Pige siger hun har ondt når hun irettesættes??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.045 visninger
5 svar
9 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
1. februar 2022

Anonym trådstarter

Hej med jer.

Min datter på 2 år har uhensigtsmæssig strategi hvergang hun får skæld ud - også hvis det er uden råberi og lignende. Hun sætter sig for eksempel ned og siger av min numse og begynder at græde eller siger av min finger og begynder at pylre.

Jeg har flere børn og har ikke set noget lignende, har i andre oplevet noget lignende eller har nogle forslag til hvordan vi kan hjælpe hende til at reagere mere "normalt"?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. februar 2022

Måskemor

Jeg bider mærke i at du skriver “uden råberi” og når hun får “skæld ud”. Hvis hun ofte bliver råbt af eller skældt ud, er det sikkert hendes måde at fortælle jer på, at det gør hende utryg, også når I måske ikke råber. men hun genkender tonen, og bliver måske bekymret for, om I snart vil hæve stemmen igen. Hun sætter ord på noget fysisk, for det er det hun kan. Hun kan ikke sige: “mor det gør mig ked af det når du råber”. Jeg tror hun med tiden vil stoppe hvis I hver gang får det sagt på en rolig måde når hun gør noget hun ikke må.

Anmeld Citér

1. februar 2022

Anonym

Vores datter gør det også rigtig ofte.. Og ellers smider hun sig ned, så hun kommer til skade.. Hun gør det samme, hvis hun ikke får sin vilje.. Det er hendes måde at håndtere sine følelser på.. 

Vi prøver bare at lære hende, at hun skal bruge sine ord, og at hendes følelser er okay.. Jeg tænker, at det bliver bedre med tiden (hun er 3 år).. 

Anmeld Citér

1. februar 2022

Soonmom

Det kan min datter også finde på ligesom hun pludselig har ondt i ryggen eller er for lille når vi beder hende om at rydde op. = Taktik for at slippe for at rydde op eller for at komme ud af situationen, tænker det er helt normalt

Mine drenge har heller aldrig gjort det, men nogen er mere kreative end andre

Anmeld Citér

2. februar 2022

Anonym

Som en anden skriver, så er det jo barnets måde at forsøge at forklare, at jeres adfærd gør det utrygt og overskrider dets grænser.

At skælde ud forudsætter nogle modningsprocesser i hjernen, hun slet ikke er nået til. Efterhånden er det velkendt, at skæld ud og råberi ikke virker på så små børn, men er baseret på et forældet syn på opdragelse.

Det betyder selvfølgelig ikke, at vi ikke er mange som alligevel kommer til at skælde ud nu og da. Men måske I skal overveje, at møde hende mere hensigtsmæssigt, når hun gør ting hun ikke skal? Skæld ud eller råberi (jeg må indrømme at det lyder vildt i mine øre, at råbe af et lille barn, gør I rent faktisk det?) har kun negativ effekt, fordi hun ikke forstår hvorfor hun straffes med ord eller vrede. 

Anmeld Citér

2. februar 2022

Anonym trådstarter

Jeg kommer som de fleste mennesker også til at hæve stemmen for meget overfor mine børn en gang i mellem.

At jeg med let hævet stemme siger "nej P, det må du ikke" har jeg svært ved at tro at min datter på 2 ikke formår at bearbejde i hjernen..

Men tak til alle for svar.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.