pædagogstuderende - Specialiseringssamtale

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.920 visninger
8 svar
12 synes godt om
4. januar 2022

Dig123

Hej måske pædagoger! Jeg har brug for jeres hjælp!

 

Jeg er pædagogstuderende og skal til specialiseringssamtale i morgen og jeg vil rigtig gerne ind på social og specialområdet. 

Håber i kan hjælpe mig med disse 3 spørgsmål, som jeg skal op i morgen

 

1.1. Hvad ser du som casens væsentligste problemstilling eller dilemma?

1.2. hvilke vigtige pædagogiske udfordringer og opgaver ser du i casen?

1.3. hvordan ser du dig selv i forhold til de spørgsmål, problemstillinger mv., som er i casen? 

 

 

og det er ud fra denne case: 

 

Lea der er en ung kvinde på 18 år med nedsat psykisk funktionsnedsættelse, har siden hun var 11 år været anbragt på opholdsstedet Kastanjen, hvor hun stadig er tilknyttet.

 

For 5 måneder siden blev Lea placeret i en lille udslusningslejlighed i byen, tæt på opholdsstedet, hvor hun skal øve sig i at klare sig selv.

Der er opsyn med Lea jævnligt, idet hendes kontaktpædagog Louise igennem de sidste 3 år er fortsat sit samarbejde med hende.

 

I starten gik det rigtig godt for Lea at bo alene. Hun kom op om morgenen og afsted i skole. Fik gjort rent i lejligheden, havde styr på sin økonomi og fik sund og nærende kost.

Den personlige hygiejne har været en udfordring for Lea, da hun ofte kommer til at glemme det, men ved hjælp af Louise har de sammen fået sat det i system.

Inden for den sidste måned har Leas adfærd ændret sig markant.

Louise, som Lea ellers har haft et godt forhold til, har haft svært ved ikke at kunnet få lov til at komme ind og vejlede og støtte Lea.

Ændringen er kommet i forbindelse med at Lea har fået kontakt til en ny gruppe af unge, og herigennem har fået en kæreste.

I stedet for at gå i skole, bruger Lea tiden på at være sammen med sin nye kæreste.

De går i byen om aftenen, drikker og fester flere dage om ugen, og er seksuelt meget aktive.

Lea har ikke længere penge til mad sidst på måneden, og hendes hygiejne er blevet værre.

 

Louise er i tvivl om, hvorvidt Lea har et hashmisbrug, da hun ved at Leas kæreste tidligere har haft en dom for salg af hash.

Lea benægter, da Louise taler med hende om hendes tvivl.

 

Louise har forsøgt at komme ind og genetablere kontakten til Lea, men oplever at Lea ikke vil lukke hende ind.

Louise oplever sig fuldstændig lukket ude og har ikke mulighed for at hjælpe og støtte Lea, og har en oplevelse af at Lea er under stærk påvirkning af sin kæreste og hans vennegruppe.

Lea´s reaktion på Louises sidste forsøg på at reetablere en kontakt var: ”Jeg er personlig myndig og kan godt klare mig selv”.

Louise ved ikke hvad hun skal gøre!

 

 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. januar 2022

Mor11

Profilbillede for Mor11
Dig123 skriver:

Hej måske pædagoger! Jeg har brug for jeres hjælp!

 

Jeg er pædagogstuderende og skal til specialiseringssamtale i morgen og jeg vil rigtig gerne ind på social og specialområdet. 

Håber i kan hjælpe mig med disse 3 spørgsmål, som jeg skal op i morgen

 

1.1. Hvad ser du som casens væsentligste problemstilling eller dilemma?

1.2. hvilke vigtige pædagogiske udfordringer og opgaver ser du i casen?

1.3. hvordan ser du dig selv i forhold til de spørgsmål, problemstillinger mv., som er i casen? 

 

 

og det er ud fra denne case: 

 

Lea der er en ung kvinde på 18 år med nedsat psykisk funktionsnedsættelse, har siden hun var 11 år været anbragt på opholdsstedet Kastanjen, hvor hun stadig er tilknyttet.

 

For 5 måneder siden blev Lea placeret i en lille udslusningslejlighed i byen, tæt på opholdsstedet, hvor hun skal øve sig i at klare sig selv.

Der er opsyn med Lea jævnligt, idet hendes kontaktpædagog Louise igennem de sidste 3 år er fortsat sit samarbejde med hende.

 

I starten gik det rigtig godt for Lea at bo alene. Hun kom op om morgenen og afsted i skole. Fik gjort rent i lejligheden, havde styr på sin økonomi og fik sund og nærende kost.

Den personlige hygiejne har været en udfordring for Lea, da hun ofte kommer til at glemme det, men ved hjælp af Louise har de sammen fået sat det i system.

Inden for den sidste måned har Leas adfærd ændret sig markant.

Louise, som Lea ellers har haft et godt forhold til, har haft svært ved ikke at kunnet få lov til at komme ind og vejlede og støtte Lea.

Ændringen er kommet i forbindelse med at Lea har fået kontakt til en ny gruppe af unge, og herigennem har fået en kæreste.

