Eksperthjælp: Føler ikke jeg slår til

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

498 visninger
0 svar
0 synes godt om
7. oktober

Gitte Sander

Hej Gitte
Føler ikke jeg står til .
Vi er en familie på 4 . Min mand fokuserer meget på sin restaurant, som er blevet meget ramt pga. Corona tiden og er langsomt vent tilbage. . Vi har 2 sønner en på snart 18år og en på 26 år som bor ude som er narkoman, og det taget meget hårdt på hele familien.
Min mand har været impotent i 1 1/2 år nu som tog meget hårdt på ham . Hele han sind ændrede sig . Er blevet meget mere fraværende . Vil ikke holde en fest når vores søn bliver 18 år , da min mand ikke har løst eller mod til at se nogen . Så tænkte jeg vi holder em lille ferie bare os 3 . Som jeg er ved at planlægge . Min mand siger hele tiden jeg gør det kun for jeres skyld . Og har aldrig været glad for ferie.Er lige glad med alt . Vi andre prøver at leve . Han arbejder og når vi endelig er sammen bliver det til at der er noget galt med mig . Ønsker nærvær men får ingen opbakning kun bebrejdelser om alt muligt .

Gittes svar

Kære du,

Tak for din mail. Jeg synes du skulle tage din mand med op til lægen og få screenet ham for om han har en depression, måske har han brug for hjælp. Det har været nogle ekstremt hårde år i hans branche og jeg synes det er nogle advarselsignaler du nævner med at han er blevet ligeglad med alt, har ikke lyst til at se nogen, er fraværende.

Det kan selvfølgelig også godt være, at det tog rigtig hårdt på ham og nu er han på vej opad igen. Men det har altså været utroligt stress-fyldt for selvstændigt erhvervsdrivende, hvor mange har følt sig truet på overlevelsen. Og så har I jeres søn, som er narkoman også.

I kunne også overveje at gå i parterapi, eller at gå i pårørende-gruppe for misbrugere.
Men hvis I kom i parterapi her, ville jeg nok bede ham også lige blive undersøgt hos en læge, fordi de ting du nævner kan godt være symptomer på noget andet, både psykisk eller fysisk (med impotensen). Sådanne symptomer skal man ikke gå og have uden lige at blive tjekket hos lægen. Gå med derop og fortæl hvad du oplever, hvis han har tendens til at underdrive eller ikke få det hele sagt - hvilket er tilfældet for mange mænd.

Jeg tror ikke at det handler om dig og om du slår til. Du gør garanteret det bedste du kan. Og nogle af de stressfyldte begivenheder han for eksempel har stået i under Corona, er hverken han eller du herre over.

Venlig hilsen,
Gitte

Gitte modtager enkeltpersoner og par i terapi, ligesom hun afholder mindfulnessgrupper, udviklingsgrupper, samt weekend workshops for par. Hun er forfatter til bogen "Grib kærligheden"

Se Gittes hjemmesider: www.gittesander.dk og www.gribkærligheden.dk

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.