Hvordan stimulerer jeg mit barn sprogligt?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.031 visninger
5 svar
0 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
28. december 2021

Anonym trådstarter

Min søn på 2 år er halv dansk/tyrkisk. Han forstår, når man kommunikerer med ham på begge sprog. Derimod siger han få ord på begge sprog. Jeg er begyndt at blive nervøs for hans sproglige udvikling. Er der nogen, som har været i lignende situation? Og hvordan kan jeg evt stimulere ham, så han begynder at lave sætninger fremfor blot et eller to ord?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. december 2021

Fnulle

Profilbillede for Fnulle

Med to sprog tager det lidt længere tid og det er helt ok. Benævn masser af ting og gøremål når I er sammen. Altså en slags kommentarspor på jeres liv. Så skal det nok komme. 

Anmeld Citér

28. december 2021

Måskemor

Læs bøger, lad ham pege på ting i bogen og fortælle hvad det er - hvis han ikke kan, benævner du det. 
Sæt ord på de ting I gør “Nu får du ble på, og her var bukserne. Skal du have bamsen” - på den måde får han både ordet og den konkrete ting præsenteret. Syng sange og rim og remser. Min datter (dog ikke tosproget) var også lidt langsom, men da vi begyndte at slappe lidt af og have fokus på ovenstående uden at presse hende kom det lige pludselig.

Anmeld Citér

30. december 2021

Mor11

Profilbillede for Mor11

Det tager bare lidt længere tid når der er 2 sprog at holde styr på ingen problem i det. Min venindes børn og både dansk og italiensk talende. Det gik langsomt i starten, men det har udlignet sig helt fint.. nu hvor de er 5 og 7 er der absolut ingen problemer og den store er så fint med i skolen  

Anmeld Citér

30. december 2021

esioul

Anonym skriver:

Min søn på 2 år er halv dansk/tyrkisk. Han forstår, når man kommunikerer med ham på begge sprog. Derimod siger han få ord på begge sprog. Jeg er begyndt at blive nervøs for hans sproglige udvikling. Er der nogen, som har været i lignende situation? Og hvordan kan jeg evt stimulere ham, så han begynder at lave sætninger fremfor blot et eller to ord?

Min datter bliver 2 til februar og hun siger altså også max 2 ord sammensat. ellers er det enkelte ord.

Nu ved jeg ikke om i begge er tyrkiske, men hvis i er ville jeg holde mig til det sprog derhjemme og så dansk i institutionen. Derved bliver han mere sikker i det tyrkiske og har nemmere ved at lære et nyt sprog. 

Anmeld Citér

30. december 2021

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
Anonym skriver:

Er du/I konsekvente i hvilke sprog der tales hjemme og af hvem? Ellers skaber det forvirring. 
men ellers er det bedste du kan gøre at lege med ham og få brugt en masse sprog i legen. 
derudover selvfølgelig benævne det meste, gentage for ham hvis han siger “jeg vil have det der” så får han det mens du siger “du vil gerne bede om elefanten”. 
Og så vil jeg sige at det oftest er sådan at flere sproget børn er lidt længere om at komme i gang med at tale, men det kommer og så kommer det jo med to sprog - Det er jo ret sejt☺️

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.