Kærlig men temperamentsfuld

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.985 visninger
4 svar
6 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
15. januar 2022

Anonym trådstarter

Min mand er utroligt sød, kærlig og faktisk en meget blød mand. Men men men... Han har også virkelig et temperament som kan løbe af med ham (misforstå mig ikke, han er på ingen måde voldelig, men har virkelig meget i munden).

For tiden føler jeg dog det har taget overhåd. 

I de mange år vi har været sammen 10+ år, har han altid været stor i slaget/munden når han føler sig uberettiget behandlet og/eller er sur. (Bliver han nemt). Lige så sød, betænksom og kærlig han er over for mig og sine børn, lige så grov kan han blive over for andres handlinger, og så har han bare virkelig lidt selvindsigt føler jeg.

Idag er der f.eks. to eksempler jeg kan fortælle om. Den første er imens han er ude og handle, han fortæller han står længe i kø, fordi en person skal hente en pakke som åbenbart ikke lige er til at finde. Min mand bliver træt og irriteret og lægger hovedet tilbage og giver tydeligt udtryk for hans utilfredshed. Han fortæller mig at vedkommende som venter på sin pakker ser hans utilfredshed (selvfølgelig fristes jeg til at sige ). Han fortæller mig det under aftensmaden og jeg bliver faktisk utroligt flov over min mand. 

Derudover så er min mand ekstremt dårlig til at forstå andre mennesker. Her til nytår havde han og ungerne fyret fyrværkeri af på en parkeringsplads nær os, hvor ejeren af butikken åbenbart var der imens. Min mand og ungerne forlader pladsen uden at rydde op efter sig selv (børnene er undskyldt da de ikke er så gamle endnu). Han siger han vil rydde op senere (altså den 1/1) for der kan jo være fusere i. Det kan han jo have ret i. Men han rydder det aldrig op... 

Idag har ejeren af butikken så været forbi og sat det i vores indkørsel, hvilket jeg faktisk godt kan forstå. men min mand bliver så gal at han går ud og sparker det hele i stykker... Det resulterede i oprydningen blev noget besværlig. 

Hvordan i alverden kan jeg forklare ham på en pæn måde at det har taget overhåd med hans temperament. Jeg er så træt af det og bryder mig på ingen måde om den side af min mand.

Hvad ville i gøre ?

Endnu engang vil jeg understrege, han er virkelig en god far og mand det på trods. Men er træt af at blive flov over ham, også når vi ude sammen fordi han ikke kan styre det nogen gange.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. januar 2022

Hanspige

Det er lidt svært ud fra dine eksempler at se hvor temperamentsfuld han er. 

Men prøv at spørge ham om han har det godt? At du har lagt mærke til han bliver lettere irriteret og det bekymrer dig? 

Anmeld Citér

16. januar 2022

B&J

Sig det til ham.

min mands temperament et ikke stor men han bliver nemt sur ikke åbnede eller nåede bare sur og tvær. Vi fik en lang snak om det og han tog til en psykolog til sidst og det var virket virkelig meget. 
men nogle gange er det også svært når det ligger en hård barndom bag og aldrig har fået hjælp til det.

nu kender jeg ikke din mands baggrund 

Anmeld Citér

16. januar 2022

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere

Jeg ville minde ham om, at han er rollemodel for sine børn, og at det ydermere kan gå hen og blive flovt for dem, når deres kammerater og disses forældre begynder at snakke om, at Sofies og Kaspers (=jeres børns) far er ham den sure/hidsige mand, der opfører sig uforskammet. Folk vil kunne tage fejl af ham, ikke se hans kvaliteter, men kun hidsigproppen med den pinlige adfærd. 

Det er ikke så kærligt formuleret, men svesken skal på disken: Det er en umoden og uopdragen måde at opføre sig på, og han må - ligesom så mange andre har gjort det - lære at tøjle sit temperament, før hans børn også krummer tæer over ham eller tror, det er acceptabel adfærd. 

Anmeld Citér

17. januar 2022

Anonym

Jeg ville nok påtale det i situation, fx fyrværkeri situationen er et godt eksempel, ala "ej den sidste der kan tillade sig at blive sur her er dig, det er dit rod, så hvis du vil være sur så kan du være det på dig selv". (Med mindre den slags ildner ham mere op, så er det ikke konstruktivt).

Men ellers som en andre skriver herinde, påpege at han er rollemodel og om der er andet der gør at hans lunte er så kort.

Jeg har også temperament, men jeg går væk fra situationen så at sige og vender tilbage når der er ro på igen. I en diskussion vil jeg oftest sige "jeg er rigtig vred lige nu, giv mig lige 10 min og så kan vi tale om det".

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.