Hvornår stopper en test med at udvikle sig?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

652 visninger
9 svar
3 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
19. november 2021

Anonym trådstarter

Jeg ved der har været et par tråde, men altså.. en test stopper vel med at udvikle sig på et tidspunkt ikke? Det er vel begrænset hvor meget mere positiv den kan blive ikke? Så længe den bare ikke bliver svagere så er alt vel godt ?

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. november 2021

Anonym

19. november 2021

Enmere20

Jeg tror ikke man kan sige at lige præcis ved uge 8 stopper den med at udvikle sig, men på et tidspunkt bliver hcg så højt at testen ikke kan måle på det og du kan opleve at stregen bliver svagere  fra min terminsgruppe gav det nogle unødige bekymringer hos dem der blev ved med at teste. Den er fin positiv, så du behøver ikke teste mere

Anmeld Citér

19. november 2021

Anonym

Den kan sagtens blive svagere uden der er er problem. Testene måler kun HCG mellem 10- et eller andet. Hcg udover dette vil medvirke til at stregen bliver svagere. 

Hvis man får en svagere test i uge 7-8 stykker, så kan man prøve at fortynde sin urin og tage en test. Så bliver den mere positiv igen. 

Jeg har selv prøvet det af flere omgange. Nogle danner bare meget og hurtigt hcg og dermed bliver testene svagere igen hurtigt. Derfor kan man også se meget gravide damer, som faktisk har en næsten negativ test. 

DOG siger mængden af HCG intet om sundheden af graviditeten som sådan. Så har du en streg, har du HCG i kroppen. 

Anmeld Citér

19. november 2021

Charl90

Testen kan ikke blive flottere. Ingen grund til at teste mere

På et tidspunkt bliver hcg så højt at testen ikke kan måle det mere og stregen vil fremstå svagere. Ingen grund til at bekymre sig ved at analysere ud fra en streg. Det skal blodprøveanalyse til for at fortælle om hcg stiger korrekt...

Anmeld Citér

19. november 2021

Alyk

Min niece som er 29 uger nu, tog en test i uge 21 (skulle bruges til et billed) og den var ligeså tydelig som den var da hun var 4+.

der mange der skriver man slet ikke kan få en positiv test efter et vis antal uger. Tror det forskelligt fra person til person.

men tænker ikk du behøver at teste mere. Testen fortæller dig kun du er gravid/har hcg i blodet den siger intet om dit foster. Du stresser bare dig selv. 

Og tillykke med baby

Anmeld Citér

19. november 2021

Anonym trådstarter

Tusind tak for svar alle.

det gav ro i maven. Testene har udviklet sig så flot helt fra 3+1 til nu 4+6, men nu står de altså stille  Dejligt det er ok. Kan heller ikke se hvordan de snart skulle kunne blive tydligere.

Anmeld Citér

19. november 2021

Anonym

Nu jeg simpelthen nysgerrig på hvor i for den information fra, at hcg bliver så højt at testen bliver svag og evt nærmest negativ?  For nu jeg jeg set den teori herinde en del og spurgte faktisk både min jm og gyno dengang jeg var gravid om der var noget om det   de gloede på mig som om jeg var total idiot for at sige det mildt.  Og det havde de nu aldrig hørt om før eller oplevet i praksis ?

Ts. Tænker ikke din test kan blive flottere  

Anmeld Citér

19. november 2021

Anonym

Nu jeg simpelthen nysgerrig på hvor i for den information fra, at hcg bliver så højt at testen bliver svag og evt nærmest negativ?  For nu jeg jeg set den teori herinde en del og spurgte faktisk både min jm og gyno dengang jeg var gravid om der var noget om det   de gloede på mig som om jeg var total idiot for at sige det mildt.  Og det havde de nu aldrig hørt om før eller oplevet i praksis ?

Ts. Tænker ikke din test kan blive flottere  

Der findes en række sider på engelsk om det. Mange opdager det slet ikke, fordi de ikke selv teste længe nok:

jeg har selv oplevet det 4 af mine graviditeter.

Her er to. Den ene fra et medicinsk studie fra Washington universitet. 
En del jordmødre, gyno’er og læger kender ikke til fænomenet, da det er relativ nyopdaget. De er jo praktikere og ikke forskere Derfor får de først adgang til den viden, når det er mere udbredt. Det er jo ikke underlig, når de er optagede af patienter i deres dagligdag. 

https://www.healthline.com/health/pregnancy/hook-effect#pregnancy-tests

https://medicine.wustl.edu/news/flaw-in-many-home-pregnancy-tests-can-return-false-negative-results/

Anmeld Citér

19. november 2021

Anonym

Forsættelse af mit indlæg ovenover: 

Det kaldes “the hook effekt” og er anerkendt andre steder. Vi er bare bagud i DK hos de praktiserende læger, jordmødre osv. 

her er endnu et link 

https://www.medicalnewstoday.com/articles/the-hook-effect

Fra medicalnews; 

When a sample contains too much of a substance, this can overwhelm the antibodies, resulting in them not attaching to it.

The test will produce a false-negative result because the antibodies are unable to detect the substance at higher-than-normal concentrations. At high concentrations, the detection signal decreases.

Doctors analyzing laboratory tests should keep the hook effect in mind because it can have important medical implications, including missed diagnoses and pregnancies.”

De færreste teste i uge 10 eksempelvis. Så derfor ved man reelt ikke, hvor mange dette gør sig gældende for. 

jeg selv producerer meget hurtigt HcG. Kan teste positiv i 3+0 og har testet kraft positiv i 3+4. Udviklingen i min test stoppede omkring 4+2 og ved 7+ begyndte de at blive svagere igen. Så google jeg løs, og fandt ud af, at man kunne hælde vand i.. og bom med flere små (sjove) forsøg fik jeg en næsten negativ test til at blive bragende positiv med 50%urin og 50% vand. I 7+… 

Det blev til min ældste på 7 år.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.