Hej.
Mit lille barn på 3 mdr. vil kun sove korte lure om dagen 30-45 min. om natten er der intet problem.
Desuden kan hun kun falde i søvn ved amning. Uanset hvor meget vi vugger, går med hende eller nusser hende, vil hun simpelthen ikke falde i søvn. Først når hun får bryst, selv ikke med sutten kan hun finde ro og sove.
Er der mon nogle der har haft samme oplevelser og måske har gode råd/fif til hvordan man kan få længere lure om dagen.
Føler ikke mit barn får ordentlig søvn gennem dagen og jeg føler ikke sundhedsplejersken tager problemstillingen alvorligt. Hun siger altid at sålænge hun trives og tager på er det ikke et problem. Men vi har et træt barn gennem det meste af dagen grundet dårlige søvnmønstre. Øv.
Vi havde samme oplevelse. Startende fra vores baby blev 4 uger. Frustrationen var stor. Virkelig stor. Endte med - i desperation - at købe en time med en søvnjordemor, som fik et oprids af vores babys døgn og grinende sagde: "læg lige sammen hvor mange timer i døgnet, der soves". Kombineret med, at en baby max bør være vågen 1,5-2 timer (mellem lur) i den alder. Vores baby havde sovet et døgns søvn fra kl. 19-11. Så resten af dagen var klatlur og sur baby. Så vi arbejdede virkelig meget på at skubbe søvn. Og underholde. Og en grad af accept. Hårdt arbejde. Men det var også hårdt arbejde at putte op til 7-8 gange på et døgn og stadig have en sur baby.
Dit barn bør sove 14-15 timer i døgnet, når det er tre måneder.
Prøv at fordele dit barns nuværende antal timer søvn over et døgn på et stykke papir. Og se om det egentlig ikke er fair nok med lure på 45 min - navnlig hvis der soves godt om natten? Og surheden måske består i, at baby er vågen mere end de der 1,5-2 time mellem lur og derfor 'har brug for søvn' men ikke har mere 'træthed at sove lur af'?
I virkeligheden simpel matematik (og alligevel kom det bag på mig her med barn nummer to).
Vores baby er nu 5 måneder, står nu lidt tidligere op, har lige sløjfet en kort lur og tager nu en god lur midt på dagen. Vi vækker efter max 2 timer, da det ellers går helt skævt resten af dagen og putning bliver med skrig og skrål.
Med den bedre fordeling af søvn kom også en bedre søvnrutine. Baby er træt ved putning. Baby sover selv. Vi lægger hende, tysser lidt og godnat. Både i vogn i dagstimerne og om natten i seng.
Hos os fordeler søvnen sig (cirka) sådan her:
Nat: 19-3/flaske/3:30-6
Formiddag: 7:30-8:15
Frokost: 9:45-11:45
Eftermiddag: 13:15-14:00
Sent eftermiddag: 15:45-16:30
Samlet 14-15-ish timers søvn på et døgn. Og en glad baby. Med minimal putteindsats. Hvilket er dejligt med en større søskende, der også skal tages hånd om.
Vh.