Eksperthjælp: Må hun ikke vælge selv?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5.179 visninger
0 svar
3 synes godt om
29. januar 2022

Trine Andreasen

Hej Trine,

Min datter på 5.5 år har det sidste års tid ikke spist så meget kød. På det sidste er det blevet mere udtalt og hun i talesætter det med “jeg spiser ikke dyr”, tydeligt noget hun har hørt nogen sige i børnehaven. Hun gik fra for 3 mdr. siden at elske franske hotdogs til gerne at ville have pølsen op. Hun spiser helst boller, lidt rugbrød, pasta, ris, kartofler og lidt sovs/dyppelse og så søde sager og frugt. Vi prøver at sige hun skal smage men hun nægter og selvom vi laver forskellige typer kød, steger, koger i ovnen osv. så vil hun ikke spise det.

Har du nogen gode råd. Vi vil helst ikke have for meget fokus på det og det at spise skal være rart og postivt og ikke forbundet med tvang.Min datter på 5.5 år har det sidste års tid ikke spist så meget kød. På det sidste er det blevet mere udtalt og hun i talesætter det med “jeg spiser ikke dyr”, tydeligt noget hun har hørt nogen sige i børnehaven. Hun gik fra for 3 mdr. siden at elske franske hotdogs til gerne at ville have pølsen op. Hun spiser helst boller, lidt rugbrød, pasta, ris, kartofler og lidt sovs/dyppelse og så søde sager og frugt. Vi prøver at sige hun skal smage men hun nægter og selvom vi laver forskellige typer kød, steger, koger i ovnen osv. så vil hun ikke spise det.

Har du nogen gode råd. Vi vil helst ikke have for meget fokus på det og det at spise skal være rart og postivt og ikke forbundet med tvang.

Trines svar

Kære Trinze

Tak for dit spørgsmål.

Hvor er jeg glad for du skriver for det er nemlig er vigtigt spørgsmål.

For hvornår skal vi lade vores børn bestemme selv hvad de vil spise og hvornår er det i orden at vi bestemmer?

I forhold til din datter, så lyder det på din beskrivelse, som om at din datter har taget et tydeligt valg.

Hun vil ikke spise kød og min første tanke er, om I ikke kan respektere det i stedet for at prøve at presse hende til at spise det?

Der er mange millioner mennesker som lever vegetarisk og som ikke lider skade.

Der er selvfølgelig en rent ernærings del i skal være opmærksomme på.

Får hun nok vitaminer og mineraler, særlig B12 er vist et godt tilskud.

Generelt tænker jeg at I skal have et fokus på at hun får varieret mad med masser af grøntsager. 

Og det er jo så den anden hurdle.

Hvordan får I hende til at spise varieret?

Jeg vil anbefale jer at involvere hende i madlavningen. Måske skal hun vælge hvad i skal spise en gang om ugen eller måske skal hun lave mad med jer.

Opstil nogle kriterier som måltider skal bestå af, nogle grøntsager,  noget dyppede, nogle kulhydrater (ris, kartofler, pasta) og noget kød (måske bare til jer andre)

Og så lav det sammen i god stemning.

Når I skal spise skal alle mad grupper på tallerknen undtagen kød.

Og så er det bare at nyde maden.

Min erfaring er at når vi ikke presser børn så vil de gerne samarbejde. 

Og ofte spiser de meget mere varieret og sund når de selv får lov at være med i valget.

Jeg håber det giver mening eller skriv endelig igen. 

Mange hilsner Trine 

Www.naturligopdragelse.dk  

Trine yder personlig rådgivning, i spørgsmål omhandlende opdragelsen, institutionslivet, trivsel, leg og børns sociale udvikling enten via e-mail eller ved at kommer ud i jeres hjem, hvor I føler jer trygge og derved bedre kan fortælle om de vanskeligheder I oplever. Endvidere holder Trine foredrag inden for 3 overordnet områder. Det, som hun kalder naturlig opdragelse, børn laver mad og natur oplevelser både med og uden et pædagogisk indhold.

Se Trines hjemmeside: www.naturligopdragelse.dk

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.