Nogen med forstand på barselsregler?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

882 visninger
5 svar
2 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
28. januar 2022

Anonym trådstarter

Jeg er deltidsansat med en kontakt som udløber 31/7 i år. Jeg er gravid med termin tidligere i juli. 

Ville jeg være berettiget til barsel gennem mit job?

(Jeg har en anden løsning hvis ikke, men er nysgerrig)

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. januar 2022

Mor11

Profilbillede for Mor11
Anonym skriver:

Jeg er deltidsansat med en kontakt som udløber 31/7 i år. Jeg er gravid med termin tidligere i juli. 

Ville jeg være berettiget til barsel gennem mit job?

(Jeg har en anden løsning hvis ikke, men er nysgerrig)

Ja. Men vær opmærksom på at barselsdagpenge bliver regnet udfra din indtægt mens du er i job. Du arbejdet deltid, så din barselsdagpenge vil nok ikke være fuld skrue. men det er ikke anderledes end når man regner dagpenge fra a-kasse som arbejdsløs efter et deltidsjob. 

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld Citér

29. januar 2022

Savanna

Profilbillede for Savanna

Du har som udgangspunkt kun ret til løn under barsel, hvis det dine fastansætte kolleger har det som en aftale eller overenskomst. Dog kun frem til den dato, hvor din ansættelse udløber. Det nemmeste for dig er at kontakte din a-kasse eller evt google.

Du optjener ferie under barsel, såfremt din arbejdsgiver melder dig på barsel (fremfor a kassen).

Anmeld Citér

29. januar 2022

Anonym trådstarter

Savanna skriver:

Du har som udgangspunkt kun ret til løn under barsel, hvis det dine fastansætte kolleger har det som en aftale eller overenskomst. Dog kun frem til den dato, hvor din ansættelse udløber. Det nemmeste for dig er at kontakte din a-kasse eller evt google.

Du optjener ferie under barsel, såfremt din arbejdsgiver melder dig på barsel (fremfor a kassen).

Okay men hvis retten til barsel kun gælder indtil kontrakten udløber, gør det jo nærmest ingen forskel i mit tilfælde. Der er så kort tid mellem termin og kontraktudløb.

Min situation er lidt mærkelig for jeg er ikke interesseret i at få barsel fra mit arbejde, men jeg er bekymret for at min leder vil tro det når jeg fortæller om graviditet. Jeg håber på at få en fastansættelse på den arbejdsplads om nogle år, så jeg vil virkeligt ikke se ud som om jeg forsøger at udnytte min midlertidige stilling. Håber det giver mening

Anmeld Citér

29. januar 2022

Savanna

Profilbillede for Savanna

Jeg gik på barsel samme dag, som min ansættelse udløb (rent tilfælde).

Hvis din leder tror, at du “bruger din barsel”, så er han vist en dårlig chef. At blive gravid er en helt ærlig sag, og hvis arbejdspladsen er den rigtige, så glemmer de dig ikke pga det. 

Anmeld Citér

29. januar 2022

Anonym

De får jo refusion for din graviditetsorlov og barsel…også selvom det kun er et par dage.

Jeg har lige lavet en orlovsplan for en medarbejder, der havde termin 27/12, fødte 28/12 og kontrakten udløb 31/12 - dvs 6 uger og 1 dags graviditetsorlov og bagefter 3 dages barselsorlov - begge dele med løn jf statens barselsregler.

Vi som arbejdsplads har fået refusion jf. hendes dagpengesats fra Udbetaling Danmark, som ændres alt efter ansættelsesbrøk.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.