8 ugers undersøgelse af mor

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

Afstemning: Har du?

Du skal være logget ind, for at kunne deltage i afstemningen.

4.142 visninger
9 svar
10 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
18. oktober 2021

Anonym trådstarter

Tog du imod tilbuddet om 8 ugers undersøgelse af underlivet efter din fødsel? (ved godt at snak om prævention er inc.)

Mulighed for flere svar, hvis du har valgt forskelligt ved forskellige graviditeter.

Jeg selv har gjort begge dele nemlig

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. oktober 2021

nemisis

Profilbillede for nemisis

Første fødsel takkede jeg ja til underlivsundersøgelse, idet jeg var blevet syet, og havde ondt i lang tid.

Anden fødsel fik jeg en lille hudafskrabning som holdt op med at svie efter 2 døgn, og efter 4 dage kunne jeg overhoved ikke mærke at jeg havde født, så der takkede jeg nej.

Anmeld Citér

18. oktober 2021

StortOgSmåt

Profilbillede for StortOgSmåt

Jeg har svaret “både og”, for med den første var jeg alligevel til lægen en 5-6 uger efter kejsersnit og var helet uproblematisk, trænede ligeså stille, ingen gener, osv. Så når jeg nu alligevel var der, tjekkede hun lige og alt var selvfølgelig fint. Ved anden fødsel, som var vaginal, helede jeg uproblematisk på et par uger og oplevede ikke behov for yderligere tjek og havde ikke behov for at snakke prævention heller. 

Anmeld Citér

18. oktober 2021

Kir

Jeg fik ikke tilbudt det. Jeg troede jeg skulle, men da jeg var til 8 ugers undersøgelsen og spurgte om jeg skulle op og ligge på briksen, sagde lægen at jeg ikke skulle undersøges vaginalt. 

Anmeld Citér

18. oktober 2021

Charl90

Jeg gjorde første gang. Jeg havde slet ikke overvejet at lade være. 

Jeg vil overveje om det er nødvendigt, efter næste fødsel er ikke så stor fan af de det gynækologiske undersøgelser, så jo færre jo bedre

Anmeld Citér

19. oktober 2021

Panther

Profilbillede for Panther

Jeg er overrasket over, at folk overhovedet overvejer at lade være.

Kvinder har tendens til så mange underlivsproblemer ifm graviditet og fødsel, og det er ikke alt, man kan hverken se eller mærke - særligt ikke på er tidspunkt, hvor intet (hverken fysisk eller mentalt) er normaltilstand. 
Det er sørgeligt, hvor mange kvinder, der lever med underlivsproblemer, inkontinens, seksuelle udfordringer mv fordi de “ikke kan lide at gå til gynækolog”.

Anmeld Citér

19. oktober 2021

Anonym

Jeg tog imod tilbuddet, dog undersøgte lægen mig ikke vaginalt, da jeg allerede gik til gynækologisk fysioterapeut og havde været til gynækolog pga fremfald af blære efter fødslen og mange smerter /problemer med vandladning. 

Anmeld Citér

19. oktober 2021

Anonym

Panther skriver:

Jeg er overrasket over, at folk overhovedet overvejer at lade være.

Kvinder har tendens til så mange underlivsproblemer ifm graviditet og fødsel, og det er ikke alt, man kan hverken se eller mærke - særligt ikke på er tidspunkt, hvor intet (hverken fysisk eller mentalt) er normaltilstand. 
Det er sørgeligt, hvor mange kvinder, der lever med underlivsproblemer, inkontinens, seksuelle udfordringer mv fordi de “ikke kan lide at gå til gynækolog”.

Det er jeg virkelig også overrasket over. 
Det er jo ikke kun at kigge op i underlivet. Det er også for at tjekke at livmoderen har trukket sig sammen som den skal og at muskulaturen omkring bækkenbunden er optimal. Ellers er det jo ekstra vigtigt at få gjort en indsats for at undgå inkontinens. 

Jeg har ikke takket nej, de 3 gange jeg har født. Jeg takker heller ikke nej til undersøgelserne med mine børn, selvom jeg kan se deres trivsel er fin og jeg selv kan måle og veje dem. 

Anmeld Citér

19. oktober 2021

StortOgSmåt

Profilbillede for StortOgSmåt
Anonym skriver:

Det er jeg virkelig også overrasket over. 
Det er jo ikke kun at kigge op i underlivet. Det er også for at tjekke at livmoderen har trukket sig sammen som den skal og at muskulaturen omkring bækkenbunden er optimal. Ellers er det jo ekstra vigtigt at få gjort en indsats for at undgå inkontinens. 

Jeg har ikke takket nej, de 3 gange jeg har født. Jeg takker heller ikke nej til undersøgelserne med mine børn, selvom jeg kan se deres trivsel er fin og jeg selv kan måle og veje dem. 

Hvor er det godt, at vi hver især kan gøre hvad vi har det bedst med - jeg er en af dem som kun tager mig selv eller ungerne til lægen/jordemoderen/andet hvis jeg oplever spørgsmål, tvivl, ubehag eller andet jeg har brug for en snak omkring. Jeg (og mine børn for den sags skyld) har intet imod undersøgelserne, så når jeg vurderer et behov, tager vi afsted uden problemer. Jeg er jo dog helt bevidst om at undersøgelserne tilrettelægges efter generelle vurderinger og ikke har noget at gøre med vores individuelle behov at gøre, så derfor er jeg er helt tryg ved at fx kendskabet til min krop og dens funktioner, og at jeg kan vurdere hvornår det er relevant. Faktisk har jeg aldrig oplevet, at modtage informationer jeg ikke var bekendt med, når jeg gik til en standard-undersøgelse uden at have spørgsmål eller behov. Senest har vi takket nej til 3-års undersøgelsen af min søn, da den jo består at generel vurdering at trivsel, samt en række målinger - og alle disse har vi helt fint hånd i hanke med allerede

Anmeld Citér

19. oktober 2021

B&J

Første gang takkede jeg nej for jeg født helt naturligt uden at sprække eller nåede. Nu må vi se her anden gang 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.