Fødslen

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.822 visninger
10 svar
0 synes godt om
5. oktober 2021

Maja hc

Piger..

hvordan har jeres fødsler været?

grunden til jeg spørger er fordi alle fagpersoner siger at nr to fødslen bliver nemmere og kortere .

Men hvordan har jeres været 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. oktober 2021

Skovrup

Profilbillede for Skovrup
Read the baby, not the books.

1. Fødsel blev jeg sat i gang 41+6 med stikpiller, ve-drop, fik taget vandet og blev overvåget under hele forløbet med CTG og elektrode på hovedet af lillemanden. Kom på fødegangen kl 8 om morgenen og kl 10.35 er jeg 4-5 cm åben og i aktiv fødsel, han blev født kl 16.28, så ca. 6 timer

2. Fødsel var helt anderledes! Gik selv i fødsel, var 4-5 cm åben kl 02.45 og hun var født kl 05.20 herhjemme i stuen i fødekar med en hjemmefødselsjordemoder  ca. 2,5 time

Men der er ikke 2 fødsler der er ens og man kan ikke altid gå efter at 2. Fødsel er hurtigere end første, det er så forskelligt. 

Anmeld Citér

5. oktober 2021

SDD

Profilbillede for SDD
Mor til to piger, fra ‘14 og ‘20
Maja hc skriver:

Piger..

grunden til jeg spørger er fordi alle fagpersoner siger at nr to fødslen bliver nemmere og kortere .

For mig var det lidt omvendt. Men kun i forhold til smerter og komplikationer. 
Min første fødsel var en drømmefødsel. Den var dog lang(eller gennemsnitlig vel), garanteret fordi det var første gang. Den varede fra første tegn til fødsel over halvandet døgn. Men aktiv fødsel omkring 16 timer. Pressefasen halvanden time deraf. 
Men jeg havde kontrol hele vejen og det gik “efter bogen”. 
Anden gang gik den langsomt i starten, veerne var ikke regelmæssige, men de gjorde ondt helt fra start. Og blev kun værre, men det virkede ikke som om at de gjorde det de skulle. Men fordi vandet var gået, skulle det ske inden for en vis tidsgrænse. Da jeg gik i aktiv fødsel til jeg havde født gik der vel egentlig kun næsten to timer. Men fra vandafgang til fødsel 12 timer. Det var meget smertefuldt og intenst. Endvidere blev hun født helt sort og livløs(står der ligefrem i skrivelserne derfra). Det var ret traumatisk og jo ikke helt efter bogen. 

Jeg tror at langt de fleste fødsler går som de skal, og som de siger, kroppen lagrer alt det den har prøvet, så den kender det. Jeg så storkeredens videoer på YouTube, og de beskriver jo også at flergangsfødende har gavn af de tidligere fødsler. 
Fordelen er også at man selv har prøvet det før og at man ved at man skal være omstillingsparat osv. 

Jeg tror at jeg bed lidt for meget mærke i at man som flergangsfødende kunne mærke veerne anderledes og måske mildere. Det var de bestemt ikke for mig.

Anmeld Citér

5. oktober 2021

MoarHvidovre

Profilbillede for MoarHvidovre
Elsker mine unger; Lina og Luka :0)

Det var det ikke for mig. 

1. gang tog det 12 timer

2. gang tog det 22 timer og hun blev taget med cup. Helt klart en hårdere fødsel end første gang.

Anmeld Citér

5. oktober 2021

Dutelidut

Profilbillede for Dutelidut

Her var første fødsel lang og kompliceret. Vandet gik kl 01:30 om natten efter få små veer om aftenen. 
Da tingene ikke rigtig ville gå ordentlig i gang fik jeg vestimulerende drop og antibiotikadrop (pga for lang tid fra vandafgang). 
Hans hjerterytme faldt og han blev taget med kop kl 01:30 natten efter - jeg mistede over en liter blod og bristede hele vejen. Livmoderen ville ikke trække sig sammen pga en hinderest, som heldigvis kom til sidst. Efterfølgende var vi indlagt i nogle dage til observation for infektion. Men alt er gået godt derfra, så det var ok, selvom det var lidt dramatisk en overgang.

