Hvordan håndterer jeg min søn?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.241 visninger
4 svar
0 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
11. januar 2022

Anonym trådstarter

Jeg har en søn på 15 mdr. Den sidste måneds tid er han begyndt at få "nedsmeltninger" når tingene ikke går som han vil have det. Dvs han bliver gal og frustreret og enten kaster han sig på gulvet mens han råber og græder og/eller kaster med ting. Både når jeg sætter grænser, men også nogen gange hvis han ikke kan kravle op på fx en stol eller få legetøjet til at gøre det han vil. Jeg tænker det er helt normalt, men jeg er lidt i tvivl om hvordan det er bedst at håndtere.

Jeg prøver at opdrage fast, men samtidig anerkende hans følelser. Jeg vil gerne lære ham at vrede og ked af det er ok og at lære ham at håndtere de følelser.

Er der nogen der har gode tips til at lære ham at "komme igennem" hans nedsmeltninger? Tit synes jeg han bliver mere gal når jeg prøver at berolige ham. Og afledning er ikke altid så effektivt. Jeg vil jo også gerne lære ham at det ikke er ok at kaste med ting når man bliver vred. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. januar 2022

My1234

Vi sætter os ned ved siden af vores knap 2 årige, og siger, at mor/far er her. Uanset hvor vi er henne, og så venter vi bare og snakker om det bagefter.

Det er kun hvis situationen er farlig, at vi handler anderledes eller i afmagt. 

Anmeld Citér

11. januar 2022

Anonym trådstarter

My1234 skriver:

Vi sætter os ned ved siden af vores knap 2 årige, og siger, at mor/far er her. Uanset hvor vi er henne, og så venter vi bare og snakker om det bagefter.

Det er kun hvis situationen er farlig, at vi handler anderledes eller i afmagt. 

Tak for svar Jeg har prøvet det samme, men synes bare det føles forkert bare at sidde når han kaster med ting. Men kan også bare huske som barn hvor ubehageligt det var at blive holdt fast til man var faldet ned, så det er jeg heller ikke så meget for 

Anmeld Citér

11. januar 2022

My1234

Anonym skriver:

Tak for svar Jeg har prøvet det samme, men synes bare det føles forkert bare at sidde når han kaster med ting. Men kan også bare huske som barn hvor ubehageligt det var at blive holdt fast til man var faldet ned, så det er jeg heller ikke så meget for 

Vi tager de ting der bliver kastet med uanset hvor mange ting det er. Der er heldigvis aldrig blevet kastet med ting ned i Rema, men har fået mange mange mange blikke.

Anmeld Citér

11. januar 2022

nemisis

Profilbillede for nemisis

Jeg tænker at i med rolig stemme siger noget retning af: jeg kan se du bliver rigtig frustreret/sur/ ked af det over xxxx, kan mor/far hjælpe dig? 

Vil han ikke have hjælp og kaster med ting MV. Så tager i ringen fra ham, og siger noget i stil med: Det er ikke ok at kaste med tingene, men hvis du vil have hjælp vil jeg meget gerne hjælpe dig.

Vent til raseri udbruddet er færdig, tilbyd evt løbende din hjælp til løsning eller tilbyd trøst/kram.

Jeg synes den tilgang har givet bedst pote med min datter da hun var i den alder.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.