Er det mon vokseværk? 2-årig med bensmerter.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.746 visninger
10 svar
2 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
19. januar 2022

Tinstin

Jeg har en søn på 2, snart 3, år.

Han klager tit over smerter i sine ben - nærmere bestemt knæhaserne. Det er i begge ben, men især i højre.

De opstår, når han har siddet/ligget stille og skal gå, når han skal sove og ofte også cirka 1-2 timer, efter han er faldet i søvn.

Nogle gange klager han sig bare lidt og tager sig til benene, men andre gange (især efter han er faldet i søvn) er det voldsom gråd og han nægter at støtte på benet.

Det har stået på siden i sommers, men da det har været meget i perioder, har vi ikke bestilt læge før nu. Det ser ud til, at det ikke går væk af sig selv. 

Når man googler, lyder det jo meget som vokseværk - men alle steder, står der fra 3 år. Sønnike har haft det fra 2 år og 4 måneder...

Har I erfaringer med vokseværk? Lyder det som det?

Han halter ikke (undtagen under et anfald) og der er aldrig varme eller hævelse. Varmepuder hjælper eller at jeg holder en hånd i knæhasen.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. januar 2022

Anonym

Jeg led selv enormt af vokseværk, da jeg var barn. Det sad dog mere i selve benene. Det startede ved 2 års alderen. 

Min mor tog mig til lægen, som ikke var i tvivl. 

I de senere år voksede jeg så meget, at brusken under min knæskal flossede og jeg derved næsten ikke kunne bukke mine knæ. 

Jeg voksede i en periode på 3 år henholdsvis 11, 13 og så igen 11 cm. Da jeg gik i 3. var jeg næsten 165 cm høj…lige en smule lavere end min mor.

Vokseværk gør så ondt, det føles som en konstant uro i benene, hvor knoglerne bare er ømme indeni samtidig. Virkelig ubehageligt.

Anmeld Citér

19. januar 2022

Anonym

Vi har været på børneafdelingen en del gange med vores datter for at lægerne kunne være sikre på at det “bare” var tale om vokseværk og udelukke børnegigt. Det synes jeg også i skal prøve at komme. 

Vores datter får det i perioder virkelig meget og det er tydeligt at det gør meget ondt på hende. Det startede lige før hun blev to år. Symptomerne og hvornår det kommer er meget som hos jer. Vi har fået at vide at vi skal give hende Panodil når hun får det. Det er det eneste der virker hos os. Vi har ellers prøvet rigtig meget andet for at undgå Panodil men det virker ikke. Min mand led også meget at det som barn. Desværre kan det vare mange år endnu

Anmeld Citér

19. januar 2022

Lillehjerte

Profilbillede for Lillehjerte

Jeg havde meget vokseværk som barn (og folk griner når jeg siger det, for jeg er ikke særlig høj

Jeg fik det inden jeg skulle sove, husker ikke at jeg vågnede op i smerter og heller ikke midt på dagen. 

Jeg husker ikke at det gjorde ondt i knæhaserne, nærmere på forsiden af den nederste del af låret og på skinnebenet. 

Jeg husker ikke hvornår det startede, men jeg husker især at have det i de små klasser. 

Min søn på 6 år er også begyndt at få det, men ikke så tit. Hvis det er meget slemt, får han lidt panodil junior til at falde i søvn på 

Jeg synes da det er en god ide at få det tjekket ved lægen

Anmeld Citér

19. januar 2022

Anonym

Min datter har børnegigt og er sjældent hævet/rød. Det sidder inde i leddene hos hende. 

Det er sikkert ikke det, men få det lige udelukket for en god ordens skyld. Det er værst når leddene bliver kolde som ved søvn eller hvile. 

Anmeld Citér

19. januar 2022

Wampires

Profilbillede for Wampires
Erik sept. '11, Magnus juli '18, Viktor Juli '20
Tinstin skriver:

Jeg har en søn på 2, snart 3, år.

Han klager tit over smerter i sine ben - nærmere bestemt knæhaserne. Det er i begge ben, men især i højre.

