Søvn 3 mdr

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.075 visninger
6 svar
7 synes godt om
2. december 2021

Anonym trådstarter

Hej. 
Mit lille barn på 3 mdr. vil kun sove korte lure om dagen 30-45 min. om natten er der intet problem. 

Desuden kan hun kun falde i søvn ved amning. Uanset hvor meget vi vugger, går med hende eller nusser hende, vil hun simpelthen ikke falde i søvn. Først når hun får bryst, selv ikke med sutten kan hun finde ro og sove. 

Er der mon nogle der har haft samme oplevelser og måske har gode råd/fif til hvordan man kan få længere lure om dagen. 
Føler ikke mit barn får ordentlig søvn gennem dagen og jeg føler ikke sundhedsplejersken tager problemstillingen alvorligt. Hun siger altid at sålænge hun trives og tager på er det ikke et problem. Men vi har et træt barn gennem det meste af dagen grundet dårlige søvnmønstre. Øv. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. december 2021

SBV

Anonym skriver:

Hej. 
Mit lille barn på 3 mdr. vil kun sove korte lure om dagen 30-45 min. om natten er der intet problem. 

Desuden kan hun kun falde i søvn ved amning. Uanset hvor meget vi vugger, går med hende eller nusser hende, vil hun simpelthen ikke falde i søvn. Først når hun får bryst, selv ikke med sutten kan hun finde ro og sove. 

Er der mon nogle der har haft samme oplevelser og måske har gode råd/fif til hvordan man kan få længere lure om dagen. 
Føler ikke mit barn får ordentlig søvn gennem dagen og jeg føler ikke sundhedsplejersken tager problemstillingen alvorligt. Hun siger altid at sålænge hun trives og tager på er det ikke et problem. Men vi har et træt barn gennem det meste af dagen grundet dårlige søvnmønstre. Øv. 

Min søn var det man kalder et 30 minutters barn. Han har konsekvent kun sovet 30 minutter af gangen når han har sovet lur. 

Jeg fandt rigtig meget god sparring i gruppen ‘30-minutters børn’ på Facebook. Derinde kender alle til problematikken med at Deres  børn kun sover 30-40 minutter ad gangen.

Anmeld Citér

2. december 2021

nemisis

Profilbillede for nemisis

Min søn har haft samme adfærd i den alder. Jeg valgte at lade ham sove sine lure på ammepuden med brystet indenfor rækkevidde. På den måde fik han ofte lure på 1-2 timer, da han så kunne få brystet med det samme så snart han vågnede lidt op, og så faldt i søvn igen. Det varede ved indtil han var ca.5 mdr. Så kunne han pludselig sove lidt længere stræk i barnevognen når vi havde været i mødregruppe og så begyndte jeg at putte ham dér og det gik fint. Nu er han 7 mdr og sover ca.1 1/2 time til formiddag og 1 time til eftermiddag. Til gengæld sov han rigtig godt om natten som lille, mens han nu vågner ca.hver 2.time om natten for at amme. Det skal nok blive bedre snart, når han får lidt mere ro på maven efter start på fast føde. Hver alder har sine små udfordringer. 

Så bedste løsning herfra er at gå med babys behov for bryst og nærhed i forbindelse med søvnen og acceptere tingenes tilstand indtil baby er klar...det skal nok komme

Anmeld Citér

2. december 2021

Dutelidut

Profilbillede for Dutelidut

Mit første barn var også typen, der sov 30 minutter.

Vi brugte en slyngevugge, og så snart han begyndte at vågne op, vuggede vi ham, indtil han sov igen - så tog han 30 minutter mere, så vuggede vi igen. Det lykkedes ganske ofte at få ham til at sove halvanden time i hvert fald en gang om dagen.

Det varede temmelig længe hos os - nok indtil 9-10 mdr. 

Det optog mig meget på det tidspunkt. Set i bagspejlet og med yderligere to børn i familien, fyldte det nok for meget. Selvfølgelig skal hun ikke være træt hele tiden, men lad det ikke slå dig ud, hvis du ikke kan få det til at blive bedre med diverse tips - det går over. Som alt andet med de små.

