For lavt stofskifte

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

941 visninger
5 svar
4 synes godt om
2. december 2021

FruenTimmeret

Jeg har de sidste 8 år haft lavt stofskifte. Heldigvis har jeg langt, langt det meste af tiden været velreguleret.

Nu hvor jeg er gravid med mit 2. barn er det dog blevet meget for lavt og jeg danner antistoffer, hvilket gør at jeg er så træt, så træt. Ikke bare sådan almindelig træt, men så slemt at jeg faktisk er tæt på at falde i søvn foran PC'en på arbejde. Jeg har desværre en gammel hjerneskade som også skubber mit energiniveau i den gale retning, så jeg er godt brugt i disse dage.

Jeg er langt fra interesseret i en sygemelding, men kan godt mærke at jeg hænger i laser. Egentlig både på arbejde og derhjemme - jeg går langsomt op i limningen. Nogen der har nogle gode råd?

Synes jeg har svært ved at slå en samtale op med min leder der omhandler at jeg har svært ved at passe mit fuldtidsjob fordi jeg er søvnig   Jeg har overvejet om det ville hjælpe at tage et kvarters powernap midt på dagen.

Samtidig har jeg hele tiden regnet med at jeg ville blive slået skakmat ved denne graviditet - både pga. hjerneskaden og hvis mit stofskifte ikke artede sig. Så jeg er nok - flov - tror jeg at jeg vil sige. Det skal lige siges at min mand heldigvis er super forstående og lader mig hvile på forfærdelige tidspunkter - vores søn på 7 år synes derimod at jeg er en lidt træls mor

/FruenTimmeret 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. december 2021

havudsigt

Profilbillede for havudsigt

Jeg har også lavt stofskifte og danner antistoffer, og hold da op hvor har jeg været træt! Jeg valgte at dele det med min leder, fordi jeg vitterligt ikke vidste hvordan jeg skulle komme igennem dagen. Han var så sød og forstående og insisterede på at jeg skulle tage alle de forholdsregler jeg kunne. 
Er du blevet reguleret i medicin? 

Anmeld Citér

2. december 2021

Nenime

Øv, det lyder hårdt! 

Du skriver at du ikke er interesseret i en sygemelding - men hvorfor? Du har en sygdom der gør det svært at få hverdagen til at hænge sammen, både på job og hjemme. Det er ikke for at lyde bedrevidende, eller på nogen måde underkende din følelse omkring det, men jeg har selv stået der i min første graviditet, og jeg trak den for længe. 

Jeg har også for lavt stofskifte (og en anden autoimmun sygdom der hedder Myastenia Gravis), og jeg kender til den der fuldstændig lammende træthed. I mit tilfælde ville 15 minutters power nap ikke gøre nogen forskel! Vil den det for dig, tror du?  ❤️

Har du evt. mulighed for en deltidssygemelding, hvis du ikke er klar til en fuld? 

Til sidst vil jeg bare sige, at du skal passe på dig selv. Det er på ingen måde svagt eller forkert at være syg, men når man samtidig er gravid, kan man pludselig få sådan en tanke om at "graviditet ikke er en sygdom", og nej det er det ikke, men nu har du jo altså en kronisk lidelse der så desværre viser tænder lige nu. 

Alt det bedste til dig ��

Anmeld Citér

2. december 2021

FruenTimmeret

Han var så sød og forstående og insisterede på at jeg skulle tage alle de forholdsregler jeg kunne. 
Må jeg spørge om du så tog nogen forholdsregler? Det er sikkert individuelt hvad der hjælper, men jeg har lidt svært ved at sætte en finger på hvad der kan hjælpe mig

Anmeld Citér

2. december 2021

FruenTimmeret

Tusind tak for dit omsorgsfulde svar, Nemines

Jeg tror at jeg føler det lidt som et nederlag, fordi at jeg nok regnede med at det ville ramme mig som en mur. Netop det du siger med at få hjemme og job til at fungere, en ting er jobbet, men jeg føler mig nok 'forkert' hvis jeg så stadig kan tillade at rende til sport en eftermiddag om ugen med knægten.

Må jeg spørge om du endte med at blive sygemeldt/tage fri? Jo mere jeg tænker over det, så tror jeg at jeg har brug for kortere dage. Måske bare i en periode. Jeg er i cirka 10. uge, så mit stofskifte er ikke helt velreguleret endnu og 1. trimester træthed går nok over på et tidspunkt

Anmeld Citér

3. december 2021

Nenime

FruenTimmeret skriver:

Tusind tak for dit omsorgsfulde svar, Nemines

Jeg tror at jeg føler det lidt som et nederlag, fordi at jeg nok regnede med at det ville ramme mig som en mur. Netop det du siger med at få hjemme og job til at fungere, en ting er jobbet, men jeg føler mig nok 'forkert' hvis jeg så stadig kan tillade at rende til sport en eftermiddag om ugen med knægten.

Må jeg spørge om du endte med at blive sygemeldt/tage fri? Jo mere jeg tænker over det, så tror jeg at jeg har brug for kortere dage. Måske bare i en periode. Jeg er i cirka 10. uge, så mit stofskifte er ikke helt velreguleret endnu og 1. trimester træthed går nok over på et tidspunkt

Jeg forstår dig, og har været igennem samme tankeprocess. Men der er ingen der takker dig for at holde ud, og da slet ikke hvis det betyder at du render rundt på halv blus resten af graviditeten. Kun DU kan mærke hvad der sker i fin krop ❤️

Jeg blev deltidssygemeldt. Jeg er gymnasielærer, så jeg kom ned på 40% fordi det passede bedst med de hold jeg havde. 

Jeg forstår godt at den dårlige samvittighed kan sætte ind, når man samtidig fortsætter med med f.eks. sport, men arbejde og fritid er forskellige ting og du har allerede gjort nogle ofre på hjemmefronten, som bare ikke er lige så tydelige som en sygemelding. 

Som du også selv er inde på, kan det jo bare være en periode 

Det skal forresten ikke fremstå som om at jeg mener at sygemeldinger altid er vejen frem, men i dit tilfælde synes jeg virkelig du bør overveje det.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.