Eksperthjælp: Irritabel og negativ

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

541 visninger
0 svar
0 synes godt om
24. november

Gitte Sander

Hej!

Jeg ved snart ikke hvor jeg skal starte….
Min familie er bekymret for mig…specielt kæresten. Han oplever mig forandret. Jeg håber, at du kan hjælpe mig ????

Jeg er ikke den samme person som jeg var for 1 år siden har kæresten sagt til mig. Og det er på den negative måde.
Jeg giver ham ret i, at jeg bliver meget hurtig sur og opfarende. Jeg er meget negativ anlagt og i perioder kan jeg blive ked af det, irriteret og modløs uden at vide egentlig hvorfor.
Mit overskud er også dalet.
Jeg føler mig ofte presset over alt hvad man nu skal huske nu til dags.
Jeg har lister over alt muligt skrevet i min telefon for ikke at glemme, for det gør jeg også. Glemmer hurtigt.
Jeg er meget kasse tænkende og kan også godt lide at planlægge. Jeg har svært ved at lægge opgaver fra mig, for jeg stoler ikke nok på at kæresten kan gøre det lige så godt som mig. Det resulterer i, at jeg har mange opgaver jeg skal og som stresser og presser mig.
Og når jeg er presset har jeg ingen tålmodighed. Min tålmodighed generelt er utrolig lille hvilket den ikke før har været. De sociale medier bliver jeg meget hurtig påvirket af. Specielt Facebook som kommer med alle mulige negative nyheder osv. Jeg kan nærmest sidde og blive helt gal.
Lunten over for mine pårørende er også meget lille. Specielt hvis jeg er presset.
Jeg melder mig af og til syg på arbejde hvis kæresten og jeg har været uvenner da jeg simpelthen ikke kan overskue at skulle tage mig af andre mennesker. Så har jeg allermest lyst til at ligge mig i sengen igen og lukke mine øjne og ikke skulle koncentrere mig om noget som helst.

Jeg kan godt se når det står sort på hvidt, at der er noget galt med mig.

Men jeg vil nok ikke indse det. Hvad hvis jeg skal sygemeldes fra mit arbejde?? Det er lidt i mine øjne en fallit erklæring og hvad hvis jeg bliver fyret? Jeg elsker mit arbejde og har det super godt med kollegaerne!!

Jeg er også bange for hvis jeg søger min læge at mine børn bliver taget fra mig ????

Jeg googler alle mulige psykiske lidelser, bare for at finde ud af hvad der er galt med mig…

Noget er der galt for min familie har bemærket det og det går ud over dem hvilket ikke er fair.

Hvad tænker du??

Gittes svar

Hej omsorgsgiver,

Jeg tænker, at de symptomer du beskriver med irritabilitet og kort lunte, negativ tankegang og udfordringer med hukommelsen og koncentrationen stemmer overens med at du kunne have en stress-relateret lidelse eller depression.

Derfor vil jeg anbefale at du går op til din læge og bliver screenet for dette. Det er vigtigt at tage i opløbet, da det kan udvikle sig i forværrende grad, hvis du blot ignorerer og lever med det.

Du har sikkert brug for hjælp fra en psykoterapeut eller psykolog, tænker jeg også.

Når det så er sagt, så må vi også bare konstatere at rigtig, rigtig mange i det danske samfund har det lidt som du beskriver i øjeblikket. Der er en træthed, negativitet og kort lunte rigtig mange steder.

Jeg synes dog, at når ens nærmeste familie siger til en, at man har forandret sig, så bør man handle på det. Fordi det er et tegn på, at der rent faktisk kan lægge en egentlig psykisk lidelse til grund.

Vh.

Gitte

Gitte modtager enkeltpersoner og par i terapi, ligesom hun afholder mindfulnessgrupper, udviklingsgrupper, samt weekend workshops for par. Hun er forfatter til bogen "Grib kærligheden"

Se Gittes hjemmesider: www.gittesander.dk og www.gribkærligheden.dk

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.