Eksperthjælp: Skal vi få barn nummer tre?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

435 visninger
0 svar
0 synes godt om
14. januar

Gitte Sander

Kære jer

Jeg har to skønne drenge på 4 og 6 år. Mina mand har aldrig ville have flere børn end to, og det havde jeg fundet mig tilrette i da de var små for det var ben hårdt at have to små samtidig. Dog har jeg det sidste års tid tænkt på baby nr. 3 Vi har snakket om det i nogle måneder nu, og han har nu sagt ja til det, og siger han godt kan se noget lækkert i en stor familie. Samtidig har han aldrig syntes det var super sjovt da de var under 1, og graviditeterne har været så hårde for mig psykisk.
Jeg kan nu slet ikke finde ro i mit indre.
Når jeg kigger billeder får jeg lyst til den der skønne lille bølle, og samme følelse kommer når jeg ser andre med små børn (savner det faktisk)
Men andre dage tænker jeg det er også nemt med to, og sikke nogle rejser vi kan komme på mm..

Jeg har tit tænkt at være gravid og skulle føde var slet ikke noget jeg så frem til at skulle gøre igen, og gør jeg egentligt stadig ikke, men samtidig er der noget inden i mig der siger vi mangler noget. Og at de andre er så store nu så det vil være nemmere at have "kun" en lille?

Gode råd i forhold til beslutningen??

Gittes svar

Kære PernilleW5700,

Det er stort set umuligt at rådgive andre mennesker om hvorvidt de skal få et barn eller ej, fordi det jo er en meget personlig beslutning. Alligevel har det gennem årene været det mest stillede spørgsmål i denne brevkasse, så din tvivl og tanker er i høj grad almindelig.

Jeg synes at det lyder som om at du og din mand er inde i en rigtig god proces omkring beslutningen. Mit råd er, at I som partnere fortsætter dialogen og giver god tid til det. Giv hinanden mulighed for at udtrykke alle tanker og følelser omkring det. Alle bekymringer, forhåbninger og muligheder, som I ser.

I kan fx tale om: 

Hvordan har jeres drømme for livet været, da I var børn og unge? Har I set jer selv som nogen, der skulle have børn og i givet fald hvor mange?

Hvilken form for familieliv er I selv vokset op med? Hvad var fordele og ulemper ved det?

Hvilke værdier har I med jer, altså hvad er vigtigt for jer som forældre og i forhold til at have familie? Hvilken form for far og mor har I gerne villet være? Og hvad er i det mest betydningsfuldt for jer hver især?

Er der noget i det, der har måtte justeres i takt med at I blev forældre? Hvordan vil I gerne være far og mor i fremtiden?

Hvordan syntes I det var, at få det første barn og det andet? Har det ændret noget i jeres bevidsthed omkring det med at have børn?

Har I hver især nogle personlige visioner eller drømme for jer selv, som I gerne vil have udlevet? Nogle større eller mindre mål for tilværelsen, som er meget betydningsfulde for jer? Det kan være både i forhold til arbejdslivet, fritidsinteresser, boligformer, økonomi etc.

Hvordan ser I jer selv som par i fremtiden? Når I hver især bliver gamle og kigger tilbage, hvad vil I så ønske, at I ser på filmen? Er der noget, I virkelig ville være ærgerlige over at se?

Osv.

Husk at lytte til hinanden og forsøge at skabe et "åbent rum" hvor alle tanker og følelser er tilladte. Fokus bør være på en nysgerrighed overfor hvilke tanker og følelser I har i forhold til dette emne, lige præcis nu, på dette tidspunkt i livet. Som I jo erfarer, kan man sagtens forandre perspektiv på disse ting langs afsted i livet.

Sluttelig vil jeg bare minde om, at vi mennesker er wired til at tænke negative tanker og bekymre os for meget om ting, der ikke nødvendigvis kommer til at ske, og har sværere ved at tro på at vi kan opnå vores egne håb og drømme. Når du fx skriver, at I vil gerne rejse, så tænker jeg, at det kan I jo også sagtens gøre sammen med tre børn, eller få dem passet. Så der ligger måske også et arbejde i at få adskilt hvad der er bekymringstanker og hvad der er reelle risici.

Det vigtigste er, at I to er enige om beslutningen.

Hvis I har brug for en fascilitator til samtalerne, er I velkommen.

Vh.

Gitte

Gitte modtager enkeltpersoner og par i terapi, ligesom hun afholder mindfulnessgrupper, udviklingsgrupper, samt weekend workshops for par. Hun er forfatter til bogen "Grib kærligheden"

Se Gittes hjemmesider: www.gittesander.dk og www.gribkærligheden.dk

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.