Eksperthjælp: Bliver du holdt som gidsel?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.291 visninger
0 svar
1 synes godt om
23. december 2021

Trine Andreasen

Hej, mit datter på 6 år og hun siger undskylde til alt tingen både på rigtigt ting og forkert ting.
Hun kalder på mig og siger mor undskylde på det tingen jeg kan ikke husk????.
Unskylde på alt tingen selvom der er gået flere uger med episoden.
Selvom når hun skal på besøge hos andre, siger jeg til hende hilse dem og hvis hun glemmer det så kommer hun hjem og siger undskylde ????.
Undskyld heletiden isæ når hun går i sengen så starter hun jeg stå 5 til 10 minutter og lytter til alt hun undskylder sig for.
Når jeg siger til hende at det er ok, eller pyt med det. Så siger hun at hun kommer til at græde i sengen hvis hun ikke siger undskylde. Det viser sig også at hun tænker mig i hende lille hovedet.
Som mor jeg er lige ved at været bekymret. Jeg håber at det er en fase eller skal jeg søge hjælp??
Bekymring mor her

Trines svar

Kære Bekymret mor

Det er helt normalt at børn i perioder bliver fokuseret på noget bestemt og at det kan virke lidt som nogle tvangstanker. 

Normal starter det med en bekymring som udvikler sig til en adfærd. 

Derfor vil jeg anbefale dig at være nysgerrig på hvad hun er bekymret over eller hvad hun får ud af at undskylde.

For hun får noget ud af det. Måske er det din omsorg, opmærksomhed eller andet.

Og så giv hende det hun søger uden at hun skal undskylde.

Jeg tænker også at det er vigtigt at stoppe hende.

Når hun siger at hun kommer til at græde i sengen hvis hun ikke undskylder, så er det vigtigt at du taler ind i at det er faktisk noget hun selv bestemmer.

Der er ingen grund til at græde hun kan bare sige pyt og tænke på noget andet.

Det virker som om at det at sige undskyld har fået meget magt og i din beskrivelse får jeg næsten en følelse af at hun holder dig “som gidsel”. 

For hun har opdaget at du ikke kan holde ud af hun skal græde i sengen efter du er gået og derfor er du “tvunget” til at lytte på hendes 5-10 minutters undskyld.

Jeg tænker du med fordel kan vise hende at du har styr på det og at du ikke vil bruge jeres tid sammen på at høre hende sige undskyld.

Hvis hun har lyst kan I tale om dagen og om hvad der var godt. Men du vil ikke høre på hende undskylde.  

Jeg tænker der er flere metoder du kan benytte dig af, så både du og din datter kan finde en måde at være sammen på uden at skulle undskylde, men det bliver for omfattende at komme ind på her.

Hvis du har lyst er du meget velkommen til at booke en afklaringssamtale, så kan vi samme finde ud af om jeg skal hjælpe dig og din datter videre.

Du kan booke den her og det er helt uforpligtende og ganske gratis.

Mange hilsner

Trine

https://www.naturligopdragelse.dk/

Trine yder personlig rådgivning, i spørgsmål omhandlende opdragelsen, institutionslivet, trivsel, leg og børns sociale udvikling enten via e-mail eller ved at kommer ud i jeres hjem, hvor I føler jer trygge og derved bedre kan fortælle om de vanskeligheder I oplever. Endvidere holder Trine foredrag inden for 3 overordnet områder. Det, som hun kalder naturlig opdragelse, børn laver mad og natur oplevelser både med og uden et pædagogisk indhold.

Se Trines hjemmeside: www.naturligopdragelse.dk

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.