Anden fødsel gik i gang kl 7 om morgenen. Vi var helt rolige - det kommer jo til at tage lang tid, tænkte vi - og jordemoderen også.

Kl 11 blev vores dreng født hjemme i vores dobbeltseng - uplanlagt. Det gik så hurtigt til sidst, at vi slet ikke kunne nå at komme afsted til sygehuset. Men alt gik efter en snor, og jordemoderen nåede at komme (+ ambulance, som der så ikke blev brug for). Så det syntes jeg var en rigtig god fødsel.

Jeg er så spændt på nr tre om et stykke tid - jeg har regnet ud, at hvis den forkortes med lige så mange procent som den første, kommer det til at tage ca 35 minutter fra første ve… vi har 30 minutter til sygehuset, så det er om at komme ud af døren.

Anmeld Citér

5. oktober 2021

MamaGulloev

Profilbillede for MamaGulloev
D. 4/7-14 kom min skønne pige D. 9/1-20 kom lillesøster
Maja hc skriver:

Piger..

Min første fødsel var temmelig hård. Jeg blev sat i gang 41+3, fik vestorm af flere omgange, endte med en epidural der gjorde at jeg ikke kunne mærke presseveerne. Efter 3 timer med presseveer blev baby påvirket og stresset, og hun blev taget med sugekop. Hun var slap og tilbragte den første time af sit liv på et bord med varme og maske, og flere læger bøjet ind over hende. Samtidig mistede jeg omkring en liter blod og var tæt på at besvime da jordemoderen ville have mig ud og tisse. Det var selvsagt ikke nogen videre god oplevelse. 

Min anden fødsel var MEGET anderledes, og virkelig god!
Veerne startede af sig selv og blev stødt og roligt mere og mere kraftige. Efter 6 timer tog vi (min doula og jeg) ind til fødegangen, men da vi kom til hospitalet stilnede veerne af. Efter et par timers forsøg på at få gang i dem igen endte vi med at tage hjem og sove (jeg havde været vågen i godt et døgn på det tidspunkt). Da jeg vågnede fra min lur gik vandet og der kom smæk på veerne igen. Det var virkelig fedt at mærke hvordan kroppen arbejdede! Afsted på hospitalet igen, og 3 timer senere havde jeg født uden smertelindring. 

Mine fødsler varede ca lige lang tid, omkring 14 timer begge gange. Hvis jeg havde fået lov at føde hjemme anden gang tror jeg det havde gået hurtigere, fordi jeg måske så var kommet uden om den der pause i veerne. 

Anmeld Citér

5. oktober 2021

Esj

Profilbillede for Esj

Alle 3 har været "nemme" bevares det gjorde da ondt.

1. Tog 13 timer

2.  Tog 6 timer

3. Tog 2 timer og 40 min 

Anmeld Citér

5. oktober 2021

BG17

Profilbillede for BG17

Min første fødsel tog 7,5 time fra første tegn. 

Anden fødsel tog 1,5 time fra første tegn. Så her gik anden fødsel en del hurtigere end den første. 

Anmeld Citér

5. oktober 2021

Oddi

Profilbillede for Oddi

Ja min nr 2 fødsel var nemmere og kortere. 

Fødsel 1: Veer i 14 timer, 3 timers presseveer. Med elektrode på hovedet og endte næsten med sugekop. 

Fødsel 2: Veer i 5 timer. 3 presseveer så var baby ude. Født i vand uden de store komplikationer. 

Det siges at det går hurtigere og er nemmere, sådan var det også for mig, men der er jo altid undtagelser. 

Anmeld Citér

5. oktober 2021

xStinepigen

Maja hc skriver:

Piger..

Første fødsel startede ved spontant vandafgang, der alligevel endte med igangsættelse og tog 30 timer. Anden fødsel var igangsættelse med piller, fik taget vandet og havde født inden for 3 timer - fødselstidspunktet er usikkert forid det gik SÅ stærkt, fra 5-6 cm til fødsel gik ikke engang 10 minutter. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.