Hvordan skal jeg fortælle min arbejdsplads ?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

791 visninger
5 svar
7 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
9. januar 2022

AO

Hej allesammen, 

Jeg er næsten 5 uger henne. Vi har prøvet siden juni måned, så nyheden at jeg nu er gravid har gjort os ellevilde. Der er bare en ting som går mig på: 

Jeg var vikar i min nuværende arbejdsplads siden september 2021. Mine kollegaer har tager rigtigt godt imod mig og vi har haft en god forhold til hinanden. 

Sidste måned søgte min arbejdsplads en fastansat, og mange kollegaer anbefalede at jeg ansøgte  stillingen fordi de kunne virkelig godt lide mig. Det gjorde jeg så og fik heldigvis arbejdet. 

Jeg er nu fastansat siden januar 2022. Det betyder så også jeg at jeg har termin i september. 

Jeg ved simpelthen ikke hvordan jeg skal fortælle min arbejdsgiver og kollegaer at jeg venter. Jeg har bare dårlig samvittighed over det, især fordi jeg sjovt nok endte med at får arbejdet samme måned jeg blev gravid.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. januar 2022

StineW79

Profilbillede for StineW79

De har jo anbefalet dig at søge stillingen, fordi de syntes de du gør et godt arbejde, og er glade for dig. 

Så tænker da self at de bliver glade på jeres vejne, og siger tillykke, som de bør. 

Hvis det er muligt, så vent til efter uge 12, hvor første scanning er veloverstået. Vh Stine 

Anmeld Citér

9. januar 2022

__anonym

Profilbillede for __anonym
AO skriver:

Hej allesammen, 

Jeg er næsten 5 uger henne. Vi har prøvet siden juni måned, så nyheden at jeg nu er gravid har gjort os ellevilde. Der er bare en ting som går mig på: 

Jeg var vikar i min nuværende arbejdsplads siden september 2021. Mine kollegaer har tager rigtigt godt imod mig og vi har haft en god forhold til hinanden. 

Sidste måned søgte min arbejdsplads en fastansat, og mange kollegaer anbefalede at jeg ansøgte  stillingen fordi de kunne virkelig godt lide mig. Det gjorde jeg så og fik heldigvis arbejdet. 

Jeg er nu fastansat siden januar 2022. Det betyder så også jeg at jeg har termin i september. 

Jeg ved simpelthen ikke hvordan jeg skal fortælle min arbejdsgiver og kollegaer at jeg venter. Jeg har bare dårlig samvittighed over det, især fordi jeg sjovt nok endte med at får arbejdet samme måned jeg blev gravid.

Jeg er enig med ovenstående, men de vidste vel også hvad chancen (risikoen) er ved at ansætte folk i den fødedygtige alder. Synes også du skal vente til efter nakkefoldsscanningen, og måske også til din prøve periode er slut (hvis du har sådan en). Kan godt være jeg er lidt for skeptisk, men man ved sgu aldrig hvad folk kan finde på. 

Stort tillykke med både graviditet og fastansættelse

Anmeld Citér

9. januar 2022

Maricella

Profilbillede for Maricella

Har du brug for hensyn nu? Arbejder du f.eks. med kemikalier eller lider du af opkast hele morgenen så det ville være bedre at møde et par timer senere?

Jeg fortalte det til min arbejdsgiver allerede i uge 6. Blandt andet fordi jeg havde brug for at der blev taget nogle hensyn til arbejdstider og fordi nogle af mine arbejdsopgaver ikke må udføres af gravide. De var glade på mine vegne trods jeg kun har været der et år.

Første job efter jeg var færdiguddannet fortalte jeg det først i uge 12, men startede der da jeg var 8+. Ingen sure miner.

De har selv opfordret dig til at søge = de er glade for dig. Så ro på.

I øvrig skal en arbejdsgiver selv i en prøveperiode bevise at graviditeten ikke var årsag. Så faktisk er man bedre stillet mod fyring hvis man fortæller det i en prøveperiode. Men når du allerede har haft et vikariat mener jeg ikke de må lægge ny prøveperiode ind når du glider over i en fastansættelse

Kort og godt: har du lyst til at dele din glæde med dem nu? Eller har du brg for hensyn? Så sig det nu

Anmeld Citér

10. januar 2022

Anonym

Jeg havde en kollega, som blev ansat, tog sygeorlov med sin datter inden hun startede og blev gravid i mellemtiden. Vi så hende ikke, før hun havde været ansat i 2,5 år. Og så startede hun under uddannelse. Men hun er en yderst værdsat medarbejder i dag. Om du var blevet gravid nu eller om 2 år, så havde det jo kostet arbejdspladsen det samme. Og de ved da godt, at du er en kvinde i fødedygtig alder, i et forhold og uden børn. Du kommer til at koste barsler

Anmeld Citér

10. januar 2022

lineog4

AO skriver:

Hej allesammen, 

Jeg startede i et barselsvikariat, og søgte derefter fastansættelse og fik det og 3 dage efter, at jeg havde skrevet under stod jeg med en positiv graviditetstest - skal siges, at det ikke var planlagt men et fantastisk ups.

Jeg havde det som dig, så skidt hvordan pikker siger man lige det. Jeg valgte først at sige noget efter bakkefoldscanning til min ledelse og først efter første hjertescanning i uge 16 til mine kollegaer. 

Jeg fik bare tillykke, og nu har jeg været samme sted 13 år, og tror jeg er en værdsat medarbejder og kollega. Har aldrig hørt noget for, at jeg blev gravid med det samme I en fastansættelse. 

De har valgt sig, de har valgt sig fordi du fungerer godt hos dem, og de får jo lov at nyde dig i foråret og så igen efter barsel. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.