Åh! Jeg er højgravid, og der er intet, jeg savner så inderligt som at løbe. Det er den bedste og frieste motionsform
Kender du app’en C25K? Det er et træningsprogram, der tager udgangspunkt i 3 løbeture om ugen. Man starter helt fra bunden, hvor man skifter mellem 30-60 sekunders gang/løb i 25 minutter og opbygger ugentligt længere intervaller. Det er skånsomt og motiverende - og på 10 uger, bliver man trænet til at kunne løbe 5 km. på 30 minutter.
Derefter kan man gå videre til næste app, der opbygger til 10 kilometer på en time, hvis man ønsker yderligere udfordringer.
Det er et virkeligt godt program - mest af alt fordi, alt arbejdet er gjort for en, og en stemme fortæller, hvornår man skal løbe/gå/stoppe.
Hvis man synes det er for let, kan man starte et par uger inde i programmet, og er det for hårdt, kan man gentage de forskellige uger flere gange, indtil man kan gennemføre dem.
Jeg er kæmpe fan - har selv trænet op med 10K-programmet, og sidste år fik jeg min kæreste i løbeform ved at følge 5K-programmet
(og han er altså slet ikke sporty eller vild med løb!)
Derudover er mit vigtigste råd at sætte struktur på dit løb. Hav faste løbedage, så vidt det kan lade sig gøre, og sørg for ikke at bytte for meget rundt på dem. Så er du nemlig “i rutinen”. Min erfaring siger mig, at springer man over et par dage eller ugers løb, bliver det sværere og sværere at genfinde motivationen.
For mig har det virkelig fungeret godt at løbe om morgenen - når jeg først rammer sofaen efter arbejde, får jeg simpelthen ikke rejst mig igen. For andre fungerer det at pakke en taske og løbe direkte efter arbejde - det er en smagssag!
Motivation er noget af det vigtigste for mig. At sætte sig et mål og arbejde henimod det - det kan være de 5 kilometer på 30 minutter, men det kan også være at løbe x antal gange i ugen, træne op til et løb eller andet. Det er bare motiverende at opleve, hvordan man rykker sig og arbejder hen imod noget 
Udstyrsmæssigt kommer man langt med et par gode sko - jeg elsker selv mine Asics - og så lidt varmt tøj i den her tid - et varmt pandebånd er så vigtigt! Overvej også en pandelampe/reflekser til de mørke morgener, hvis du skal ud der 
Orv, hvor er jeg misundelig og håber du får den bedste løbe-opstart. Jeg glæder mig til jeg selv kan genoptræne igen