De opstår, når han har siddet/ligget stille og skal gå, når han skal sove og ofte også cirka 1-2 timer, efter han er faldet i søvn.

Nogle gange klager han sig bare lidt og tager sig til benene, men andre gange (især efter han er faldet i søvn) er det voldsom gråd og han nægter at støtte på benet.

Det har stået på siden i sommers, men da det har været meget i perioder, har vi ikke bestilt læge før nu. Det ser ud til, at det ikke går væk af sig selv. 

Når man googler, lyder det jo meget som vokseværk - men alle steder, står der fra 3 år. Sønnike har haft det fra 2 år og 4 måneder...

Har I erfaringer med vokseværk? Lyder det som det?

Han halter ikke (undtagen under et anfald) og der er aldrig varme eller hævelse. Varmepuder hjælper eller at jeg holder en hånd i knæhasen.

Jeg har ikke fået det konstateret officielt men jeg er næsten ikke i tvivl om det er det min søn har og har haft længe..

når han har klaget over ondt i benet om natten så kan jeg mærke at musklerne er fuldkommen spændt selvom han ellers slapper af..

min venindes datter havde det i slem grad i samme alder som din søn og det er derfra jeg har min (begrænsede) viden om hvad det er og hvad man kan gøre..

her hjælper det at massere hans læg et kort øjeblik...

Anmeld Citér

19. januar 2022

BG17

Profilbillede for BG17

Vores datter begyndte også at klage over smerter i benene ved 2 års alderen. Samme tidspunkter som jeres barn. Ved vores datter skyldes smerterne, at hun er hypermobil. 

Anmeld Citér

20. januar 2022

Tinstin

Mange tak for jeres svar! Gad vide, hvorfor der står vokseværk er fra 3 år, når flere børn får det endnu tidligere?

Når han har et anfald og man spørger, hvor det gør ondt, så tager han sig til knæhaserne - men siger klart, at det gør ondt inde i knoglerne. Jeg synes, det lød lidt skørt, men hvis det er vokseværk, staklen har, så er det jo nok rigtigt.

I går måtte han også få Panodil, for at stoppe et anfald, der kom lige inden sengetid, så ikke det fortsatte ind i natten.

Anmeld Citér

20. januar 2022

Anonym

Tinstin skriver:

Mange tak for jeres svar! Gad vide, hvorfor der står vokseværk er fra 3 år, når flere børn får det endnu tidligere?

Når han har et anfald og man spørger, hvor det gør ondt, så tager han sig til knæhaserne - men siger klart, at det gør ondt inde i knoglerne. Jeg synes, det lød lidt skørt, men hvis det er vokseværk, staklen har, så er det jo nok rigtigt.

I går måtte han også få Panodil, for at stoppe et anfald, der kom lige inden sengetid, så ikke det fortsatte ind i natten.

Når nu det sidder i leddene (knæene) så få lige tjekket det med børnegigt. De kan hurtigt se med en ultralydsscanning om der er væske i leddet. Vokseværk sidder vel ofte i låret eller skinnebenene og ikke selve leddet? 

Anyways er det godt at få udelukket, for ubehandlet børnegigt kan give varige skader, og det du beskriver lyder som min datter, der jo altså har gigt.

jeg krydser alt hvad jeg har, for at det “bare” er vokseværk, som i bakser med. 

Anmeld Citér

20. januar 2022

B&J

Jeg vil få det undersøgt

vi kan komme med mange bud måske ingen af dem er de rigtige. 
Men nu er jeg kraftig hypermobil og det starter i knæ og føles som hele benet når det virkelig går amok. Og ja vores dreng startede også som 2år med at lide under det. Og i en meget tidlig alder fil han så også at vide han er hypermobil. 
som barn gjorde min mor ikke nåede ved det fordi hun troede det bare var vokseværk men da jeg blev over 20 og det forsatte gik jeg til lægen for at få at vide hvad er det lige der sker for jeg har ikke vokset siden jeg var 12år. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.