Anmeld Citér

2. december 2021

Anonym trådstarter

Dutelidut skriver:

Mit første barn var også typen, der sov 30 minutter.

Vi brugte en slyngevugge, og så snart han begyndte at vågne op, vuggede vi ham, indtil han sov igen - så tog han 30 minutter mere, så vuggede vi igen. Det lykkedes ganske ofte at få ham til at sove halvanden time i hvert fald en gang om dagen.

Det varede temmelig længe hos os - nok indtil 9-10 mdr. 

Det optog mig meget på det tidspunkt. Set i bagspejlet og med yderligere to børn i familien, fyldte det nok for meget. Selvfølgelig skal hun ikke være træt hele tiden, men lad det ikke slå dig ud, hvis du ikke kan få det til at blive bedre med diverse tips - det går over. Som alt andet med de små.

Hee hjælper det desværre sjældent at vugge hende videre i søvn. Men forsøger da alligevel hver gang

men tak

Anmeld Citér

2. december 2021

Lje

Hej. 

Vi havde samme oplevelse. Startende fra vores baby blev 4 uger. Frustrationen var stor. Virkelig stor. Endte med - i desperation - at købe en time med en søvnjordemor, som fik et oprids af vores babys døgn og grinende sagde: "læg lige sammen hvor mange timer i døgnet, der soves". Kombineret med, at en baby max bør være vågen 1,5-2 timer (mellem lur) i den alder. Vores baby havde sovet et døgns søvn fra kl. 19-11. Så resten af dagen var klatlur og sur baby. Så vi arbejdede virkelig meget på at skubbe søvn. Og underholde. Og en grad af accept. Hårdt arbejde. Men det var også hårdt arbejde at putte op til 7-8 gange på et døgn og stadig have en sur baby.  

Dit barn bør sove 14-15 timer i døgnet, når det er tre måneder. 

Prøv at fordele dit barns nuværende antal timer søvn over et døgn på et stykke papir. Og se om det egentlig ikke er fair nok med lure på 45 min - navnlig hvis der soves godt om natten? Og surheden måske består i, at baby er vågen mere end de der 1,5-2 time mellem lur og derfor 'har brug for søvn' men ikke har mere 'træthed at sove lur af'? 

I virkeligheden simpel matematik (og alligevel kom det bag på mig her med barn nummer to). 

Vores baby er nu 5 måneder, står nu lidt tidligere op, har lige sløjfet en kort lur og tager nu en god lur midt på dagen. Vi vækker efter max 2 timer, da det ellers går helt skævt resten af dagen og putning bliver med skrig og skrål. 

Med den bedre fordeling af søvn kom også en bedre søvnrutine. Baby er træt ved putning. Baby sover selv. Vi lægger hende, tysser lidt og godnat. Både i vogn i dagstimerne og om natten i seng. 

Hos os fordeler søvnen sig (cirka) sådan her: 

Nat: 19-3/flaske/3:30-6

Formiddag: 7:30-8:15

Frokost: 9:45-11:45

Eftermiddag: 13:15-14:00

Sent eftermiddag: 15:45-16:30

Samlet 14-15-ish timers søvn på et døgn. Og en glad baby. Med minimal putteindsats. Hvilket er dejligt med en større søskende, der også skal tages hånd om. 

Vh.

Anmeld Citér

3. december 2021

Oddi

Profilbillede for Oddi

Nogle børn sover korte stræk om dagen. Sådan er det. Min ældste sov sjældent over 30 min. Min yngste kunne tage 4 timer. Tilgengæld sov min ældste meget bedre om natten end min yngste. Så nyd at du for en god nattesøvn og så kommer det andet senere. 
Omkring 8-9 måneder begyndte min ældste at tage længere stræk. 

Og det med at ammes i søvn er også helt normalt i den alder. Prøv engang imellem i barnevogn eller andet- men din baby er stadig lille, så det er helt okay hun vil sove ved brystet. Sæt dig i sofaen med en god serie og lad hende sove. Og så øv de andre måder engang imellem. Hun skal nok lære det

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.