I stedet for at gå i skole, bruger Lea tiden på at være sammen med sin nye kæreste.

De går i byen om aftenen, drikker og fester flere dage om ugen, og er seksuelt meget aktive.

Lea har ikke længere penge til mad sidst på måneden, og hendes hygiejne er blevet værre.

 

Louise er i tvivl om, hvorvidt Lea har et hashmisbrug, da hun ved at Leas kæreste tidligere har haft en dom for salg af hash.

Lea benægter, da Louise taler med hende om hendes tvivl.

 

Louise har forsøgt at komme ind og genetablere kontakten til Lea, men oplever at Lea ikke vil lukke hende ind.

Louise oplever sig fuldstændig lukket ude og har ikke mulighed for at hjælpe og støtte Lea, og har en oplevelse af at Lea er under stærk påvirkning af sin kæreste og hans vennegruppe.

Lea´s reaktion på Louises sidste forsøg på at reetablere en kontakt var: ”Jeg er personlig myndig og kan godt klare mig selv”.

Louise ved ikke hvad hun skal gøre!

 

 



Man får det bedste udbytte af sin uddannelse, ved at lave sine opgaver selv…. Tænk dig om og brug hvad du har lært. 

Anmeld Citér

4. januar 2022

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
Dig123 skriver:

Hej måske pædagoger! Jeg har brug for jeres hjælp!

 

Jeg er pædagogstuderende og skal til specialiseringssamtale i morgen og jeg vil rigtig gerne ind på social og specialområdet. 

Håber i kan hjælpe mig med disse 3 spørgsmål, som jeg skal op i morgen

 

1.1. Hvad ser du som casens væsentligste problemstilling eller dilemma?

1.2. hvilke vigtige pædagogiske udfordringer og opgaver ser du i casen?

1.3. hvordan ser du dig selv i forhold til de spørgsmål, problemstillinger mv., som er i casen? 

 

 

og det er ud fra denne case: 

 

Lea der er en ung kvinde på 18 år med nedsat psykisk funktionsnedsættelse, har siden hun var 11 år været anbragt på opholdsstedet Kastanjen, hvor hun stadig er tilknyttet.

 

For 5 måneder siden blev Lea placeret i en lille udslusningslejlighed i byen, tæt på opholdsstedet, hvor hun skal øve sig i at klare sig selv.

Der er opsyn med Lea jævnligt, idet hendes kontaktpædagog Louise igennem de sidste 3 år er fortsat sit samarbejde med hende.

 

I starten gik det rigtig godt for Lea at bo alene. Hun kom op om morgenen og afsted i skole. Fik gjort rent i lejligheden, havde styr på sin økonomi og fik sund og nærende kost.

Den personlige hygiejne har været en udfordring for Lea, da hun ofte kommer til at glemme det, men ved hjælp af Louise har de sammen fået sat det i system.

Inden for den sidste måned har Leas adfærd ændret sig markant.

Louise, som Lea ellers har haft et godt forhold til, har haft svært ved ikke at kunnet få lov til at komme ind og vejlede og støtte Lea.

Ændringen er kommet i forbindelse med at Lea har fået kontakt til en ny gruppe af unge, og herigennem har fået en kæreste.

I stedet for at gå i skole, bruger Lea tiden på at være sammen med sin nye kæreste.

De går i byen om aftenen, drikker og fester flere dage om ugen, og er seksuelt meget aktive.

Lea har ikke længere penge til mad sidst på måneden, og hendes hygiejne er blevet værre.

 

Louise er i tvivl om, hvorvidt Lea har et hashmisbrug, da hun ved at Leas kæreste tidligere har haft en dom for salg af hash.

Lea benægter, da Louise taler med hende om hendes tvivl.

 

Louise har forsøgt at komme ind og genetablere kontakten til Lea, men oplever at Lea ikke vil lukke hende ind.

Louise oplever sig fuldstændig lukket ude og har ikke mulighed for at hjælpe og støtte Lea, og har en oplevelse af at Lea er under stærk påvirkning af sin kæreste og hans vennegruppe.

Lea´s reaktion på Louises sidste forsøg på at reetablere en kontakt var: ”Jeg er personlig myndig og kan godt klare mig selv”.

Louise ved ikke hvad hun skal gøre!

 

 



Ikke for at være hård, men det er din opgave, dit synspunkt og meninger. Der står du.. Altså dig, ikke alle andre. Du skal først selv prøve, så kan du sagtens få input af andre, men hovedsvarene skal være fra dig (efter min mening)

Jeg har selv lavet sådan en opgave sidste dec.

Og jeg kan fortælle dig, jeg tror ikke det hjælper dig at få andres svar på spørgsmålene før du selv har brugt din egen læring og erfaring.

Hvorfor er du kun i gang aftnenen før? 

Anmeld Citér

4. januar 2022

Mabo95

BAE skriver:



Ikke for at være hård, men det er din opgave, dit synspunkt og meninger. Der står du.. Altså dig, ikke alle andre. Du skal først selv prøve, så kan du sagtens få input af andre, men hovedsvarene skal være fra dig (efter min mening)

Jeg har selv lavet sådan en opgave sidste dec.

