 1 liter i døgnet.

Vores datter (8 måneder) er nu nede på cirka 300-400 ml MME (til gengæld lige i underkanten men hun vil ikke drikke det af kop og spiser intet hvis det er i grød/mos).

Vi startede ud med tynd grød og mos på ske ved 4 måneder og ved 6 måneder, spiste hun kun selv. Vi vafler grøntsager, lavet grødkugler, bondebrødsstænger, en hel fisk i hånden og hun bestemmer selv mængderne. 

Men hvis h*n bliver 6 måneder nu (som jeg forstår din overskrift) er det så ikke bare at starte BLW? Eller må man først der, når de er 6 måneder? Jeg kender ikke nok til teorien fordi vi selv anvender "spiser og styrer det selv" uden yderligere teoretisk belæg.

Men jo - 1 liter MME lyder af meget. På vores MME 'vejledende mængde 4 flasker a 210 ml' ved 6 måneder. Og 4 måltider om dagen er jo ikke nok, så det er nok antaget, at MME er suppleret med noget mere. Der er godt nok mange gange om natten, h*n vågner for mad. Det må være nogle hårde nætter for alle. 

Vh.

Anmeld Citér

24. februar 2022

Mrs.

Ville tage kontakt til SP og rådføre mig hvis jeg var dig. Der er så mange meninger og individuelle tilgange. Din SP kender formegentlig godt BLW og kan så give dig anbefalinger ud fra jeres behov og ønske om at bruge BLW. Kan også være i skal overveje en gylden mellemvej ifht BLW - det vil sp kunne hjælpe jer med. 

Anmeld Citér

24. februar 2022

Mette Larsen

Profilbillede for Mette Larsen

Vi startede med BLW da vores datter var præcis 6 måneder og hun har heller aldrig været specielt interesseret i grød før hun blev ældre. Men jeg kan virkelig anbefale at give det en skalle med grød om aftenen inden sengetid, så kan I minimere mme forbruget lidt om natten, da jeres barn nok ikke vil være lige så sultent og have behov for grød, prøv evt. hirsegrød med bananmos eller i den stil... men jeg vil også sige, giv jeres barn det som det har behov for og det ved kun i selv, lad være med at tage noget fra hende fordi I skal skrue 100 ml. ned, mange børn forbinder også flaske med tryghed. Men der hvor man kan ændre lidt er i mængden, fx. i stedet for at give 180 inden sengetid, så giv i stedet for 150 ml. hvis I også giver lidt grød inden sengetid og trap langsomt ned også på de daglige, men tænker det kommer helt naturligt når I får startet op på kosten.

Med hensyn til BLW, så prøv at tjekke hende der sanneagersnap på instagram, hun har nogle video liggende med madeksempler hun har givet hendes datter siden hun var 6 måneder, 7 måneder, 8 måneder osv... det var SÅ inspirerende for mig. Og så kan jeg bare anbefale dig, at læse lidt om det, men ikke gør det mere besværligt end det er... bare kast dig ud i det stille og roligt, tag en dag hvor I starter med lidt frokost hvor du laver lidt forskelligt.. og lad dit barn lege, spise, sutte, kaste eller whatever med maden. De skal nok forstå formålet og HUSK at spise med selv... dit barn lærer af dig og hav barnet med til alle jeres måltider, så lærer de.... jeg startede med bogen "jeg kan godt selv", det er bare en rigtig god opstartsbog.... good luck

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.