Eksperthjælp: Arrogant og ignorerende svoger

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

288 visninger
0 svar
0 synes godt om
13. oktober

Gitte Sander

Min kæreste har en bror vi ses med ham engang imellem vi har en travle hverdag med børn, så det kan ikke altid lade sig gøre -

Hans bror er meget arrogant, og jeg har aldrig kunne lide ham, men han er blevet lille smule bedre med årene….

Nu har han dog et voldsomt omskiftelig humør, og jeg er så træt af det - Han er så ubehagelig at han ofte ignorer mig så voldsomt at han svarer mig ikke når jeg snakker med ham -

Han er på ingen måde realistisk overfor hans “væremåde”, han mener selv han er helt anderledes end han er ( Har mange eksempel på dette )

Eneste grund jeg vilde se “ham” er hans børn, vi elsker dem meget -

Mit spørgsmål er : Hvordan skal jeg være omkring ham? Hvad skal mit forhold være? Skal jeg acceptere han ignorer mig?

Jeg ved OM tog jeg en samtale med ham om det, vilde han ikke indrømme noget, dette har vi oplevet blandt andet når det har været noget med hans venner og de har sagt fra - Så er han totalt uforstående Overfor hvad de siger - Min mand har haft mange skænderi med ham som unge og nu gøre min mand intet for at tale imod ham, fordi han kan blive så fornærmet at han ikke taler med os, eller ved se os i måneder - og det gøre ondt når vi elsker hans børn

Så mit spørgmål er : Hvad skal jeg gøre? - Skal han bare være en figur i mig liv som jeg skal leve, og ikke snakke med? At jeg skal tage det sur med det søde - Altså Ham så vi kan få lov at se hans børn ( Han har børn med 2 forskellige kvinder og har dem 7/7 )

Gittes svar

Hej sommerblomst,

Der kan gemme sig mange forskellige ting bag en 'arrogant' og ignorerende opførsel. Du skriver, at hvis man siger det til ham, synes han slet ikke, at han er sådan. På den måde kan man jo sagtens opleve sig selv helt anderledes set indefra, end andre oplever en, set udefra.

Man kan for eksempel komme kommer til at virke som om man er arrogant og ignorerer andre, hvis man har det dårligt, spekulerer kraftigt over noget eller simpelthen bare trækker sig, fordi man er blevet usikker i relationen. Det kan også være, at man har social angst og simpelthen stivner i samværet. 'Arrogance' kan dække over mange ting, og mennesker, der bliver opfattet som arrogante, bliver i min erfaring ofte misforståede og har noget følsomt indeni, som måske ikke sendes ud til omgivelserne.

Du siger, at han ikke svarer dig, når du taler til ham. Der ville jeg måske prøve at gå hen og få øjenkontakt eller evt. røre ved ham og se om det gjorde en forskel. Men det er nok fordi min første tanke er, om han har en dårlig hørelse. Hvis man har en dårlig hørelse, kan man godt gå i sin egen verden og rent faktisk ikke høre, at andre, taler til en.

Siden det nu er din kærestes bror ville jeg forsøge at bakke op så godt som muligt, men lade din kæreste så at sige styre slagets gang. Det, du bedst kan gøre, er at tænke på, hvad du kan bidrage med, som gør ham mere tryg. Du kan måske spørge din kæreste, hvordan han ville foretrække at du agerede. Samtidigt med at du accepterer den måde, han nu engang er på. 

Jeg ved godt, at det kan være frygtelig provokerende at føle sig ignoreret, specielt hvis man har noget i sin historie, hvor man tidligere er blevet ignoreret, der har gjort ondt. 

Men tænk på, at du kan ikke vide, hvad der gemmer sig bag. Alle mennesker giver mening, hvis de åbner op overfor en, så man kommer til at forstå dem bedre. Desværre kan du ikke direkte styre om han vælger at åbne sig mere op for dig. Men du kan gøre hvad du kan, for at han skal føle sig tryg - og jo mere tryg han føler sig, jo mere vil han turde nærme sig dig.

Og så kan du eventuelt selv gå i terapi med, hvad det er fra din egen historie, der gør, at han trigger dig så meget.

Når du/I er så glad for børnene, er samværet med dem vel det vigtigste. Måske bliver han simpelthen bedre og bedre med tiden?

Good luck med relationen,

Gitte

Gitte modtager enkeltpersoner og par i terapi, ligesom hun afholder mindfulnessgrupper, udviklingsgrupper, samt weekend workshops for par. Hun er forfatter til bogen "Grib kærligheden"

Se Gittes hjemmesider: www.gittesander.dk og www.gribkærligheden.dk

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.