Og jeg kan fortælle dig, jeg tror ikke det hjælper dig at få andres svar på spørgsmålene før du selv har brugt din egen læring og erfaring.

Hvorfor er du kun i gang aftnenen før? 



Man får den 24 timer før man skal til samtale, var selv til den i december 

Anmeld Citér

4. januar 2022

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
Mabo95 skriver:



Man får den 24 timer før man skal til samtale, var selv til den i december 



Det er også rigtigt, det er over et år siden jeg var til en samtale, kan sku ikke huske hvornår jeg fik den����. Men man kan vel ikke gå op kl. 19, kan man?

 

 

Anmeld Citér

4. januar 2022

Mabo95

BAE skriver:



Det er også rigtigt, det er over et år siden jeg var til en samtale, kan sku ikke huske hvornår jeg fik den����. Men man kan vel ikke gå op kl. 19, kan man?

 

 



Godt spørgsmål haha. Jeg ved bare vi fik den 24 timer før, men det tidspunkt vi fik den på passede med at samtalen lå i skoletiden

Anmeld Citér

4. januar 2022

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
Mabo95 skriver:



Godt spørgsmål haha. Jeg ved bare vi fik den 24 timer før, men det tidspunkt vi fik den på passede med at samtalen lå i skoletiden



Ja tænkte også at det er lidt sent at gå i gang med den, hvis det er i morgen. Men held og lykke til TS. 

Kan sku ikke huske hvad tid jeg havde min, kun at det var over zoom, så mærkeligt ����

Anmeld Citér

5. januar 2022

Århusmor

Jeg har selv lige været til specialiseringssamtale. 

Casen bliver lagt op klokken 8.00 dagen før man skal op, men der kan jo være arbejde eller undervisning som gør at man ikke kan begynde der. 

Til TS: Det er ikke så slemt. Forbered dig så godt du kan.. selv. Du skyder dig selv i foden ved at få andre til at svare på din case.

Anmeld Citér

5. januar 2022

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
Dig123 skriver:

Hej måske pædagoger! Jeg har brug for jeres hjælp!

 

Jeg er pædagogstuderende og skal til specialiseringssamtale i morgen og jeg vil rigtig gerne ind på social og specialområdet. 

Håber i kan hjælpe mig med disse 3 spørgsmål, som jeg skal op i morgen

 

1.1. Hvad ser du som casens væsentligste problemstilling eller dilemma?

1.2. hvilke vigtige pædagogiske udfordringer og opgaver ser du i casen?

1.3. hvordan ser du dig selv i forhold til de spørgsmål, problemstillinger mv., som er i casen? 

 

 

og det er ud fra denne case: 

 

Lea der er en ung kvinde på 18 år med nedsat psykisk funktionsnedsættelse, har siden hun var 11 år været anbragt på opholdsstedet Kastanjen, hvor hun stadig er tilknyttet.

 

For 5 måneder siden blev Lea placeret i en lille udslusningslejlighed i byen, tæt på opholdsstedet, hvor hun skal øve sig i at klare sig selv.

Der er opsyn med Lea jævnligt, idet hendes kontaktpædagog Louise igennem de sidste 3 år er fortsat sit samarbejde med hende.

 

I starten gik det rigtig godt for Lea at bo alene. Hun kom op om morgenen og afsted i skole. Fik gjort rent i lejligheden, havde styr på sin økonomi og fik sund og nærende kost.

Den personlige hygiejne har været en udfordring for Lea, da hun ofte kommer til at glemme det, men ved hjælp af Louise har de sammen fået sat det i system.

Inden for den sidste måned har Leas adfærd ændret sig markant.

Louise, som Lea ellers har haft et godt forhold til, har haft svært ved ikke at kunnet få lov til at komme ind og vejlede og støtte Lea.

Ændringen er kommet i forbindelse med at Lea har fået kontakt til en ny gruppe af unge, og herigennem har fået en kæreste.

I stedet for at gå i skole, bruger Lea tiden på at være sammen med sin nye kæreste.

De går i byen om aftenen, drikker og fester flere dage om ugen, og er seksuelt meget aktive.

Lea har ikke længere penge til mad sidst på måneden, og hendes hygiejne er blevet værre.

 

Louise er i tvivl om, hvorvidt Lea har et hashmisbrug, da hun ved at Leas kæreste tidligere har haft en dom for salg af hash.

Lea benægter, da Louise taler med hende om hendes tvivl.

 

Louise har forsøgt at komme ind og genetablere kontakten til Lea, men oplever at Lea ikke vil lukke hende ind.

Louise oplever sig fuldstændig lukket ude og har ikke mulighed for at hjælpe og støtte Lea, og har en oplevelse af at Lea er under stærk påvirkning af sin kæreste og hans vennegruppe.

Lea´s reaktion på Louises sidste forsøg på at reetablere en kontakt var: ”Jeg er personlig myndig og kan godt klare mig selv”.

Louise ved ikke hvad hun skal gøre!

 

 



Hvordan gik det? 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.