Eksperthjælp: Kæreste blev ikke glad over graviditeten

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.889 visninger
0 svar
0 synes godt om
23. januar

Gitte Sander

Jeg er i totalt vildrede!
Jeg er 23 og min kæreste er 24 år. Vi har været sammen i 5 år og flytter i rækkehus til sommer.
Jeg har for nogle uger siden fundet ud af at jeg er gravid. Jeg fortæller det til min kæreste, som går totalt i stå og i panik. Jeg tager til lægen for at finde ud af hvor langt jeg er henne og på daværende tidspunkt er jeg 6+5 uger. Jeg har altid gerne ville have børn i en tidlig alder (23-25 år), så da jeg fandt ud af det blev jeg lykkelig, men jeg vidste samtidig også at min kæreste ikke ville være glad. Han står meget fast på at jeg skal få en abort, men jeg ved med mig selv, at jeg ikke kan gå igennem det psykisk. Jeg ved godt at beslutningen er op til mig, men jeg har det svært ved det når jeg er bange for at miste min kæreste. Han arbejder fuldtid og jeg studere hjemmefra og har arbejde ved siden af. Begge vores familier bor inden for 30 min, og de vil altid være klar til at hjælpe. Han er bange for at hans ungdom er ødelagt og generelt hans liv, hvis vi får barnet til verden. Jeg ved virkelig ikke hvordan jeg skal håndtere dette, fordi jeg græder og er ulykkelig når han siger at han støtter mig i en abort og vil være der for mig, og at jeg nok skal klare den. Men jeg kan mærke ind i maven at jeg ikke vil have en abort, men beholde barnet. Han siger derimod også, at vi nok skal klare det, og at han ikke går fra mig hvis jeg vælger at beholde det, men jeg ved snart ikke hvad jeg skal tro, da jeg bliver mere og mere ked af det og trist, selvom jeg havde glædet mig til at dele nyheden med resten af familien, men nu føler jeg at jeg ødelægger min kærestes liv...
Håber du har nogle opmuntrende ord eller råd med på min vej.

Knus E

Gittes svar

Hej E,

Når man opdager, at man er gravid og som du har drømt om at få et barn, så ønsker man at dele glæden med andre - og jo især sin kæreste. Og her har du så mødt en reaktion, som var langt fra det, at du kunne drømme om, nemlig at han synes umiddelbart at du skulle få en abort.

Det er godt, at du selv er helt klar og tydelig indeni, omkring at du ønsker at få barnet. Det synes jeg bare, at du skal holde fast i, at sådan er det. Han siger jo også, at han ikke vil gå fra dig, hvis du vælger at beholde barnet. Så jeg tipper på, at han efterhånden med tiden vil vænne sig til tanken og blive glad for barnet.

I har mødt hinanden tidligt, han var kun sytten, da I mødtes. Og i står i forvejen overfor et meget stort commitment med hensyn til at flytte i rækkehus. Det kan godt give en masse tvivlstanker omkring: Er dette her nu det helt rigtige vi gør? Er det, det jeg vil? Er jeg parat til at forpligte mig og stifte familie? Osv.

Dertil kommer at mange drengebørn leger ikke så meget "familie" i deres barndom, som pigerne gør, så mange unge mænd er langt senere til at få drømme om hus, barn, familie, villa, vovse osv. Med andre ord: Det er fuldt ud forståeligt, hvis han panikker lidt ved tanken om at skulle have et barn.

Mange mænd føler stadig, at de skal kunne forsørge familien godt, skaffe alle materielle goder på plads osv. før end de er parat til at stifte familie. At der skal være vellønnede jobs, økonomien i orden, indkøbt hus og bil og så videre, før de er en god nok mand, der lever op til, hvad en far-rolle vil sige. Kort sagt kan der hvile en del præsteationspres bagved at man går i panik ved tanken om, at der allerede nu kommer et barn. Det er ikke sikkert, at han føler sig parat.

Ikke desto mindre er det ikke nødvendigt at føle sig fuldstændigt parat, før man får et barn, på den måde forstået at det med at blive parat, det har man mindst 9 måneder til. Og alt behøver på ingen måde være perfekt før man får et barn.

Der findes selvfølgelig også mænd, der går fuldstændigt i baglås ved at blive så 'sat' med rækkehus, barn osv. Men for de fleste gælder det, at de efterhånden vokser med opgaverne.

Det vigtigste set fra mit perspektiv, er måske at du sørger for, at han stadig kan udleve sine ungdomsdrømme, da I har mødt hinanden tidligt. "Du skal elske den, du elsker, på en sådan måde at han føler sig fri." sagde Thich Nath Hahn. 
Hvis du viser ham, at han godt både kan få dette barn og samtidigt have sin frihed og udleve sine øvrige drømme, så vil det blive lettere for ham at vokse med opgaven. Samtidigt selvfølgelig med, at han for sin del må love at drage omsorg for dig gennem graviditeten og for barnet, når det kommer, selvom det ikke lige var på hans drømmetidspunkt, at det meldte sig.

Held og lykke med det.

Gitte

Gitte modtager enkeltpersoner og par i terapi, ligesom hun afholder mindfulnessgrupper, udviklingsgrupper, samt weekend workshops for par. Hun er forfatter til bogen "Grib kærligheden"

Se Gittes hjemmesider: www.gittesander.dk og www.gribkærligheden.dk

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.