Fortælle arbejdsgiver om behandling

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.580 visninger
12 svar
3 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
30. oktober 2021

Anonym trådstarter

Vi er startet i barnløsheds behandling og min næste forventede ægløsning kommet til at ligge rigtigt dårligt ift. arbejdsopgaver. Jeg overvejer derfor at fortælle min arbejdsgiver, at jeg er i behandling.

For at forberede mig, forsøger jeg at finde ud af, hvad jeg har af rettigheder. Som jeg forstår det, så har man kun ret til fravær, hvis årsagen skyldes sygdom, men vi er uforklarligt barnløse og har derfor ikke nogen ret? Jeg er ansat i staten og igen, så kan jeg læse mig frem til, at jeg ikke har ret til løn under fravær, fordi årsagen til fertilitetsbehandling ikke er sygdoms-relateret. Det gør mig heller ikke så meget, men når klinikken har 33% uforklarligt barnløse, så undrer det mig, at de falder igennem på lovgivningen? Kan det passe?

Jeg er med på, at man KAN søge en paragraf 56, og kommunen kan underkende den.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

30. oktober 2021

KoFy

Anonym skriver:

Vi er startet i barnløsheds behandling og min næste forventede ægløsning kommet til at ligge rigtigt dårligt ift. arbejdsopgaver. Jeg overvejer derfor at fortælle min arbejdsgiver, at jeg er i behandling.

For at forberede mig, forsøger jeg at finde ud af, hvad jeg har af rettigheder. Som jeg forstår det, så har man kun ret til fravær, hvis årsagen skyldes sygdom, men vi er uforklarligt barnløse og har derfor ikke nogen ret? Jeg er ansat i staten og igen, så kan jeg læse mig frem til, at jeg ikke har ret til løn under fravær, fordi årsagen til fertilitetsbehandling ikke er sygdoms-relateret. Det gør mig heller ikke så meget, men når klinikken har 33% uforklarligt barnløse, så undrer det mig, at de falder igennem på lovgivningen? Kan det passe?

Jeg er med på, at man KAN søge en paragraf 56, og kommunen kan underkende den.

"Fravær i forbindelse med fertilitetsbehandling betragtes som sygdom, så du har ret til fri med løn til fertilitetsbehandling, hvis det sygelige forhold findes hos dig."

https://www.laeger.dk/fertilitetsbehandling-yngre-laeger

Så du har skam ret til betalt fravær

Anmeld Citér

30. oktober 2021

KoFy

Beklager - jeg var vist lidt for hurtig til at læse. Jeg er ikke klar over, hvad du er berettiget til, hvis ikke du er "syg"/har et beviseligt fertilitetsproblem.

Anmeld Citér

30. oktober 2021

Anonym

Jeg er også ansat i staten og da vi i sin tid var i behandling (2018), fortalte jeg det til min leder som noget af det første. Jeg ønskede ikke at gå med det selv

Mødte kun forståelse og en selvfølgelighed i forhold til fravær. Jeg forsøgte at få de tider, der lå til mindst gene i forhold til arbejdstiden, men ofte så lå de lige midt på dagen. Og sådan var det.

Min leder bad mig registrere det som fravær med løn og det selvom problemet var ved min kæreste. Enkelte gange brugte jeg tidssaldo…men var udelukkende for min samvittigheds skyld 

Alt mulig held og lykke  Håber det lykkedes for jer

Anmeld Citér

30. oktober 2021

Charl90

Ring til din fagforening. De kan fortælle dig det helt præcist. Jeg er privat ansat og hos os sidestilles fertilitetsbehandling med graviditet. Så hvis du har oplyst det til din leder er du svær at afskedige og du har ret til fravær ifm behandling.

Det lyder lidt underligt at man først kan få fri efter man har konstateret at man fejler noget det kræver jo undersøgelser inden man kan nå frem til det...

Anmeld Citér

30. oktober 2021

Anonym trådstarter

Ja, men vi er blevet undersøgt og er i tip-top babyform :/
Hvad jeg kan læse frem til, så har man ret til sygefravær, hvis man er den, der har det sygelige forhold - kvinden undtaget, fordi hun jo skal behandles. Det skal manden ikke. Så beskeden jeg kan læse mig frem til er, at manden ikke har ret til fravær fx, hvis ikke det er hans sædkvalitet, den er gal med. Jeg må kontakte fagforeningen.

Anmeld Citér

31. oktober 2021

Anonym

Jeg søgte om paragraf 56 i august og fik den. På papiret skrev jeg bare fertilitetsbehandling.

Jeg fejler ikke noget og manden har lidt nedsat sædkvalitet. 

Selvom det var ham der var grunden behøvede han i teorien kun at skulle derind i forbindelse med ægudtagningen.

Så i mit hoved giver det ingen mening hvis det var ham der skulle søge paragraf 56.

Anmeld Citér

31. oktober 2021

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Jeg søgte om paragraf 56 i august og fik den. På papiret skrev jeg bare fertilitetsbehandling.

Jeg fejler ikke noget og manden har lidt nedsat sædkvalitet. 

Selvom det var ham der var grunden behøvede han i teorien kun at skulle derind i forbindelse med ægudtagningen.

Så i mit hoved giver det ingen mening hvis det var ham der skulle søge paragraf 56.

Nej nej, men der står også i alle overenskomster, at kvinden er undtaget. Fertilitetsbehandlingen skal bare være grundet sygdom hos mand eller kvinde, så har kvinden ret til fravær med løn. Eller bare fravær generelt.

Anmeld Citér

19. november 2021

Anonym

Men infertilitet er jo også en sygdom, også selvom den er uforklarlig. På papiret= 12 mdrs forsøg uden held hvis under 35, 6 mdr hvis man er over. Derfor burde man vel få ret til fertilitetsbehandling fri, både mand og kvinde da man er infertile og det er den gældende sygdom.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.